4 sfaturi pentru a-ti gestiona eficient bugetul atunci cand esti freelancer

gestiona eficient bugetul
16 mai 2022
Articole publicate

Esti liber-profesionist (sau cum se mai spune “freelancer”) si nu ai venituri constante. “Been there, done that!”

Viata de liber-profesionist este o viata foarte frumoasa, fiindca poti face ceea ce iubesti, ai timp berechet la dispozitie, si poti fi propriul tau sef. Toate bune si frumoase, pana cand dai nas in nas cu cheltuielile lunare si iti dai seama ca e nevoie si de aia, si de aia, si de aia.

Intretinere, facturi, rata la casa, copii, masina etc. Intotdeauna pare ca se iveste cate ceva. Cand nu e una, e alta. Cred ca simti presiunea crescand, doar citind aceste simple randuri.

Uneori te gandesti daca merita cu adevarat “buba” de a fi liber-profesionist, avand in vedere dificultatile financiare. Poate ca, in fond, avea dreptate mama, bunicul, sau acel prieten cand te-au sfatuit sa iti iei si tu un job ca toata lumea si nu te mai tii de sotii. Dar, ce stiu ei… Tu ai ales sa fii freelancer fiindca vrei o viata mai dinamica, mai libera, si una care sa nu semene cu a lor. Ai vrut sa fii tu!

Aici, la Ciel, suntem de partea ta! Si ca atare, am pregatit pentru tine cele mai bune sfaturi de gestionare lunara a bugetului.

Fa-ti o lista cu intrarile si cheltuielile lunare

Iti plac listele? Este mereu o foarte buna idee sa ai un jurnal rezervat finantelor, unde lunar sa iti notezi intrarile, cheltuielile fixe, cele flexibile, cele de business si cele rezervate economiilor. Luandu-le pe rand, cheltuielile fixe sunt cele care intra in categoria “necesare”: intretinerea locuintei, mancarea, abonametul la telefon-tv-internet, rata la casa, facturile generale, masina etc..

Cele flexibile sunt cheltuielile care variaza lunar in functie de alegerile tale: iesiri in oras, cadouri, shopping, vacante, activitati recreative si asa mai departe. Desigur, nu uita de cheltuielile de business care variaza de la activitate la activitate (descarca aici softul gratuit de facturare Ciel), si de fondul de economii. Este intotdeauna intelept sa pui macar 10% din intrari deoparte in economii. Nu se stie niciodata!

Fii realist

Este bine sa gandesti pozitiv, sa crezi ca vei avea succes si ca vei incasa lunar peste suma care-ti acopera nevoile tale. Nu zice nimeni sa fii pesimist si deznadajduit. Insa, e important sa iti pastrezi cumpatul si sa fii realist. Efectueaza o analiza transparenta a intrarilor si a cheltuielilor, si asigura-te ca “nu ramai in pom” la sfarsit de luna.

Fond de rezerva

Fondul de rezerva consista in acea suma salvatoare care vine in ajutorul tau atunci cand nu mai faci fata cheltuielilor. Nu vreau sa iti naruiesc visurile, dar in unele luni e posibil sa nu “produci” pe atat cat ti-ai dori tu. Si nu, nu e vina ta. Poate fi vorba de perioada de vacanta, de sarbatoare, sau evenimente ce nu sunt in controlul tau. De aceea, iti recomand sa ai asigurat un fond de rezerva. “Cat sa pun in fondul de rezerva?” Incearca sa ajungi la o suma care sa acopere nevoile tale pe minim 6 luni.

Fa-ti un plan

Din pacate sau din fericire, viata de freelancer este o viata marcata de multa impredictibilitate. Zic “din fericire” deoarce unora le place acest factor. Good for you! Dar pe cei mai multi dintre noi, ideea impredictibilitatii ne sperie.

Atunci cand nu ai 100% control, este normal ca anxietatea sa apara. Din propria experienta, iti spun ca poti infrange impredictibilitatea daca ai un plan de business. Este de mare ajutor sa ai  claritate asupra pasilor urmatori pentru a obtine clienti, a-i fideliza, si a crea buzz in jurul serviciile tale. De aceea, ia-ti o ora, doua, o zi, sau oricat iti e necesar, si intocmeste un plan serios de bataie. Cat vrei sa castigi lunar? De cati clienti ai nevoie pentru a atinge acea suma? Cum te vei promova?

Stiu, sunt multe de gandit, analizat si pus la punct. Ce bine ar fi daca ar exista un soft de facturare gratuit care sa ne ajute cu cheltuielile lunare… Oh, dar stai! De fapt exista! Apasa aici si fa-ti viata mai usoara cu softul de la Ciel. Lasa softul sa rezolve problema facturilor, iar tu ocupa-te de planul de business. 

, , ,
Ti-a placut articolul? Da-l mai departe pe:
Solutii pentru
contabili
Solutii pentru
antreprenori
Recomandarile clientilor
Recomandarile noastre