Ghid explicativ pentru Ordonanta 4/2017 – ce presupune impozitarea contractelor part-time?

In ultimele saptamani subiectul predilect atunci cand ne intalneam cu angajatori (clienti, parteneri, prieteni, cunoscuti) a fost Ordonanta 4/2017 privind impozitarea contractelor part-time.  Am constatat ceva comun la toti cei cu care am discutat: o tristete maxima ca ei, contribuabili cinstiti, sunt considerati necinstiti si ca favorizeaza munca la negru, cel putin asa cum reiesea din nota de fundamentare a ordonantei in cauza. Tristetea era urmata apoi de o revolta mai mult sau mai putin tacuta. Trebuie precizat ca nu este vorba despre acei angajatori care, din pacate, exista in mediul de afaceri romanesc si care da, dezavantajeaza angajatii prin astfel de metode si de care ne delimitam. Nu, vorbim acum fie de angajatori care au nevoie doar de cateva ore pe zi sau chiar pe saptamana de prestatia unui salariat, sau, cei mai multi, sunt acei antreprenori care avand o afacere in care investesc toata munca si toate resursele lor, s-au angajat si pe ei cu un contract part-time, cu un salariu proportional cu orele lucrate.

Mai este necesara inca o precizare: prin aceasta ordonanta, o data in plus in ultimii ani, vor fi afectate in special intreprinderile mici si mijlocii. Prin nota de fundamentare la ordonanta, guvernul preciza ca scopul acestor modificari este protejarea angajatului si combaterea muncii la negru. E mult de discutat despre acei angajatori la care faceam referire mai sus, care sunt si angajati, ei cand si cum se simt protejati.

Specialistii in domeniul fiscalitatii, cunoscatorii mediului de afaceri, toti cei cu care am discutat, vad insa un alt rezultat al acestei ordonante: fie renuntarea la  acele contracte, ducand astfel la pierderea unor locuri de munca, fie presiune financiara sporita pe umerii angajatorului ducand la situatii critice de multe ori.

Dar haideti sa vedem intr-un exemplu cat se poate de simplu, de ce sunt atat de nemultumiti acesti antreprenori de prevederile Ordonanței Guvernului nr. 4/2017 pentru modificarea și completarea Legii nr. 227/2015. Ce prevede aceasta ordonanta: pentru acele contracte de munca cu timp partial, pentru care venitul brut al lunii este sub salariul minim pe economie si angajatul nu are alte contracte care insumate ca si venit sa fie peste salariul minim, ANGAJATORUL va achita contributia de asigurari sociale (CAS) si cea de asigurari sociale de sanatate (CASS) la  nivelul unui salariu minim pe economie care este in acest moment de 1450 lei, si nu la salariul realizat in luna de angajat. A se retine ca vorbim de contributiile angajatorului si nu ale angajatului.

Practic, pentru un salariat care are un contract de munca de 2 ore /zi, cu un venit brut de 700 lei, diferenta de costuri lunare este urmatoarea:

Salariul lunar brut : 700 leiPana la 01 august 2017Dupa 01 august 2017
ContributieBaza de impozitareProcentValoare contributieBaza de impozitareProcentValoare contributie
Contributii angajat      
CAS70010.50%7470010.50%74
CASS7005.50%397005.50%39
Somaj7000.50%47000.50%4
Impozit58516.00%9458516.00%94
Salariul net491  491  
Total contributii angajat  209  209
 

 

 

Contributii angajator      
CAS70015.80%1111,45015.80%229
CASS7005.20%361,4505.20%75
Somaj7000.50%47000.50%4
Fond accidente7000.15%17000.15%1
Fond concedii medicale7000.85%67000.85%6
Fond de garantare7000.25%27000.25%2
Total contributii angajator  159  317
Total cost lunar angajator  859  1,017

 

Vedem astfel ca in cazul prezentat, desi salariul brut realizat ramane constant de 700 lei si salariul net incasat de angajat nu se modifica de la 491 lei, costul total lunar cu angajatul creste insa cu 158 lei datorita cresterii bazei de calcul pentru CAS si CASS angajator, iar intr-un trimestru cresterea de cost este de 474 lei.

Pentru o firma mare sau un ochi neavizat costul poate parea infim, dar pentru o firma mica este suficient cat sa puna in dificultate angajatorul, mai ales cand tot el este si angajat.

Sunt si exceptii stabilite de catre guvern, categorii pentru care desi venitul este mai mic decat salariul minim pe economie, nu se platesc contributii marite:

  • Pentru elevii sau studenții, cu vârsta de până la 26 de ani, aflați într-o formă de școlarizare;
  • pentru ucenici în vârstă de până la 18 de ani;
  • pentru persoanele cu dizabilități cărora prin lege li se recunoaște posibilitatea de a lucra sub opt ore pe zi;
  • pentru pensionarii pentru limită de vârstă din sistemul public de pensii, cu excepția pensionarilor pentru limită de vârstă care beneficiază de pensii de serviciu în baza unor legi/statute speciale, precum și a celor care cumulează pensia pentru limită de vârstă din sistemul public de pensii cu orice altă pensie stabilită într-un sistem de pensii neintegrat sistemului public de pensii.

Pentru a plati contributiile la acelasi nivel ca si pana acum pentru aceste categorii, angajatorii vor trebui sa ceara salariatilor documente justificative.

Ordonanta a fost publicata in Monitorul Oficial nr.598 din 25 iulie 2017 dar asteptam inca procedura de aplicare stabilita prin ordin al ministrului finantelor publice, prin care salariatii ar trebui sa informeze  lunar si in timp util fiecare angajator despre contractele de munca cu timp partial si veniturile aferente, astfel incat calculul contributiilor sa se faca conform ordonantei la fiecare angajator in parte.

Prima luna pentru care se vor calcula noile contributii este luna August 2017.

 

Document 1, Document 2

 

CIEL Romania

 

*Acest articol poate fi preluat numai in limita a 300 de caractere, cu precizarea sursei cu link activ