ANAF a raspuns intrebarilor legate de plata defalcata a TVA

ANAF a organizat o sesiune de asistenta online cu tema: Plata defalcata a T.V.A. Prevederile Ordonantei Guvernului nr. 23/2017 privind plata defalcata a T.V.A se aplica optional de la data de 1 octombrie 2017 si obligatoriu de la data de 1 ianuarie 2018. Persoanele impozabile care opteaza pentru plata defalcata a TVA in perioada 1 octombrie – 31 decembrie 2017 beneficiaza de urmatoarele facilitati:

a) o reducere cu 5% a impozitului pe profit/pe veniturile microintreprinderilor aferent trimestrului IV al anului fiscal 2017. In cazul platitorilor de impozit pe profit care au obligatia de a declara si plati impozit pe profit anual cu plati anticipate, 5% se aplica la plata anticipata aferenta trimestrului IV al anului fiscal 2017, iar in cazul celor care au obligatia de a declara si plati impozit pe profit anual, 5% se aplica la o patrime din impozitul pe profit datorat pentru anul fiscal 2017. Pentru platitorii de impozit pe profit reducerea se inscrie in mod distinct in declaratia anuala de impozit pe profit.

b) anularea penalitatilor de intarziere aferente obligatiilor fiscale principale reprezentand TVA, restante la 30 septembrie 2017, inclusiv.

 

Iata care au fost cele mai interesante intrebari si raspunsuri:

In cazul unor nerezidenti care nu sunt stabiliti si nici inregistrati in scopuri de TVA in Romania, dar primesc facturi cu TVA romanesc, au obligatia de a efectua plata defalcata a bazei impozabile si a TVA? Daca nu in baza caror prevederi din ordonanta sunt exceptati?

ANAF: Plata defalcata a TVA se aplica pentru toate livrarile de bunuri/prestarile de servicii taxabile din punctul de vedere al TVA conform prevederilor Codului fiscal, pentru care locul, conform prevederilor art. 275 sau art. 278 din Codul fiscal, se considera a fi in Romania.

 

Doresc sa intreb cum se aplica Split TVA in cazul incasarii facturilor prin factoring si compensare? Trezoreria Statului va avea internet banking pentru plati incepand din 01.10.2017? Care ar fi solutiile pentru evitarea randurilor la Trezorerie pentru depunerea ordinelor de plata aferent contului TVA?

ANAF: Plata defalcata a TVA nu se aplica in cazul compensarilor. In ceea ce priveste celelalte aspecte, le vom prezenta Ministerului Finantelor Publice.

 

In cazul in care un furnizor decide sa aplice sistemul in perioada optionala, iar beneficiarul nu face plata corect in 2 conturi separate, beneficiarul va fi susceptibil de amenzi chiar daca el nu aplica optional sistemul? Sau amenzile sunt aplicabile dupa 1 ian. 2018?

ANAF: Prin exceptie, in perioada 1 octombrie – 31 decembrie 2017, contul de TVA se poate debita cu TVA achitata in alt cont decat contul de TVA al furnizorului/prestatorului, daca acesta nu a optat pentru aplicarea mecanismului privind plata defalcata a TVA. Persoanele care au optat pentru aplicarea sistemului au obligatia sa vireze in contul de TVA propriu, in termen de maximum 7 zile lucratoare de la incasarea contravalorii livrarilor de bunuri/prestarilor de servicii TVA care nu a fost platita in contul de TVA de catre beneficiarii care nu au optat pentru aplicarea mecanismului privind plata defalcata a TVA.
Sunctiunile se aplica doar persoanelor care au optat pentru aplicarea meceasimului incepand cu 1 octombrie 2017.

 

Cand trebuie sa deschid cont pentru TVA defalcat, daca nu optez optional de la 1 octombrie?

ANAF: De la data aplicarii sistemului privind plata defalcata a TVA, optional sau obligatoriu, trebuie sa detineti un cont de TVA care trebuie sa fie comunicat contribuabililor.

 

1.Split TVA se aplica numai pentru facturi sau pentru orice documente de vanzare (de exemplu vanzari cu casele de marcat)? In Art. 22(1) scrie ca prevederile art 1-15 (adica tot ce inseamna split) se aplica pentru FACTURILE emise dupa data de 1 ian. Dupa mine, nu ar rezulta ca s-ar aplica si la vanzari cu amanuntul.
2. Cum comentati legatura/contradictia dintre art. 22(1) si art. 15(3) ? Sau cu alte cuvinte, daca o firma cu tva la facturare are facturi din perioada anterioara pe care le incaseaza dupa 1 ian, va trebui sa-si vireze TVA-ul in contul de TVA, desi a fost declarat si (teoretic) platit? Credeti ca este posibil se se intample (in mod corect) acest lucru dat fiind faptul ca nu cred ca a tinut cineva evidenta incasarilor partiale defalcat pe baza si TVA, cerintele legislative in acest sens fiind doar pentru facturile cu TVA la incasare?

ANAF: In conturile de TVA trebuie sa fie depuse si sume reprezentand TVA incasata in numerar, indiferent daca incasarea se refera la o factura sau bon fiscal. Va rugam sa vedeti art. 15, alin. 2 din OG 23/2017, care prevede urmatoarele: ,,Persoanele impozabile inregistrate in scopuri de TVA potrivit art. 316 din Codul fiscal au obligatia sa depuna in NUMERAR/sa vireze in contul de TVA propriu, in termen de maximum 7 zile lucratoare de la incasarea contravalorii livrarilor de bunuri/prestarilor de servicii, diferenta intre TVA aferenta incasarilor in numerar si TVA aferenta platilor in NUMERAR efectuate intr-o zi. In cazul institutiilor publice inregistrate in scopuri de TVA potrivit art. 316 din Codul fiscal, TVA aferenta contravalorii livrarilor de bunuri/prestarilor de servicii incasate in numerar se transfera integral in contul de TVA propriu, in termen de maximum 7 zile lucratoare de la incasare,,.

 

Cei care platesc impozit pe venituri din activitati independente nu beneficiaza de facilitati daca se inscriu optional in acest sistem? In Ordonanta scrie doar de impozitul pe profit si de cel micro.

ANAF: Facilitatile de care puteti beneficia sunt doar cele prevazute de OG 23/2017.

 

Un contribuabil care nu aplica in 2017 split TVA, trebuie sa faca plati defalcate furnizorilor care opteaza pentru acest sistem inainte de 01.01.2018? Plata/incasarea cu numerar la robotul bancii, in contul contribuabilului care opteaza pentru acest sistem, se considera plata/incasare cu numerar direct catre contribuabil? Dar plata/incasarea prin intermediul firmelor de curierat?

ANAF: In situatia in care clientul nu opteaza pentru aplicarea mecanismului de TVA defacata in perioada 01 octombrie -31 decembrie, nu are obligatia efectuarii platii defalcate a TVA catre furnizor.

 

Pe aici circula un proiect de ordinul cu privire la procedura de restituire sume din contul de TVA, acest proiect nu apare pe site-urile oficiale, il consideram valabil? Nu cunoastem sursa actului, dar stim cine l-a pus in circulatie.

ANAF: Orice reglementare legala are aplicabilitate dupa publicarea in Monitorul Oficial.

 

O societate de asigurari ce plateste catre service-uri facturile de reparatii emise pe numele asiguratilor are obligatia de a efectua plata defalcat? Din perspectiva societatii de asigurare plata reprezinta o despagubire catre asigurat si este platita direct catre service deoarece este mai facil. Asiguratii pe numele carora este emisa factura de reparatii pot fi persoane neimpozabile sau impozabile.

ANAF: Plata de catre asigurator direct catre service a reparatiei unui mijloc de transport nu se incadreaza in operatiunile pentru care nu se aplica plata defalcata a TVA prevazute la art.2 lit. a si lit. b din O.G. nr. 23/2017. Taxa din factura emisa de service trebuia achitata in contul dedicat incasarii si platii TVA indicat in factura.

 

Daca platesc o factura (cu TVA) in data de 10.01.2018 iar factura este emisa in anul 2017, aplic plata defalcata a TVA?

ANAF: Nu este obligatorie plata defalcata a TVA pentru facturi emise inainte de data de 1 ianuarie 2018 si achitate dupa aceasta data.

 

Ce se intampla cu TVA-ul de recuperat al firmelor aflat la 31.12.2017?

ANAF: Rambursarea sumelor negative de TVA cuprinse in deconturi cu optiune de rambursare se efectueaza in alt cont decat contul de TVA, cu exceptia situatiei in care titularul solicita rambursarea in contul de TVA.

 

In cazul in care o societate are TVA de recuperat, cum se procedeaza avand in vedere noul sistem? Societatea s-a deschis nu de mult, si avand in vedere achizitia mare de marfuri suntem pe minus la TVA, in luna ne iese TVA de platit, dar per total inca avem de recuperat. In acest caz cum se procedeaza?

ANAF: Taxa pe valoarea adaugata din deconturile cu suma negativa de taxa pe valoarea adaugata cu optiune de rambursare, poate fi solicitata a fi rambursata, potrivit prevederilor Codului de procedura fiscala.

 

In situatia in care un contribuabil care nu doreste sa aplice Split TVA din 01.10.2017 ci din 01.01.2018, acesta in momentul in care va dori sa beneficieze de sumele din contul de TVA (presupunem ca a efectuat achizitii mai mari fata de vanzarile facute), va beneficia de solutionarea cererii in cele 3 zile sau mai mult si de ce?

ANAF: Daca va referiti la transferul sumelor din contul de TVA in conditiile prevazute la art 9 , termenul de 3 zile lucratoare de aprobare a cererii este aplicabil pentru toti contribuabilii care aplica plata defalcata a TVA, nu doar pentru cei ce aplica optional acest sistem.

 

1.Cum vedeti si care este parerea dumneavoastra privind sanctionarea greselilor la depunerea tva defalcat pentru termenul de cash de 7 zile? Nu credeti ca ar fi normal ca daca se strecoara greseli sa fie posibil sa fie reglate pana la depunerea documentelor de inchidere de luna fara sanctiuni? Nu credeti ca va fi o vanatoare de vrajitoare prin sanctionarea unor astfel de greseli?
2. Avand in vedere ca multe facturi au termene de plata care nu permit colectarea tva ului la data platii catre stat, pentru retragerea sumelor platite in avans de contribuabil din contul de tva, ANAF va fii capabil sa aprobe cererile ivite in acest sens in 3 zile? Aceste cereri se pot depune online sau se va sta la coada care oricum era destul de mare de la ghisee?

ANAF: Prevederile O.G. nr. 23/2017 trebuie sa fie aplicate in mod corespunzator atat de catre contribuabili cat si de catre organul fiscal. Aspectele prezentate de dumneavoastra vor fi supuse atentiei directiei de legislatie din cadrul Ministerului Finantelor Publice.

 

Neplatitorii de TVA sunt obligati sa achite facturile primite de la furnizorii platitori de TVA separat – suma fara TVA intr-un cont si TVA-ul aferent in alt cont comunicat de furnizor ?

ANAF: Da, in situatia descrisa de dvs.,exista obligatia efectuarii platii defalcate a T.V.A. in contul de TVA comunicat de furnizor sau publicat pe site-ul ANAF/MFP.

Agentiile de turism intra sub incidenta acestei ordonante ? Se aplica raspunsul Dvs de mai sus si agentiilor de turism ?

ANAF: Da, plata defalcata a TVA se aplica si agentiilor de turism.

 

Va rog sa precizati daca punctul c) din art.15. care spune ca TVA se va vira in contul propriu in termen de 7 zile lucratoare de la incasarea instrumentelor de plata emise anterior datei de 1 ian. si incasate dupa aceasta data, se refera la persoanele care aplica TVA la incasare.

ANAF: Articolul mentionat de dumneavoastra se refera atat la persoanele care aplica sistemul TVA la incasare cat si la cele care nu aplica acest sistem.

 

Ce se intampla in cazul societatilor cu TVA de recuperat in decont? Se pot folosi automat sumele incasate in contul de TVA, asa cum ar fi normal, in limita soldului de recuperat?

ANAF: Referitor la intrebarea dvs cu privire la TVA din deconturile cu suma negativa de taxa pe valoarea adaugata cu optiune de rambursare, aceasta poate fi solicitata a fi rambursata, potrivit prevederilor Codului de procedura fiscala iar sumele din contul de TVA pot fi transferate in contul curent in baza unei cereri, ulterior verificarii si aprobarii de catre ANAF.

 

Pana la ce data se depune notificarea la ANAF pentru optiunea pentru inregistrare in sistemul de plata defalcata TVA la 1 octombrie 2017?

ANAF: Optiunea pentru inregistrare in sistemul de plata defalcata a TVA incepand cu data de 01.10.2017 se poate depune dupa publicarea in Monitorul Oficial a formularului 086 „Notificare privind optiunea de aplicare a mecanismului de plata defalcata a TVA”.