ANAF a raspuns intrebarilor legate de comunicarea actului administrativ fiscal

ANAF a organizat o noua sesiune de consultanta online cu tema: Comunicarea actului administrativ fiscal.

Iata care au fost cele mai interesante intrebari si raspunsuri din cadrul acestei sesiuni:

Cat este perioada de gratie pentru plata deciziei de impunere din chirii? Cum se contorizeaza inceputul perioadei, tinand cont de cele doua moduri de informare:

  1. Prin posta
  2. In spatiul privat virtual

ANAF: Pentru veniturile din cedarea folosintei bunurilor, platile anticipate se efectueaza la date fixe (indiferent de data primirii sau nu a Decizie de impunere privind platile anticipate cu titlu de impozit pe venit/contributii de asigurari sociale de sanatate/contributii de asigurari sociale) respectiv, acestea se efectueaza in 4 rate egale, pana la data de 25 inclusiv a ultimei luni din fiecare trimestru. In cazul impunerilor efectuate dupa expirarea termenelor de plata mentionate anterior, contribuabilii au obligatia efectuarii platilor anticipate la nivelul sumei datorate pentru ultimul termen de plata al anului precedent. Sumele de plata stabilite prin decizia de impunere anuala se achita in termen de cel mult 60 de zile de la data comunicarii deciziei de impunere. Termenul mentionat se calculeaza de la momentul in care actul administrativ (decizia de impunere anuala) se considera ca a fost comunicat, astfel:

  • in cazul transmiterii prin posta cu scrisoare recomandata cu confirmare de primire, data la care se confirma primire
  • in cazul emiterii si comunicarii acestuia prin mijloace electronice de transmitere la distanta, actul se considera comunicat in termen de 15 zile de la data transmiterii acestuia catre contribuabil (imputernicit, dupa caz)

 

Se considera confirmare de primire la deschiderea fisierului din SPV, sau doar prin faptul ca exista cont pe SPV, indiferent daca te loghezi sau nu?

ANAF: In cazul comunicarii prin SPV a documentelor acestea se considera comunicate in termen de 15 zile de la data punerii la dispozitia persoanei fizice, persoanei juridice sau altei entitati fara personalitate juridica a documentului in SPV. Acest termen incepe sa curga din ziua urmatoare datei punerii la dispozitia( transmiterii) persoanei fizice, persoanei juridice sau altei entitati fara personalitate juridica a documentului.

 

Cum se pot plati integral penalitatile prin informarea in SPV si plata cu ordin de plata? tinand cont ca exista o intarziere in procesarea cererilor din partea ANAF, iar banii transferati prin ordinul de plata ii primiti dupa cel putin 24h?  Sunt interesat sa inteleg cum sa evita drumurile la ghiseu si plata cash, mai ales pentru sumele mari.

ANAF: Solicitarea dvs. nu intra in tema sesiunii de astazi, insa, aveti posibilitatea de a va adresa pe formularul de contact, de pe portalul institutiei noastre, pe care il puteti accesa la acest link. Totodata, mentionam ca, in situatia in care va referiti la modul in care o persoana fizica poate efectua plati fara a se deplasa la ghiseul unitatii fiscale, aceasta are posiblitatea de a-si plati obligatiile fiscale prin intermediul site-ului ghiseul.ro sau, cu ordin de plata, prin internet banking.

 

Daca un contribuabil nu primeste adresa de infiintare a popririi nici prin SPV, nici prin posta, de unde poate stii ca i-au fost poprite conturile? Bancile nu mai trimit adresele catre clienti.

ANAF: Modalitatile de executare silita nu fac parte din tema sesiunii de astazi. Precizam totusi ca, daca in termen de 15 zile de la comunicarea somatiei nu se stinge debitul, se continua masurile de executare silita, debitorii titulari de conturi bancare pot fi urmariti prin poprire asupra sumelor din conturile bancare. Adresa de infiintare a popririi se comunica dupa 15 zile de la data comunicarii somatiei.

 

Anul acesta nu am primit pana la aceasta data, nici in SPV nici pe alta cale, decizia de impunere 250 privind regularizarea impozitului pe anul trecut – 2016, pentru PFA. Trebuie sa fac eu un demers suplimentar pentru a o obtine?

ANAF: Pentru informatii referitoare la decizia de impunere anuala va sugeram sa va adresati organului fiscal in a carui administrare va aflati.

 

Inrolarea in SPV a contribuabililor a avut ca scop principal eliminarea situatiilor in care acestia se mai duc “din cand in cand” la “organul fiscal”. Revenind, cum se realizeaza comunicarea deciziilor de impunere 250 privind regularizarea impozitului pe anul fiscal anterior? Ce termen legal este reglementat pentru comunicarea acestor decizii contribuabililor? Daca aceste decizii nu sunt emise / comunicate de catre organul fiscal, ce responsabilitate legala are contribuabilul ref, la regularizarea impozitului pe anul anterior (act normativ, articol)?

ANAF: Potrivit prevederilor legale in vigoare, pana la data de 15 septembrie a anului urmator celui pentru care se face impunerea, organul fiscal central competent emite deciziile de impunere anuala pe baza datelor din declaratiile privind veniturile realizate si a celorlalte informatii existente in evidenta fiscala. Transmiterea acestora contribuabililor se face ulterior acestui termen. Potrivit art. 48 alin. 1 si 2 din Codul de procedura fiscala, actul administrativ fiscal produce efecte din momentul in care este comunicat contribuabilului/platitorului sau la o data ulterioara mentionata in actul administrativ comunicat, potrivit legii. Actul administrativ fiscal care nu a fost comunicat nu este opozabil contribuabilului/platitorului si nu produce niciun efect juridic. Nu este necesar niciun demers suplimentar pentru obtinerea deciziei dar , in cazul in care doriti, ne mentinem sugestia de a va adresa organului fiscal in administrarea caruia va aflati, singurul in masura a va furniza informatii referitoare la situatia dumneavoastra fiscala.

 

In urma unui control de fond la o societate, s-au stabilit debite suplimentare.A fost prezentat de catre organul de control proiectul de RIF, agentul economic a depus un punct de vedere apoi i-a fost inmanat RIFul final pe data de 14,11,2017. In aceeasi zi au fost blocate si conturile. Este legal asa ceva? Nu trebuia ca agentul economic sa beneficieze de un termen pentru a-si plati debitele sau pentru a apela la esalonare? Daca RIFul a fost predat pe data de 14.11.2017 cum e posibil ca decizia sa fie datata cu data de 31 octombrie 2017?

ANAF: Va precizam ca orice act administrativ, prin care considerati ca v-au fost lezate drepturile, poate fi contestat in conditiile legii. Daca doriti numai clarificari in legatura cu situatia societatii la care faceti referire, va sugeram sa va adresati unitatii fiscale in a carei administrare este societatea.