5 PASI PENTRU A REZOLVA UN CONFLICT LA SERVICIU – CIEL ROMANIA

Oricine a lucrat sau lucreaza intr-un colectiv a trecut printr-o neintelegere sau altercatie cu un coleg de serviciu – nu-i asa ca tensiunile sunt extrem de neplacute? Ne fac sa fim suparati, sa analizam intamplarea pe toate partile, sa muncim mai putin eficient si sa evitam colegul respectiv … in concluzie, sa avem o zi oribila.

Specialistii sustin ca nu poti castiga o astfel de disputa (va reaparea mai tarziu), ci trebuie sa o rezolvi. Astfel, identificarea si rezolvarea rapida a conflictelor este esentiala, pentru a evita escaladarea acestora catre certuri si probleme care sa afecteze munca in echipa, context in care apelam la urmatoarele SOLUTII:

  1. Este normal sa existe conflicte la birou
  2. Nu amana rezolvarea problemei
  3. Clarifica!
  4. Aplica <limbajul girafei>
  5. Apeleaza la mediere
  1. Este normal sa existe conflicte la birou

In majoritatea locurilor de munca exista conflicte si nu trebuie sa ne fie frica de ele, deoarece sunt normale in relatiile interumane, iar un conflict nu este sinonim cu bataie si cearta. Conflictele la birou inseamna intalnirea a doua sau mai multe pareri diferite. Asta nu scuza scandalul din nimic sau impolitetea, dar inseamna ca nu este sfarsitul lumii, dimpotriva: este dovedit faptul ca cele mai eficiente echipe nu sunt cele fara conflicte, ci cele care stiu sa rezolve conflictele constructiv si sa invete din ele.

Confruntarea de idei in organizatii este o sursa de inovatie si creativitate, ba chiar exista sefi care incurajeaza aceste „conflicte”, pentru a creste competitivitatea si a canaliza energia intr-o directie constructiva.

Dar cum reactionam in fata unei altercatii cu colegii? Sunt doar doua optiuni, sa o infruntam sau sa o evitam. Psihologii spun ca fuga este intotdeauna cea mai proasta optiune, deoarece problema nu dispare si resentimentele raman, ceea ce va duce ulterior la o izbucnire si mai violenta.

  1. Nu amana rezolvarea problemei

Acesta este cel mai important sfat pentru rezolvarea cu succes a unui conflict: fa-o acum! Este foarte tentant sa astepti ca o tensiune sa se stinga de la sine, dar asa ceva se intampla foarte rar – in majoritatea cazurilor va deveni din ce in ce mai presanta, in timp.

90% dintre conflictele la serviciu nu sunt generate de ceea ce s-a spus, ci de ceea ce NU s-a spus, adica este GRESIT sa te prefaci ca nu s-a intamplat nimic (desi te macina pe dinauntru) si sa astepti ca celalat sa faca primul pas si <sa recunoasca faptul ca a gresit, fir-ar sa fie!>.

Da, conflictele escaladeaza pentru ca nimeni nu face nimic pentru a clarifica, de aceea, chiar daca nu este usor, trebuie sa rezolvi problema inainte de a deveni si mai neplacuta. Primul pas este sa recunosti ca este o problema de comunicare si apoi sa vrei sa o rezolvi.

 

  1. Clarifica!

In faza de inceput a unui conflict, cel mai important (si totodata cel mai simplu) pas este sa CLARIFICI: daca cineva te-a suparat cu ceva, nu esti de acord cu un punct de vedere sau cu o actiune, intreaba-l!

Mergi la colegul respectiv si intreaba-l politicos: <Stii, ma intrebam de ce ai spus X ieri la sedinta> sau <Am observat ca sustii ideea Y, poti sa-mi explici si mie, te rog?>. NU te enerva si NU apela la intrebari agresive de genul <De ce naiba trebuie ca tu mereu sa …?

De multe ori, vei realiza ca exista un motiv intemeiat pentru care perosana a actionat astfel, sau poate ca tu ai inteles gresit actiunea, deci PUF! conflictul se rezolva chiar atunci! Aici, este important sa nu iei personal actiunile celorlalti – oamenii au un motiv sa faca anumite lucruri, chiar si cele care te enerveaza. In loc sa pleci de la prezumtia ca au ceva cu tine, mai bine clarifica situatia!

Un alt avantaj al clarificarii directe este faptul ca, daca apelezi la un sef pentru a remedia problema, imaginea ta profesionala poate avea de suferit, subliniind incapacitatea de a lucra in echipa.

  1. Aplica <LIMBAJUL GIRAFEI>

<Limbajul girafei> este limbajul inimii si exprima comunicarea nonviolenta, orientata catre buna intelegere. Motivul pentru care girafa a fost aleasa ca simbol reprezentativ pentru comunicarea nonviolenta este datorat faptului ca girafa este animalul terestru cu cea mai mare inima in raport cu dimensiunile corpului. In plus, gatul lung si abilitatea de a privi in toate directiile ii ofera posibilitatea de a vedea totul de la inaltime si, implicit, o perspectiva mai ampla asupra lucrurilor, astfel incat ea simbolizeaza obiectivitatea, echilibrul dat de o viziune mai larga si flexibilitatea, deschiderea. De asemenea, traind in grupuri si depinzand unele de altele pentru protectie si supravietuire, girafele formeaza o comunitate puternica, orientata spre familie, simbol al convietuirii pasnice.

Aceasta solutie se potriveste conflictelor mai vechi, care treneaza deja de ceva vreme, pentru ca le rezolva in mod diplomatic, discutand calm si respectuos, la obiect, fara acuzatii.

Iata un exemplu concret: tu si un coleg va contraziceti frecvent la sedinte, ajungand la a vana orice mica greseala a celuilalt, nu va mai suportati si va evitati in restul timpului. Este momentul sa apelezi la <limbajul girafei> si sa urmezi 6 pasi simpli:

Invita-ti colegul sa discutati in liniste, intr-un mediu linistit, nu la birou, pe fuga. Acesta poate fi cel mai greu pas, datorita mandriei, dar vei vedea ca merita! In cadrul acestei intalniri, trebuie sa ramai calm si politicos, obiectiv, sa nu acuzi si sa-ti asumi partea de vina (chiar sa te scuzi, daca este cazul) – poate nu ar fi rau sa-ti faci cateva notite (ce ai de spus) pe o hartie, ca sa ai o structura si sa nu deviezi de la discutia constructiva, in care ai grija sa-l intrebi si pe colegul tau ce parere are si daca vrea sa completeze sau sa clarifice anumite aspecte; in plus, spune-i ce apreciezi la el, cum va dauneaza amandurora aceasta tensiune si ce rezultate bune va avea pentru voi si pentru firma daca va veti intelege bine pe viitor.

La final, puteti stabili reguli de viitor care sa va ajute sa fiti in consens – de ex: <Daca avem pareri opuse, sa le discutam intre noi, nu in fata colegilor>

  1. Apeleaza la mediere

Din pacate, unele conflicte, mai ales cele vechi, nu pot fi rezolvate de catre cei implicati direct, context in care au nevoie de mediere externa: cel mai adesea se apeleaza la managerul de resurse umane, la manager sau la un coleg de incredere pentru ambele parti. Important, si in acest caz <limbajul girafei> este esential, pentru o discutie productiva si echilibrata, care sa duca la impacare.

Exemplul urmator este edificator:

Directorul general al unei companii era ingrijorat de tensiunea din ce in ce mai mare dintre, Calin, director da vanzari, si Madalina, director financiar: se atacau in sedinte, isi faceau reprosuri privind rezultatele si ca nu obtin datele necesare unul de la celalalt.

Deja situatia afecta afacerea si pe restul angajatilor, drept pentru care Directorul general i-a invitat in biroul sau si – spre surpriza celor doi <dusmani>, care credeau ca vor fi trasi la raspundere, i-a intrebat ce apreciaza unul la celalalt. Madalina a admis ca <rapoartele de vanzari sunt foarte bune si departamentul de vanzari merge ceas; in plus, Calin a reusit sa rezolve o situatie neplacuta cu un client dificil>.

La randul sau, Calin a recunoscut ca <vanzarile au crescut trimestrul acesta si datorita noiii structuri financiare si de pret, plus ca bugteul suplimentar ne-a ajutat>

Din acel moment, intreaga atmosfera s-a detensionat si cei trei au putut avea o discutie constructiva despre disputele dintre Calin si Madalina si cum pot fi rezolvate acestea. Sa fim realisti, cei doi nu au devenit niciodata prieteni, dar au reusit sa aiba o relatie profesionala eficienta, apreciindu-si reciproc calitatile.


Cu speranta ca sfaturile noastre te vor ajuta sa creezi o atmosfera mai buna la tine la birou, te asteptam si cu alte articole interesante pe BLOGul CIEL Romania.