5 motive pentru care sa nu contraofertezi angajatii

De Roxana Epure, Managing Partner CIEL Romania

E axioma deja: piata muncii este a angajatului, gasim greu „the perfect match” si facem eforturi sa ne loializam angajatii.

Cu toate astea, nu mai contraofertez de mult timp: daca ai ancorat barca si ai intins piciorul sa te dai jos, coboara. Nu vreau dezechilibrul pe care il produce incercarea sigura de a cobori, este contraproductiv pentru toate partile: angajatul pierde timp si e demotivat, angajatorul il va remotiva doar temporar, iar compania investeste resurse pentru a ajunge…unde este deja.

De curand, am realizat ca, la plecarea unui om din echipa, am propus o contraoferta din ce in ce mai rar, pana la a elimina aceasta practica de tot. Deal-ul meu cu membrii echipei este sa vorbim deschis despre cand si de ce nu se mai simt confortabil cu rolul pe care il au in echipa, iar eu, in schimb, sa caut alt rol, alta activitate potrivita pentru ei in companie. Se intampla rar ca un coleg nou sa „cumpere” pactul acesta: oamenii il cred si il inteleg abia dupa ce se creaza o relatie de incredere, in timp adica. Uneori, nu il cred deloc din diverse motive nici la inceput, nici in timp.

Asa ca am evaluat si concluzionat de ce nu mai contra-ofertez, la auzul lui „Vreau sa plec din companie”

  1. „Ma gandesc la ce mi-ar placea sa fac” nu e acelasi lucru cu „Vreau sa plec”

Daca tu insuti nu te gandesti la cariera ta, pe termen mediu si lung, de ce ai avea asteptarea sa o faca angajatorul tau?  Daca te gandesti sa pleci pentru schimbare in sine cu orice aduce ea, dar nu pui in balanta daca schimbarea te ajuta in planul tau pe termen mediu, e posibil sa faci un pas inapoi de la un obiectiv. Incepe prin a-ti stabili, defini un obiectiv profesional si treci prin filtrul acesta deciziile pe care le iei.

Daca te gandesti sa parasesti barca, atunci ai taiat firul creat intre tine si proiect sau poate nu s-a creat niciodata.

  1. Nu te-am convins inainte

Fie nu te-am convins ca pot si vreau sa te ajut sa iti gasesti drumul, daca cel pe care esti acum nu iti place, fie nu te-am convins cu valorile si echipa ca in drumul tau suntem o oprire buna. Studiile arata ca motivul cel mai frecvent al schimbarii locului de munca este nerecunoasterea rezultatelor si, probabil, ca nu am stiut sa fac acest lucru pe „limba” ta, prin colegii a caror activitate s-a schimbat, prin comunicarea catre tine, prin echipa etc. Daca nu te-am convins de toate acestea inainte sa mergi la un interviu, o sa imi fie greu sa te conving si de acum inainte. Istoria se repeta, mai devreme sau mai tarziu, vom fi in aceeasi situatie.

  1. Daca 10% in plus la salariu este „focul” tau interior, atunci nu esti omul meu

Sigur ca salariul e motivatorul primar, nu poti munci cu pasiune daca te streseaza chiria. Poate nu stiai, dar angajatorii fug de vanatorii de mariri salariale. De ce? E simplu: pentru ca vrem cu totii oamenii implicati, concentrati si pasionati, doar ne lasam proiectul vietii noastre pe mana lor, nu ? Am mai zis-o si in trecut: ador tocilarii, pentru ca sub mantia impenetrabila a lor „nu ma intereseaza x sau y” se ascunde focul interior pe care il caut: dragul de ce fac, care duce la lucruri bine facute.

  1. Cercul de incredere s-a stricat

Pactul, deal-ul nostru este sa vorbim despre ce vrei sa faci inainte. Discutia corecta, cu cartile pe fata, pe care o avem la inceput ar trebui sa clarifice lucrurile si colaborarea.

Cred ca atitudinea ta fata de tine, fata de ce vrei sa inveti, fata de nou, fac mai mult ca experienta, de cele mai multe ori. Cand am de ales, aleg atitudinea cu ochii inchisi. De cele mai multe ori insa, experienta se formeaza PENTRU ca ai deschiderea de a invata, de a te imbunatati, de a obtine rezultate mai bune.

  1. Deciziile argumentate emotional

Nu iti place un manager, te enerveaza o procedura sau un coleg si acest lucru te impinge sa pleci. Aceasta este o decizie emotionala, poate chiar impulsiva. A te contraoferta ma pune in situatie de risc, oricand pot ajunge aici din nou.

Cele mai frumoase situatii in care nu contra-ofertez, cu placere chiar, sunt cele in care angajatul meu pleaca spre antreprenoriat. Aproape ca imi vine sa fac un template cu „vezi ca”, sa ii ajut sa viseze organizat si sa le zic „heads up” fata de situatii cu care eu m-am intalnit deja. Ma bucur ca au curaj si sunt mandra ca au fost in echipa mea.

Un studiu Sodexo confirma ca 76% dintre romanii angajati considera ca, de fapt, calitatea vietii se traduce prin balanta corecta intre job placut, familie si prieteni, ceea ce inseamna ca gandirea carierei profesionale pe termen mediu si lung este un aspect esential pentru a obtine calitatea. Deci, daca esti angajat si te gandesti sa iti schimbi jobul, te rog trece schimbarea prin filtrul planului propriu, cu toti indicatorii calitatii:

  • ce invat?
  • ma ajuta schimbarea sa ajung unde vreau?
  • care e plusul la calitatea vietii pe care il obtin?

Si neaparat, dupa ce evaluezi informatiile, mergi la seful tau si spune-i „Vreau o schimbare, ma poti ajuta?” in loc de „Vreau sa plec, dar nu am hotarat inca”.

Daca esti angajator, iti recomand sa te gandesti de doua ori inainte sa faci o contraoferta! O schimbare poate fi si buna, nu neaparat o pierdere!


Autor : Roxana Epure, Managing Partner CIEL Romania