5 canale esentiale de marketing online – Ghid CIEL Romania
Daca in S.U.A. si in majoritatea tarilor dezvoltate economic regula “Reclama = sufletul comertului” este esentiala, in Romania este aplicata mai mult de catre companiile multinationale sau de catre firmele locale foarte mari. Nimic mai gresit! Degeaba ai produse sau servicii bune, daca nu stie nimeni de ele!
Multi dintre antreprenori / GM / CEO considera ca nu merita investit in marketing sau ca, daca nu ai bani de TV, mai bine te lasi pagubas – iarasi, gresit! Mediul online este inca favorabil oricaror bugete in tara noastra, daca alegi canalele potrivite si campanii inteligente, orientate catre client.
Asadar, iata “baza” pe care te sfatuim sa o construiesti in mediul online, asfel incat mesajul tau sa ajunga la client si la parteneri:
ANALIZA COMPETITIEI
Pornind de la ideea “informatia este putere”, trebuie ca, inainte de a demara orice strategie de marketing, sa vezi ce se intampla in domeniul tau si ce fac competitorii tai din industrie: cui se adreseaza, ce campanii de comunicare desfasoara si daca acestea au succes sau nu – nu este o rusine sa urmezi ce este bun si sa eviti ce nu da rezultate.
Iata cativa pasi esentiali pentru o analiza eficienta a activitatii rivalilor tai:
- Viziteaza site-ul competitorului si noteaza-ti atat lucrurile bune, cat si pe cele rele
- Analizeaza sursele de trafic
- Identifica strategia lor de content si vezi ce aduce trafic
- Incearca sa determini bugetul de marketing al competitorului
- Cauta si descopera ariile pe care competitorii tai le acopera mult mai bine, dar si slabiciunile
- WEBSITE
Este cartea de vizita a afacerii tale, deci trebuie sa arate impecabil, mai ales daca este un shop online, context in care trebuie sa ai un mecanism de cumparare usor si prietenos, dar care sa respecte regulile GDPR. Ai grija, de asemenea, sa alegi un developer care sa-ti construiasca o platforma web sigura si usor de manageriat, cu toate calitatile tehnice dorite (viteza mica de incarcare etc.).
Poate chiar mai important decat partea tehnica este CONTINUTUL, care, conform tendintelor actuale, are o rata de conversie mai buna decat orice alta forma de marketing online. In plus, daca prin publicarea unui ad depinzi de Facebook sau Google, continutul este si ramane al tau. S-a dovedit deja ca cei care au avut continut bun, original, au trecut cu succes schimbarile recente impuse de Facebook si Google in mecanismele lor de evaluare. Investind in continut, vei cheltui mai putin si vei ramane cu ceea ce ai publicat, putand sa refolosesti oricand anumite articole.
Tipuri de continut:
- O postare pe blog
- Un video
- Un infografic
- O pagina speciala dedicata unei noi tehnologii, un produs deosebit etc
Publicarea unui continut de calitate iti va creste autoritatea in domeniul in care activezi, iar clientii vor aprecia faptul ca la tine pe site vor putea afla mult mai multe detalii despre anumite probleme.
DEZVOLTA O STRATEGIE SEO
SEO (Search Engine Optimization) reprezinta, pe intelesul tuturor, totalitatea modurilor prin care incercam sa aducem un site cat mai sus in rezultatele motoarelor de cautare (Google) pentru anumite cautari. Deci, scopul SEO este sa aduca trafic relevant catre site-ul tau.
Google inregistreaza anual mii de miliarde de cautari, dar 90% dintre useri dau click doar pe unul dintre primele trei rezultate ale cautarii. Din acest motiv, ai nevoie de o strategie SEO pentru a ajunge in top. Daca nu reusesti pe toate cuvintele cheie pe care ti le propui, ai varianta cautarilor platite.
Sursa: https://ro.pinterest.com
SEO se imparte in doua mari categorii:
- SEO On Site – activitatile desfasurate pe site-ul tau
- SEO Off Site – obtinerea de link-uri de calitate catre site-ul tau (link building)
SOCIAL MEDIA
In Romania, oamenii din online se impart astfel (conform Zelist):
- Facebook – 10 milioane utilizatori
- Instagram – 1.132.300 utilizatori, din care 560.000 activi
- Twitter – 380.000 conturi si 20.000 conturi active
- LinkedIn – 1.5 milioane conturi
- Youtube – 863.000 conturi si 5.5 milioane vizitatori unici pe luna
- Bloguri – 96.000, dintre care 7.000 active
Sursa: https://ro.pinterest.com
Concluzia evidenta este ca, deocamdata, “Facebook is the king”, deci foloseste-l in favoarea ta:
- Facebook nu este doar o extensie secundara de comunicare, ci un important canal de marketing online (care transmite contentul dorit) si de customer service (multi isi scriu aici nemultumirile, trebuie sa le raspunzi)
- Postarile sa aiba texte scurte si la obiect, cu trimitere catre detaliile de pe blog / pe pagina de produs
- Realizeaza un continut cat mai variat, astfel incat vizitatorul sa nu se plictiseasca
- Foloseste-l pentru a lansa oferte speciale dedicate. Exemplu: ofera coduri de discount dedicate fanilor de pe Facebook – ii va face sa revina regulat
- Tonul este important: trebuie sa fie personal – userii sa simta ca vorbesti direct cu ei, nu prin intermediari / impersonal
- Fanii de pe Facebook nu vor sa le vinzi ceva, tot timpul. Decat sa mergi exclusiv pe vanzare agresiva de produse, mai bine realizeaza articole, video, testimoniale, creaza polluri, lanseaza intrebari ca si subiecte de dezbatere
- Textul si imaginea trebuie sa fie, chiar daca sunt realizate in house
- Creeaza campanii Facebook si concursuri, pentru a castiga mai multe likeuri
YOUTUBE
Gandita in 2005 ca o videoteca, YouTube a fost cumparat in 2006 de Google cu 1.65 miliarde de dolari si a ajuns acum pe locul 2 la motoare de cautare, adica mai mare decat Yahoo, Bing, Ask si AOL la un loc.
Sursa: https://ro.pinterest.com
Cu peste 3 miliarde de cautari pe luna la nivel mondial si 100 de ore de video incarcate in fiecare minut, YouTube transforma modul in care accesam informatia online (video, stiri, tutoriale etc.), deci concluzia este clara:
- Realizarea de postari video este esentiala pentru dezvoltarea unei afaceri online, iar YouTube este principalul ajutor in promovarea de materiale video, care pot fi preluate cu embed in Facebook, pe blog sau pe site
Desi formulele oficiale, exacte, de ranking sunt secrete, va putem spune cei mai importanti factori de impact:
- numarul de vizualizari
- titlul materialului
- descrierea materialului
- video rating (likes / dislikes)
In plus, iata sfaturile noastre, testate pe propriul business:
- prezinta problema cheie pe care produsul sau serviciul tau o poate rezolva. Intai explica problema actuala pe care clientii o au, iar apoi ofera solutia pe care produsul sau serviciul o furnizeaza
- spune o poveste, care va tine spectatorii implicati si va oferi divertisment
- scopul este sa vinzi, dar nu exagera cu latura comerciala
- iti cunosti clientii cel mai bine, asa ca, daca simti ca trebuie sa incorporezi umor, statistici sau sarcasm, fa acest lucru
- fii concis si foloseste declaratii care sa retina atentia spectatorilor
Pentru unii, sfaturile de mai sus sunt usor de inteles si implementat, dar pentru altii poate fi mai greu – important este sa incepi, pas cu pas, sa construiesti planul de marketing online.
Pentru a obtine TIMPUL necesar acestor planuri, apeleaza la softurile CIEL potrivite afacerii tale, care te vor scuti de multa munca inutila si iti vor oferi datele de business necesare.