ANAF a raspuns intrebarilor legate de Spatiul Privat Virtual

ANAF a organizat o noua sesiune de consultanta cu tema Spatiul Privat Virtual – un serviciu modern pentru persoanele fizice. „Spatiul Privat Virtual” este un serviciu gratuit, pus la dispozitia contribuabililor persoane fizice pe site-ul ANAF. Prin intermediul acestui serviciu poti depune on-line declaratii fiscale, formula cereri, primi documente si acte administrativ fiscale. In plus, poti vizualiza obligatiile de plata si obtine materiale informative.

Iata care au fost cele mai interesante intrebari si raspunsuri:

Cand vom putea efectua plata prin SPV sau prin Ghiseul.ro pentru debitele inregistrate in SPV?

ANAF: Din luna decembrie 2016 puteti utiliza plata online prin intermediul Sistemului National Electronic de Plati – link – pentru obligatiile fiscale comunicate si care se regasesc si in SPV. Tipurile de creante fiscale care pot fi platite prin intermediul cardurilor bancare in sistem online prin intermediul Sistemului National Electronic de Plati, sunt prezentate in “Anexa” la Ordinul ministrului finantelor publice nr.1376/2016 privind tipurile de creante fiscale care pot fi platite prin intermediul cardurilor bancare in sistem online prin intermediul Sistemului National Electronic de Plati. Mai multe informatii privind modalitatile de efectuare a platilor catre Agentia Nationala de Administrare Fiscala gasiti in brosura publicata la acest link.

 

Cand se vor implementa si alte declaratii PF ( ex: D 600) ?

ANAF: Spatiul Privat Virtual, este un serviciu care se dezvolta in mod continuu, urmand ca pe viitor sa se introduca si alte tipuri de documente si declaratii fiscale printre care si declaratia 600.

 

Cum se pot emite note de obligatii de plata pe perioade? In acest moment pot emite numai pe un an intreg.

ANAF: In prezent, prin SPV nu se poate emite NOTA OBLIGATIILOR DE PLATA pe perioade. Aceasta cuprinde toate obligatiile de plata stabilite de unitatea fiscala sau stabilite de alte institutii si transmise ANAF in vederea incasarii, inregistrate in sistemul informatic al ANAF. Sunt incluse obligatiile de plata inregistrate in documente (decizii) emise, precum si accesorii calculate pana la urmatoarea zi de vineri inclusiv.

 

Situatiile cu obligatii de plata sunt de multe ori inexacte si nu arata istoricul debitelor si platilor. Nu puteti introduce posibilitatea de a descarca situatia cu debite si plati pe CNP? Administratiile au o aplicare neunitara a trimiterii acestor fise: unele trimit pe mail, unele insista sa le tipareasca, iar altele nu le emit.

ANAF: “Situatia obligatiilor de plata” cuprinde toate obligatiile de plata stabilite de unitatea fiscala sau stabilite de alte institutii si transmise ANAF in vederea incasarii, inregistrate in sistemul informatic al ANAF in ultima zi a lunii anterioare celei in care a-ti formulat cererea, atat obligatii principale cat si obligatii accesorii. Sunt incluse obligatiile de plata inregistrate in documente (decizii) deja emise. In situatia in care sunteti inregistrat in SPV si intampinati dificultati in “citirea” situatiei obligatiilor fiscale de plata, aveti posibilitatea sa obtineti explicatii suplimentare prin transmiterea unei solicitari pe formularul de asistenta dar la care trebuie sa anexati si documentul respectiv, generat din SPV. Fisa cu ” istoricul debitelor si platilor” este documentul intern al unitatilor fiscale. Serviciul “Spatiu Privat Virtual” este un serviciu care este dezvoltat permanent, adaugandu-i-se noi functii si speram ca in cel mai scurt timp, toate operatiunile efectuate de dumneavoastra sa se reflecte in timp real in situatiile solicitate prin intermediul SPV.

 

Cand va fi dat in functionare SPV si pentru persoane juridice?

ANAF: Spatiul Privat Virtual, este un serviciu care se dezvolta in mod continuu, urmand ca pe viitor sa fie functional si pentru persoane juridice.In acest sens pe site-ul Ministerului Finantelor Publice se gaseste un Proiect de Ordin privind procedura de comunicare prin mijloace electronice de transmitere la distanta intre Ministerul Finantelor Publice/ organul fiscal central, persoane fizice, persoane juridice si alte entitati fara personalitate juridica.

 

Am spv, mi-a fost emisa decizie de plata cass pt venituri din inchiriere bunuri imobile si nu a fost incarcata nici pana astazi in spv. Figuram cu restante fiindca nu aveam decizia. Cand estimati sa implementati o regula de tipul “daca ai spv si nu primesti decizia de impunere atunci decizia nu este emisa!”

ANAF: Problema sesizata de dumneavoastra va fi supusa din nou atentiei specialistilor IT din cadrul institutiei noastre pentru a fi avuta in vedere la imbunatatirea si dezvoltarea aplicatiei SPV.

 

De ce exista 2 metode de autentificare ce duc spre 2 SPV DIFERITE?! Adica daca ma autentific cu user si parola pot sa fac cu totul alte lucruri decat daca ma autentific cu certificat digital, pot sa depun alte declaratii, nu vad mesajele etc.

ANAF: 1. Cele doua metode de autentificare au fost puse la dispozitia contribuabilului pentru usurinta, nu ca sa il incurce:
1.1. In cazul in care o persoana fizica are relatii cu ANAF, dar nu are posibilitatea sa isi achizitioneze un certificat digital calificat, are posibilitatea sa se inregistreze in SPV fara costuri, doar cu nume de utilizator si parola.
1.2. Persoanele fizice care detin certificate digitale, au posibilitatea inegistrarii in nume propriu in SPV, cu acel certificat, caz in care poate vizualiza exact aceleasi informatii disponibile si la autentificarea cu nume utilizator si parola.
1.3. In cazul in care titularul certificatului s-a inregistrat si ca reprezentant al unei persoane fizice aceasta, are posibilitatea sa vizualizeze si informatiile disponibile pentru persoana fizica reprezentata.

 

De ce exista 3 locuri in care se depun declaratii, mai exact cele 2 SPV paralele + o alta pagina obscura e-guvernare.ro (fara HTTPS) care are un link minuscul “depunere declaratii” care te duce spre alt site obscur mfinante.gov.ro, aparent fara nicio legatura cu anaf.ro, de asemenea fara CSS, ca ala e pentru hipsteri.

ANAF: Posibilitatea depunerii din mai multe “locuri” a fost creata tot ca o facilitate: odata autentificat in sistem pentru consultarea unor informatii, nu este necesara delogarea si autentificarea in alta sectiune pentru depunere. “Pagina obscura e-guvernare” este gestionata de Agentia pentru Agenda Digitala a Romaniei (AADR) iar ANAF nu ii poate impune standarde de securitate. Link-ul efectiv de depunere la care se ajunge ulterior este securizat de ANAF. Celalalt “site obscur” mfinante.gov.ro are la baza depunerea electronica de declaratii, si se doreste a fi accesibil de catre toate categoriile de contribuabili. Pana in acest moment, nu am constatat ca CSS-ul ar fi fost un impediment in depunerea unui numar masiv de declaratii electronice, in fiecare luna, din momentul trecerii in productie a acestui sistem, si nici nu am primit reclamatii de la contribuabili, indiferent de profesia pe care o exercita sau varsta pe care o au (sunt contribuabili, depunatori de declaratii, si de varsta parintilor dumneavoastra). Nici pe aceasta pagina nu ne-am concentrat asupra unui design sofisticat, eforturile noastre concentrandu-se asupra utilitatii, usurintei in utilizare si securitatii datelor. Va multumim pentru observatiile si sugestiile dvs. si va asiguram ca vom tine cont de acestea in activitatea noastra, orientata spre facilitarea accesului contribuabililor la informatii si servicii online.

 

Nu am nici un numar de inregistrare si nici nu pot ajunge la dvs sau nu stiu cui sa ma adresez. Cum pot activa contul?

ANAF: Pentru aprobarea cererii de inregistrare fara deplasarea la ghiseu aveti nevoie de numarul unei decizii de impunere, primita de la ANAF, numar indicat in partea de sus a documentului.Pentru a afla informatii detaliate privind modalitatile de inregistrare accesati acest link sau ne puteti contacta telefonic la 031.403.91.60.

Aici regasesti raspunsurile referitoare la regimul special pentru agricultori, iar aici gasesti sesiunea legata de stabilirea rezidentei fiscale.