Explicatii cu privire la sistemul de plata defalcata a TVA. Ce trebuie sa stim despre acesta?

Subiectul de azi este: sistemul de plata defalcata a TVA. Cum va fi, de ce nu e bun in forma prezentata, cate intrebari legate de probleme practice nu au inca nici un raspuns, care va mai fi rostul perioadelor fiscale, cum va fi afectat cash-flow-ul unei firme, cat de pregatite (administrativ, informatic) sunt   institutiile statului (ANAF-ul, Trezoreria statului) si bancile pentru  implementarea acestui sistem, si multe altele, s-au spus in ultima saptamana si se vor mai spune. Au existat consultari intre mediul de afaceri, specialisti in fiscalitate si guvern, fara a se ajunge si la un consens se pare: guvernul considera ca totul se reduce la un nou cont bancar deschis, consultantii sustin ca este mult mai mult decat atat.

Lasand comentariile si opiniile privind impactul fiscal si financiar pe seama celor mai specialisti decat noi,  vrem insa sa va punem in atentie ce va insemna adaptarea unui sistem informatic la aceasta schimbare, si ca sa avem si un exemplu practic, vom vorbi despre  implementarea in solutia noastra software, CIEL V7. Neavand norme, sau raspunsuri clare, de la cei care au initiat proiectul despre cum se va intampla practic si care vor fi inregistrarile si modificarile pe documente, rapoarte, declaratii, nu ne ramane decat sa ne imaginam facand apel la rationamentul profesional si experienta dobandita.

Prima modificare pe care o vedem noi se refera la notele contabile aferente documentelor, pentru a evidentia separat suma ce trebuie virata partenerului de aceea ce trebuie virata in contul de TVA . Avand in vedere ca TVA-ul nu va mai intra in contul furnizorului si va fi virat intr-un cont separat ce va sta la dispozitia statului, consideram ca este normal ca nici soldul partenerului sa nu fie afectat de acest sistem, sau, baza de calcul (suma neta) si TVA-ul  sa fie evidentiate separat in soldul partenerului, ajutand astfel la rapoarte si verificari.

Mergand pe ideea de mai sus, cu evidentierea separata a sumelor ce vor fi incasate  de la clienti sau platite furnizorilor si cele aferente TVA-ului care vor fi virate in contul distinct deschis la banci, vom avea modificari dupa cum urmeaza: pe zona de generare a notelor contabile la toate documentele,  fie ele de intrare sau iesire (factura, bon fiscal, avize, etc),  de  trezorerie (decont, extras de banca, registru de casa, efecte de incasat/platit),pe marcarile si legaturile documentelor,pe rapoartele de  restante terti,pe fisa si   balanta de partener, pe fisa de cont si balanta de verificare.

Consideram ca vor trebui de asemenea modificate si Jurnalele de TVA, atat cel de vanzari, cat si cel de cumparari precum si declaratia 300, unde ar trebui sa fie specificate separat toate sumele incasate/virate pana la data declaratiei, in contul distinct de TVA.

Odata cu acest sistem va aparea si necesitatea unor rapoarte zilnice care sa ajute utilizatorii aplicatiei CIEL V7 in a face rapid diferenta intre incasarile si platile zilnice cu numerar si in a tine evidenta incasarilor cu cardul, sumele rezultate urmand a fi virate in maxim 3 zile lucratoare in contul de TVA, asa cum precizeaza proiectul de lege la art.15.

Din punct de vedere strict contabil, se prea poate ca toate aceste modificari sa nu fie obligatorii, dar consideram ca este necesar  sa oferim clientilor nostri, prin aplicatiile pe care le punem la dispozitie, sustinerea si suportul zilnic de care au nevoie intr-o zona atat de complexa, solicitanta si schimbatoare  cum este fiscalitatea.

Par a fi mai multe modificari decat o simpla deschidere de cont la banca, nu? Voi ce alte modificari vedeti a fi necesare sau ce alte rapoarte noi credeti ca veti avea nevoie in aplicatiile software CIEL  pentru a trece cat mai usor la noul sistem?

 

 

 

CIEL Romania

 

*Acest articol poate fi preluat numai in limita a 300 de caractere, cu precizarea sursei cu link activ