Bilantul contabil: Ai o firma? Iata de ce trebuie sa stii ce este bilantul contabil!

bilant contabil
26 mai 2021
editor
Citire: 5 minute

Tocmai ce ai infiintat o firma si vrei sa ai cat mai multe cunostinte despre cum sa gestionezi lucrurile din punct de vedere contabil? Ei bine, bilantul este un aspect important, care te poate ghida spre succes, dar trebuie sa stii cum sa il analizezi, cum sa il interpretezi si cum sa il folosesti in favoarea ta. In articolul de mai jos vei gasi toate informatiile de care ai nevoie pentru a intelege ce este bilantul contabil, ce elemente importante regasesti in alcatuirea lui si, mai ales, cum te poate ajuta.

1. Bilantul contabil – ce este

Orice firma din Romania, fie ca are o cifra de afaceri buna, fie ca este un start-up cu putini angajati sau o companie dezvoltata cu un numar mare de personal, trebuie sa intocmeasca, cel putin o data pe an, cateva documente contabile obligatorii prin lege. Acestea sunt, de obicei, contul de profit si pierderi si bilantul.

Bilantul contabil este un document care prezinta pe scurt situatia financiara a business-ului pe o anumita perioada. Este un procedeu fundamental al contabilitatii, in care sunt prezentate activele (toate bunurile) si pasivele (sursele de finantare). Asadar, este expresia baneasca a patrimoniului unei societati si ajuta la modelarea ei financiara. 

Rolul bilantului contabil este de a oferi asociatilor o imagine cat mai clara asupra situatiei financiare actuale. In functie de rezultate, business-ul se poate dezvolta si isi poate gestiona mai bine resursele. De asemenea, indicatorii economico-financiari ii ajuta pe antreprenori in previziunile despre evolutia bugetului, acest lucru facand activitatea cat mai profitabila. 

In documentele din limba engleza activele se numesc „assets”, pasivele –„liabilities” si capitalul propriu – „equity”. Acesta din urma este considerat tot un element pasiv, pentru ca reprezinta acele surse de finantare obtinute in urma investitiilor actionarilor sau din profitul reinvestit. Firma este obligata sa returneze banii in cauza prin dividende. 

Te-ai gandit pana acum cine are dreptul sa semneze bilantul contabil? Ei bine, raspunsul este destul de simplu: un contabil sau o firma de contabilitate in parteneriat cu intreprinderea ta. Totusi, atunci cand aceasta optiune nu este valabila, sarcina revine administratorului sau altei persoane care conduce unitatea. 

In ceea ce priveste intocmirea bilantului, aceasta actiune este obligatorie pentru orice agent economic, PFA, SRL, IFN sau ONG, si se realizeaza, de obicei, de doua ori pe – la jumatatea anului si la finalul anului.

Bilantul contabil, contul de profit si pierdere si cash-flow-ul (fluxul monetar) sunt cele mai importante aspecte financiare care stau la baza unei analize corecte a unei societati. Cash-flow-ul este un indice mult mai important chiar si decat profitul pentru ca de el depind rezultatele reale ale firmei tale. Acesta reprezinta diferenta dintre cheltuielile facute in firma ta si incasarile primite pe o anumita perioada, fiind suma de bani pe care o ai disponibila. De ce este mai important decat profitul? Deoarece, in cazul in care ai un flux de numerar negativ, inseamna ca banii care ies din companie sunt mai multi decat cei care intra, iar negestionarea lui corecta reprezinta esecul business-ului pe termen lung.

2. Structura bilantului contabil

Bilantul are in structura sa mai multe documente de sinteza economica si cuprinde urmatoarele elemente care constituie forma finala:

Bilantul in sine

El are in componenta sa doua sisteme, stabilite in functie de gruparea firmelor dupa dimensiune si in functie de pragurile fiscale la care a ajuns aceasta. Astfel, sistemul simplificat este pentru intreprinderi mici, iar cel de baza, pentru firme mari. De asemenea, cuprinde toate activele, pasivele, conturile de regularizare si primele de rambursare a obligatiunilor. 

Documentul de „Profit si Pierdere”

Aici trebuie sa existe evidenta tuturor veniturilor (intrari) si cheltuielilor (iesiri), precum: salarii, incasari, datorii, facturi catre furnizori, etc. Aceste masuratori le poti gasi in toate rulajele debitoare ale conturilor de cheltuieli si venituri realizate intr-o anumita perioada. 

Anexa de bilant 

Obiectivul ei principal este acela de a explica toate datele inscrise in bilant si in contul de Profit&Loss. Practic, contine absolut orice infomatiile cu privire la situatia financiara: repartizarea profitului, situatia datoriilor, a stocurilor de productie, a amortizarilor, a platilor restante, impozitelor, taxelor si multe altele. 

Raportul de gestiune 

Raportul de gestiune trebuie sa fie depus impreuna cu celelalte documente, deoarece prezinta situatia unitatii comerciale, participatiile de capital, activitatea de cercetare si dezvoltare si orice alta informatie ce merita mentionata despre activitatea desfasurata de la inceputul anului.

Modelele pe diferite situatii sunt elaborate de Ministerul Finantelor, cu ajutorul Colegiului Consultativ al Contabililor. Acestea sunt realizate pentru orice fel de societate. Atunci cand vrei sa intocmesti un bilant contabil, trebuie sa tii cont de faptul ca posturile de bilant trebuie sa corespunda cu datele inregistrate la departamentul contabilitatii, stabilite pe baza inventarului. De asemenea, nu poti face compensare intre conturi (venit si cheltuieli sau profit si pierdere).

2.1 Activele si pasivele bilantului contabil

In compozitia bilantului contabil intra activele (circulante sau imobilizate), pasivele (curente sau pe termen lung) si capitalul propriu (rezultatul reportat sau actiunile comune).

Relatia dintre aceste componente de baza va fi intotdeauna balansata. 

Active = Pasive 

Activele – acestea sunt resurse sau bunuri pe care o firma le detine si poate sa le foloseasca in interesul ei. Nu se pot consuma in interese personale. Ele pot fi de doua feluri: circulante, adica tot ce este destinat vanzarii (creante, facturile de incasat, disponibilitati, banii de la banca, stocuri etc.) si imobilizate, adica trebuie sa ramana in bilant pentru cel putin un an de zile si se convertesc destul de greu in cash (terenuri, cladiri, echipamente de birou).

Pasivele – ele se folosesc, de obicei, in obtinerea activelor si se impart in doua categorii: capital strain, adica acei bani care sunt primiti si trebuie returnati intr-o forma sau alta (facturi, furnizori, credite, datorii salariale) si capital propriu sau social, adica banii primiti din investitiile actionarilor. Bilantul contabil poate avea pasive precum: datorii, capitaluri proprii, bani pentru cheltuieli si riscuri, conturi de regularizare etc.

Pentru a tine o evidenta a activelor si pasivelor companiei, ai nevoie de specialisti in domeniu. Daca nu ai deja un departament de contabilitate pentru firma ta, apeleaza la un contabil. 

2.2 Functiile bilantului contabil

Bilantul contabil al firmei poate avea urmatoare functii:

Functia de generalizare a datelor contabile – toate informatiile trebuie sa fie grupate dupa criterii bine stabilite din care sa reiasa un numar cat mai mic de indicatori, pentru ca situatia economico-financiara a companiei sa fie cat mai clara si mai concisa. 

Functia de analiza economico-financiara – se studiaza lunar, semestrial sau anual gradul rezultatelor si a indicatorilor acestora. De asemenea, pe baza bilantului contabil se iau masuri de perfectionare si dezvoltare a activitatii financiare si economice. Consiliile de Administratie sau Adunarea Actionarilor organizeaza intrevederi periodice pentru realizarea acestor analize. 

Functia previzionala – bilantul ofera asociatilor posibilitatea de a gasi noi resurse de dezvoltare pentru viitorul apropiat si indepartat. Astfel, se realizeaza bugetul si cheltuielile pe o anumita perioada. 

3. Bilantul unei firme – caracteristicile bilantului

Bilantul este o analiza esentiala pentru a intelege unde se pozitioneaza firma ta si ce poti face pentru a-ti imbunatati rezultatele. Acesta este fi clasificat dupa statutul juridic al companiei, sfera de cuprindere sau perioada de intocmire. De asemenea, poate fi initial, (realizat la infiintarea firmei), curent (intocmit pe parcurs) sau final (facut la momentul lichidarii). 

Bilantul financiar este sursa principala care ii informeaza atat pe utilizatorii externi, cat si pe cei interni de statutul financiar al firmei. In baza lui se stabileste valoarea patrimoniului companiei, capacitatea ei de plata, gradul de indatorare, si alte rezultate financiare. Toate aceste date ii ajuta pe manageri sa adopte decizii cat mai eficiente in vederea dezvoltarii societatii. Un lucru important pe care trebuie sa il cunosti este faptul ca organele fiscale si bancile comerciale se pot folosi de informatiile regasite in bilantul contabil.

4. Analiza unui bilant contabil

In momentul in care vrei sa faci o analiza de bilant contabil, trebuie sa iei in calcul urmatoarele aspecte:

Lichidarea activelor – acest lucru se refera la rapiditatea de a transforma activele in numerar. Ia in calcul activele curente (circulante), creantele (sumele neincasate inca), stocurile si activele imobilizate.

Structura de finantare (datoriile vs capitalul propriu) – capitalul social este detinut de actionarii companiei. Datoriile sunt obligatiile societatii de a inapoi o anumita suma de bani pana la un termen stipulat. Daca un investitor nu isi primeste aportul inapoi, poate da in judecata firma.

Valoarea contabila vs valoarea de piata – reprezinta valoarea unui activ in momentul inregistrarii in bilantul companiei. Astfel, bunurile achizitionate sunt inregistrate la valoarea de achizitie; cele aduse, la valoarea de aport; bunurile obtinute cu titlu gratuit, la valoarea lor de pe piata si cele produse, la costul de productie. De asemenea, reprezinta suma pe care actionarii o vor primi in cazul lichidarii business-ului. Ea poate sa indice daca actiunile listate ale companiei sunt subapreciate sau supraapreciate. Valoarea contabila a companiei se calculeaza astfel : 

Valoarea contabila = Activele totale – Datoriile totale

5. Cu ce te ajuta bilantul contabil

Daca esti la inceputul calatoriei tale si vrei sa iti dezvolti business-ul, trebuie sa iei in calcul toate aceste aspecte importante, care stau la baza unei intreprinderi performante: capitalul social, bilantul contabil, active, pasive, cash-flow, etc. 

In cazul in care esti gata sa faci un pas spre eficientizarea profitului si rezultatelor firmei tale, trebuie sa apelezi la digitalizarea acesteia. Daca iti doresti ca personalul tau sa nu mai faca munca recurenta, care dureaza extrem de mult, sau research pe anumite subiecte legislative greu de aflat, atunci este timpul sa apelezi la un soft inteligent care sa le micsoreze nivelul de sarcini zilnice. Astfel, angajatii tai vor avea mai mult timp sa se ocupe de problemele reale ale companiei si de gasirea unor solutii spre rezolvarea lor. Cu softul CIEL Conta PRO, vei afla despre cele mai noi reglementari legale la timp si vei putea depune declaratii usor. De asemenea, te ajuta in generarea unui bilant lunar, semestrial si anual, in functie de nevoile tale. Practic, nu trebuie sa iti mai faci griji de intocmirea acestuia. Rapoartele de analiza financiara si cele de management sunt generate mult mai rapid si le poti avea la indemana oricand vei avea nevoie. 

Asadar, de ce sa urmaresti bilantul contabil? Simplu! Iti va oferi strategii si sugestii in dezvoltarea business-ului. Un antreprenor de succes trebuie sa stie cum sa interpreteze rezultatele analizei bilantului si, de asemenea, cum sa profite de pe urma lor. Pe langa acest lucru, poti afla:

Desi foarte multi antreprenori considera bilantul doar o obligatie si o formalitate fiscala, el poate sa reprezinte un mare avantaj in dezvoltarea si planificarea activitatii intreprinderii. Este un instrument de analiza extrem de bun, care te ajuta sa iei decizii cu privire la: activitatea economica a intreprinderii, modurile de dezvoltare a bugetelor si a proiectelor viitoare, micsorarea sau eliminarea pierderilor, etc. Pornind de la aceste statistici, vei dezvolta strategii mai bune de management si de marketing. Imbunatatirea stocului, dezvoltarea productiei, atragerea investitorilor, limitarea cheltuielilor si focusul pe extinderea companiei sunt doar cateva aspecte care pot fi influentate de un bilant contabil realizat intr-un mod profesionist. Pe langa aceste lucruri, nu uita sa te concentrezi intotdeauna pe imbunatatirea produselor, serviciilor si strategiilor, pentru ca ele sunt principalele surse de venit care iti echilibreaza cash flow-ul.

Asadar, daca vrei sa avansezi in afaceri si sa devii un antreprenor de succes, trebuie sa investesti in tine, in business-ul tau si in angajati. Ia in considerare toate informatiile si sfaturile de mai sus si invata cum sa intorci bilantul contabil in favoarea ta.

Sursa foto: Shutterstock.com

Ti-a placut articolul? Da-l mai departe pe:
Solutii pentru
contabili
Solutii pentru
antreprenori
Recomandarile clientilor
Recomandarile noastre

Suntem prima companie din Romania specializata in solutii software financiar-contabile la cheie, insotite de servicii profesionale de Asistenta Tehnica. De peste 25 de ani, dezvoltam cele mai performante programe de contabilitate, gestiune comerciala, salarii, imobilizari, audit, revizuire si facturare. In completarea aplicatiilor software stabile, usor de utilizat, perfect adaptate afacerii tale, iti asiguram cele mai complexe servicii de Asistenta Tehnica. Cei peste 25 de ani de experienta inseamna:
  • Peste 50 000 de utilizatori;
  • Peste 150 de proiecte educationale si de responsabilitate sociala;
  • Cele mai bune aplicatii software financiar-contabile din 1991;
  • Cel mai vandut software de contabilitate din Romania;
  • Cel mai performant software financiar-contabil integrat: CIEL V7;
  • Cel mai complex portofoliu de servicii;
  • Solutia completa pentru gestiunea afacerii tale.

span itemprop="telephone">021 9341

Email:ciel@ciel.ro

Bulevardul Unirii, Nr.11, sector 4,040102 Bucuresti RO