Antreprenori de succes: iata ce calitati detin oamenii care cladesc viitorul

antreprenori de succes
23 septembrie 2021
Antreprenor, Co-owner Ciel România
Articole publicate

Exista factori multipli care intra in dezvoltarea unei afaceri de succes, printre care si un concept puternic de business si finantare constanta. 

Totusi, cel mai important „ingredient” al reusitei unei afaceri este antreprenorul – adica acea persoana care trebuie sa se ocupe de transformarea ideii intr-o afacere pe deplin operationala. Descopera, in continuare, care sunt principalele calitati ale antreprenorului de succes si ce NU ar trebui sa faci daca vrei sa devii si tu unul.

1. Calitatile unui antreprenor

Antreprenoriatul este atat o provocare, cat si o oportunitate extraordinara pentru dezvoltare nu numai pe plan profesional, ci si pe plan personal. Totusi, desi ai nevoie de anumite calitati pentru a avea succes, nu exista o modalitate corecta sau gresita de a fi antreprenor. In fiecare caz, antreprenoriatul implica generarea de idei noi, punerea lor in actiune si perseverenta cu care este urmarit telul in ciuda provocarilor aparute. Unele caracteristici sunt trasaturi naturale de personalitate, dar exista si abilitati si calitati pe care le poti cultiva doar printr-o practica atenta.

1.1 Portretul unui antreprenor de succes

Marii antreprenori provin din toate categoriile sociale. Nu exista un singur profil de personalitate care sa descrie fiecare antreprenor de succes. 

Cu toate acestea, exista anumite aspecte deosebit de importante atunci cand vine vorba de conducerea si dezvoltarea unei afaceri.

Antreprenorii de succes au un sentiment de curiozitate care le permite sa caute incontinuu noi oportunitati. In loc sa se multumeasca cu ceea ce cred ca stiu, cei curiosi pun intrebari provocatoare si exploreaza diferite cai. 

Fara dorinta de a pune continuu intrebari si de a contesta status quo-ul, descoperirile valoroase pot fi usor trecute cu vederea. 

Alaturi de curiozitate vine si necesitatea experimentarii structurate. Cu fiecare noua oportunitate care apare, un antreprenor trebuie sa efectueze teste pentru a determina daca merita sa fie implementata aceea idee sau nu.

De exemplu, daca ai o idee pentru un produs sau un serviciu care indeplineste o cerere insuficient deservita, va trebui sa te asiguri ca viitorii tai clienti sunt dispusi sa plateasca pentru acesta. 

Pentru a face acest lucru, va trebui sa efectuezi studii de piata pentru a-ti valida ideea si pentru a determina daca are potential.

In ziua de astazi, natura afacerilor este in continua schimbare. Antreprenoriatul este un proces iterativ, insa noi provocari si oportunitati pot aparea la fiecare pas.

Daca marile companii isi faceau planuri de afaceri pe termen mediu si lung, astazi un business trebuie sa isi stabileasca si obiective mai mici, pe termene mai scurte, pentru a putea sa isi adapteze constant strategia de dezvoltare.

De exemplu, daca afacerea ta se dezvolta in jurul unei retele de distributie, atunci este necesar sa poti vedea cifrele de vanzari ale fiecarui partener intr-un singur loc. S-ar putea sa existe diferente intre datele raportate de tine si cele raportate de punctele de distributie si atunci este util sa poti genera rapid rapoarte si analize financiare.

Desi pare aproape imposibil sa fii pregatit pentru fiecare scenariu, trebuie sa poti sa iti evaluezi situatiile, astfel incat afacerea sa poata continua sa avanseze, chiar si atunci cand apar schimbari neasteptate.

Pentru a avea succes, un antreprenor trebuie sa ia decizii dificile si sa le sustina. In calitate de lideri, antreprenorii sunt responsabili pentru directia afacerii lor – de la finantare si strategie si pana la alocarea resurselor necesare.

Dar sa fii antreprenor nu inseamna ca ai intotdeauna toate raspunsurile. De fapt, uneori vei fi nevoit sa iei anumite decizii grele sau riscante, dar trebuie sa infrunti intotdeauna consecintele acestora cu mult curaj si deschidere, astfel incat sa inveti, pe viitor, cum sa reactionezi in situatii similare. 

De asemenea, daca rezultatul se dovedeste a fi mai putin favorabil, decizia de a lua masuri corective este la fel de importanta pentru reusita afacerii.

Antreprenoriatul este adesea asociat cu riscul. Desi este adevarat ca dezvoltarea unei afaceri necesita ca un antreprenor sa isi asume riscuri, in acelasi timp, acesta trebuie sa ia si masuri pentru a minimiza posibilele efecte negative ale acestei decizii.

De exemplu, daca pana acum ai avut un magazin fizic si ai lucrat cu cateva platforme pentru a-ti vinde produsele, poate te gandesti sa iti construiesti si un magazin online. Exista multe capcane pe drumul spre digitalizare, insa beneficiile dechiderii unei afaceri in mediul online pe timp de pandemie au fost evidente.

Pe langa gestionarea riscurilor si luarea deciziilor calculate, antreprenoriatul necesita puterea de a accepta esecul.

Se estimeaza ca aproape 70% din noile startup-uri esueaza. Motivele esecului sunt vaste – de la un model de afaceri care nu a fost testat si validat de piata si pana la o lipsa de concentrare sau motivatie. In timp ce multe dintre aceste riscuri pot fi evitate, unele sunt inevitabile.

In timp ce multi antreprenori de succes realizeaza ca si esecul este o parte integrata din procesul de evolutie si il accepta ca o experienta din care pot invata, aceasta nu inseamna ca renunta la planurile lor de afaceri cu usurinta. Mai degraba, ei vad esecurile ca fiind oportunitati de a invata si de a creste.

De aceea, este important sa ai un mod de gandire orientat catre nou si sa intelegi ca abilitatile tale pot fi dezvoltate si imbunatatite.

Un antreprenor de succes este constient de punctele sale forte si de punctele slabe. Mai degraba decat sa lasi deficientele sa te impiedice, poti sa iti construiesti o echipa care sa iti completeze abilitatile. In multe cazuri, echipa antreprenoriala, mai degraba decat o singura persoana, este cea care conduce afacerea pe drumul catre succes.

De asemenea, este important sa te poti concentra pe deciziile importante si sa poti avea o vedere de ansamblu, decat sa pierzi timp concentrandu-te pe activitati care pot fi realizate de altcineva.

Se spune ca inovatia merge mana in mana cu antreprenoriatul. Acest lucru este adesea adevarat. Unele dintre cele mai reusite startup-uri au preluat produsele sau serviciile existente si le-au imbunatatit pentru a raspunde nevoilor in schimbare ale pietei.

Modalitatea de inovare intr-un domeniu este ceva pe care unii antreprenori o obseva usor, dar nu se inatmpla la fel pentru fiecare persoana in parte. Din fericire, aceasta abilitate poate fi invatata si cultivata.

Daca iti oferi timp, prin delegarea unor sarcini repetitive, poti castiga libertatea de a identifica oportunitati inovatoare si pentru a-ti conduce afacerea spre succes.

1.2. Antreprenor de succes? – Ce NU trebuie sa faca un antreprenor de succes

Increderea in cunostintele si abilitatile tale este esentiala, insa nu toti oamenii de afaceri se nasc cu o incredere nemarginita in cine sunt si ce vor de la viata.

Dezvoltarea increderii si mentinerea ferma a convingerillor tale este o caracteristica antreprenoriala cu adevarat importanta, insa daca vrei sa reusesti exista si alte cateva lucruri la care trebuie sa fii atent.

Antreprenorii de succes nu pierd timpul, ci actioneaza rapid! Nu trebuie sa iti pierzi timpul cu taskuri repetitive, ci ar trebui sa cauti, mai degraba, modalitati de a face mai multe lucruri importante pentru afacerea ta.

De exemplu, daca afacerea evolueaza in jurul unui magazin online, probabil ca te-ai gandit cum sa usurezi procesul manual de facturare

De asemenea, daca ai mai multe puncte de vanzare, gestiunea stocurilor reprezinta o alta problema cu trebuie sa te confrunti saptamanal si, in unele cazuri, chiar si zilnic.

Daca, totusi, nu reusesti sa gestionati eficient volumul de munca, este important sa incepi sa analizezi ce tipuri de activitati sunt consumatoare de timp si sa incepi sa le grupezi in categorii.

Lipsa de organizarea scade motivatia. Daca lucrezi incontinuu si intr-un mod haotic, in timp, este posibil sa ratezi sarcini. Odata ce stii ce trebuie sa faci si cum o vei face, sarcinile nu par atat de coplesitoare.

Daca, insa, te afli in situatia in care fluxul documentelor este intarziat, este necesar sa faci pasul urmator in business. In felul ascesta, poti sa pregatesti afacerea pentru un soft de automatizare a task-urilor – cum este Ciel ERP.

De asemenea, daca ai auzit de obiectivele SMART, probabil ca ai lucrat si cu o diagrama Gantt. Antreprenorii de succes stabilesc adesea obiective de vanzari si folosesc un sistem CRM pentru a planifica in avans obiectivele propuse.

Exista multe carti care vorbesc despre planificarea strategica. Pentru ca in felul acesta poti sa vezi mai usor si sa gandesti toate activitatile afacerii intr-un singur loc, poti sa iei decizii bazate pe cifre.

Stabilirea scopul unei sarcini specifice iti poate oferi o intelegere mai clara si o directie solida pentru a incepe sa lucrezi spre a atinge succesul strategiei tale de afaceri. Pentru ca daca nu iti atingi tintele, de unde sa stii ca strategia ta este cea corecta?

Daca ai intalnit antreprenori care vorbesc numai despre afaceri oricand si oriunde, rezultatul final va fi faptul ca oamenii ii vor evita.

Acest lucru ar putea parea intr-un fel confuz, dar te va ajuta in atat de multe moduri. Mai intai te va ajuta sa castigi respectul oamenilor, pentru ca te vor vedea ca pe cineva responsabil. 

In al doilea rand, te va ajuta sa inveti mult mai multe lucruri. O parte cheie a comunicarii si, implicit, a networking-ului o reprezinta ascultatea activa. Atunci cand asculti cu atentie, s-ar putea sa primesti feedback valoros despre produsele si serviciile tale.

De asemenea, concentreaza-te pe construirea unor relatii adevarate, de durata. Va fi mult mai probabil ca un prieten sa faca tot posibilul sa te promoveze mai mult decat orice alta persoana. 

De asemenea, clientii potentiali si investitorii nu sunt interesati de conversatii plictisitoare si de prezentari de vanzari, ci sunt atrasi de oameni interesanti, atragatori si empatici. Vor sa faca afaceri cu antreprenori cinstiti, pentru ca, la final, vor sa le placa oamenii de la care cumpara sau oamenii in care aleg sa investeasca.

Ca antreprenor, nu ar trebui sa fii tipul de persoana care raspunde fregvent cu „nu-mi pasa”. 

Intr-adevar, nu poti invata cu adevarat tot ce trebuie sa stii despre un domeniu, deoarece industriile si standardele se schimba constant, pe masura ce lumea avanseaza. 

Insa este necesar sa fii informat cu privire la profilul activitatii tale pentru a te asigura ca dezvolti si imbunatatesti intotdeauna produsele sau serviciile.

De exemplu, daca ai o firma de constructii si trebuie sa gestionezi simultan materialele pentru mai multe locatii, atunci trebuie sa ai o evidenta clara pentru a nu plimba materiale dintr-o parte in alta.

De asemenea, daca ai un site web, nu il configura cu teme gratuite, neprofesionale, ci lucreaza, mai degraba, cu un web developer profesionist, pentru a te asigura ca nu ai probleme de securitate cu baza de date.

2. Antreprenori de succes – exemple de profile

Antreprenoriatul necesita o forta si o determinare mentala mai mari, deoarece, spre deosebire de a fi angajat, nu exista o cale corecta sau gresita catre succes. 

De asemenea, a fi antreprenor implica un set complet diferit de abilitati fata de situatia in care lucrezi ca angajat. Concurenta este intensa si este necesar sa ai o gandire analitica pentru a face fata provocarilor care rezulta din lansarea si dezvoltarea propriei afaceri.

Exemple de antreprenori includ:

In concluzie, oricine poate veni cu o idee noua, dar construirea unei afaceri de succes in jurul ei reprezinta adevarata provocarea antreprenoriala. 

Surse Foto: Shutterstock.com

Ti-a placut articolul? Da-l mai departe pe:
Solutii pentru
contabili
Solutii pentru
antreprenori
Recomandarile clientilor
Recomandarile noastre

Suntem prima companie din Romania specializata in solutii software financiar-contabile la cheie, insotite de servicii profesionale de Asistenta Tehnica. De peste 25 de ani, dezvoltam cele mai performante programe de contabilitate, gestiune comerciala, salarii, imobilizari, audit, revizuire si facturare. In completarea aplicatiilor software stabile, usor de utilizat, perfect adaptate afacerii tale, iti asiguram cele mai complexe servicii de Asistenta Tehnica. Cei peste 25 de ani de experienta inseamna:
  • Peste 50 000 de utilizatori;
  • Peste 150 de proiecte educationale si de responsabilitate sociala;
  • Cele mai bune aplicatii software financiar-contabile din 1991;
  • Cel mai vandut software de contabilitate din Romania;
  • Cel mai performant software financiar-contabil integrat: CIEL V7;
  • Cel mai complex portofoliu de servicii;
  • Solutia completa pentru gestiunea afacerii tale.

span itemprop="telephone">021 9341

Email:ciel@ciel.ro

Bulevardul Unirii, Nr.11, sector 4,040102 Bucuresti RO