Capital social – tot ce trebuie sa stii despre capitalul social de la A la Z

capital social
6 mai 2021
editor
Citire: 5 minute

Realizarea unui capital social este primul pas catre deschiderea unei firme. Daca iti doresti sa fii un antreprenor bun, trebuie sa ai cat mai multe cunostinte despre management, marketing, contabilitate si toate domeniile care se afla la baza unui business de succes. In acest articol vei descoperi ce inseamna un capital social, la ce serveste, care sunt factorii care il influenteaza si, de asemenea, cum sa conduci o companie intr-un mod eficient, care sa iti genereze profitul mult dorit.

Capital social – ce inseamna capitalul social 

Capitalul social reprezinta totalitatea contributiilor persoanelor fizice si juridice care au infiintat o societate comerciala. Practic, este vorba despre totalitatea fondurilor investite. Acesta poate avea diverse forme: 

Legea actuala nu mai prevede o valoare minima pe care trebuie sa o aiba un capital social, suma de 1 RON reprezentand ceva simbolic. Totusi, exista cateva situatii in care valoarea mica a acestuia poate sta in calea dezvoltarii unei companii. Un business cu un capital social scazut nu va avea acces la finantare, decat intr-o masura limitata. Este si normal ca bancile sa refuze finantarea, pentru ca aceasta ar reprezenta un risc mult prea mare de nerambursare. Astfel, diminuarea capitalului social nu este cea mai buna decizie pentru firmele care isi doresc sa se imprumute in viitor. 

Din punct de vedere juridic, capitalul reflecta obligatiile pe care o firma le are fata de actionarii si asociatii ei. El este practic o datorie (un pasiv) pe termen nedeterminat. Acest lucru face ca un SRL sa raspunda direct in fata tuturor creditorilor, in urma aportului pe care acestia l-au adus capitalului social. De exemplu, daca business-ul datoreaza unui investitor o anumita suma si nu i-o poate plati, atunci el are posibilitatea sa revendice de la un asociat suma respectiva, ca valoare a aportului adus capitalului companiei. 

Capitalul social are urmatoarele functii:

Din punctul de vedere al contabilitatii, capitalul social nu are o existenta reala, ci este mai degraba o cifra convenita de asociati. 

Unde se depune capitalul social si cand poate fi folosit

Legea 223/2020 a venit in ajutorul antreprenorilor si a adus schimbari considerabile in ceea ce priveste capitalul social. Aceasta lege elimina necesitatea de a depune capitalul social inainte de infiintarea firmei. Acum, contul bancar al firmei si depunerea capitalului se pot face in acelasi timp. 

Un lucru pe care nu il cunosc multi antreprenori este faptul ca acesta nu trebuie sa ramana permanent in companie. Banii pot sa circule si sa fie folositi in interesul firmei, imediat dupa ce aceasta a fost infiintata. De asemenea, valoarea capitalului social poate fi atat micsorata, cat si majorata, insa aceste decizii se fac pe baza intereselor business-ului. Orice modificare, oricat de mica, trebuie sa fie inregistrata la Registrul Comertului.

Suma depusa intr-un cont bancar care apartine firmei, indiferent ca este adaugata la constituirea sau majorarea capitalului social, nu poate fi utilizata de persoanele fizice sau de asociati, ci doar in numele companiei. Actionarii pot dispune de banii firmei numai in momentul in care prezinta dividende. De asemenea, suma poate fi folosita pentru achizitii de bunuri sau servicii sau pentru plata taxelor si a impozitelor, a salariilor si multe altele, iar justificarea acesteia se face pe baza tuturor documentelor financiar-contabile necesare, prevazute in legea curenta. 

Valoarea capitalului social se poate schimba prin micsorare sau majorare, iar suma existenta nu trebuie sa fie, in mod obligatoriu, pastrata in cont. Firma se poate folosi de ea, partial sau in totalitate. 

Capital social subscris, varsat si nevarsat

Constituirea capitalului social al unui SRL se realizeaza prin subscriere (contributie), prin aport de capital social, in bani sau in natura, de catre actionari si asociati. Deoarece intre aceasta contributie si depunerea efectiva a sumelor promise exista un decalaj de timp, capitalul poate avea, ca structura, urmatoarele forme:

Analiza contabila a capitalului social se face pe urma asociatilor si actionarilor, cuprinzand atat valoarea nominala a actiunilor subscrise si varsate, cat si numarul acestora. Pentru a beneficia de o analiza complexa si corecta, trebuie sa apelezi la un contabil sau o echipa de contabili, in functie de nivelul la care se afla business-ul tau. 

Capital social activ vs capital social pasiv

Capitalul social activ reprezinta toate drepturile pe care le are o firma si din care se pot obtine beneficii. Acesta este o investitie si are valoare monetara. De asemenea, SRL-urile il folosesc pentru decontul pasivelor. Exista doua feluri de active: fixe (care nu se pot folosi timp de un an) si circulare (au scopul de a fi comercializate sau consumate). Iata cateva exemple de active: inventarul, datoriile pe care le au clientii fata de companie, materia prima si, desigur, banii. Activul este elementul care aduce profit, fiind rezultatul sumei dintre capital si pasiv. 

Caracteristicile capitalului activ:

Capitalul social pasiv consta in toate datoriile pe care o companie le-a inregistrat de-a lungul timpului. Ele au ca scop finantarea business-ului si trebuie sa fie inapoiate la un moment dat. Acestea pot fi fixe sau curente, ca de exemplu credite, datorii sau cheltuieli personale. 

Caracteristicile capitalului pasiv:

Majorarea sau reducerea capitalului social – cum se face

La un moment dat, o firma se poate afla in situatia in care isi doreste sa isi majoreze propriul capital social. Aceasta decizie poate veni in urma diversilor factori: marirea echipei de asociati, primirea unei investitii majore, incorporarea primelor de emisiune sau conditia unor parteneri comerciali. 

Prospectele de emisiune sunt documente juridice prin care o firma isi pune la vanzare catre publicul larg actiuni, unitati de fond, obligatiuni etc. 

In ceea ce priveste micsorarea capitalului social, aceasta se face din diferite motive, precum:

Acte necesare pentru majorarea capitalului social:

Majorarea capitalului social se poate face prin mai multe procedee. Iata unele dintre cele mai des utilizate aplicatii si actele necesare pentru realizarea majorarii:

  1. Majorarea prin aporturi in numerar
  1. Majorarea prin subscriptie simultana
  1. Majorare prin subscriptie publica

Ce faci dupa ce ti-ai facut un capital social 

Dupa ce ai fost la banca si ti-ai deschis un cont de capital social, poti incepe activitatea firmei. In functie de domeniul in care activeaza aceasta si de produsele sau serviciile pe care le administrezi si comercializezi, trebuie sa iti focusezi toata atentia pe dezvoltarea business-ului. Astfel, este necesar sa ai strategii de management si de marketing foarte bine puse la punct. 

Va trebui sa te ocupi de contracte, de analize financiare, de contabilitate si de toate celelalte aspecte care iti imbunatatesc pozitia pe piata actuala. De asemenea, este important sa ai o echipa impartita pe departamente si angajati pe care te poti baza. Deoarece capitalul social este obligatoriu prin lege si trebuie sa stii cum sa il gestionezi, vei avea nevoie de ajutor in administrarea lui. 

Unul dintre cele mai importante lucruri de care trebuie sa tii cont este fluxul de numerar al afacerii tale. De ce este necesar sa il urmaresti constant? Pentru ca in el consta evidenta incasarilor si a platilor. Indiferent de cat de mica este firma ta sau de cat de generoase sunt incasarile, un cash-flow negativ reprezinta o cadere accelerata catre esec. Practic, fluxul de trezorerie reprezinta banii pe care ii ai disponibili dupa ce ai calculat incasarile de la clienti, investitori sau furnizori si ai scazut platile facute. Daca sumele care intra in firma sunt mai mari decat cele care ies, atunci poti fi sigur ca ai cu cash-flow pozitiv. Insa, in cazul in care situatia sta exact invers, trebuie sa faci o analiza complexa, in urma careia sa iei anumite decizii pentru remedierea problemei.

Pentru a te asigura ca nu ai un cash-flow negativ, poti apela la diferite strategii, precum digitalizarea companiei. Folosind anumite softuri, vei putea sa controlezi incasarile si platile, sa tii evidenta stocurilor si a comenzilor pentru a nu produce in exces, sa facturezi la timp toate produsele si serviciile vandute pentru a evita incasarile intarziate si multe altele. Este extrem de important sa ai o viziune completa asupra afacerii tale si asupra modului in care aceasta functioneaza, pentru a gasi continuu metode de imbunatatire. 

Evolutia capitalului social este direct proportionala cu rezultatele economice pe care le are societatea comerciala. Practic, utilizand un soft CIEL Conta PRO, ai posibilitatea sa planifici investitiile viitoare, in functie de previziunile de cash-flow, sa ai o balanta buna pe centre de cost, sa configurezi rapoarte de analiza financiara si sa ai o viziune clara asupra profitului sau a pierderilor. 

Pe langa toate aceste beneficii, digitalizarea business-ului reprezinta un next step catre succes. Angajatii nu vor mai pierde timp pretios in repetarea zilnica a anumitor proceduri birocratice pentru ca un program inteligent va face toate acestea in locul lor. Pentru toate analizele, evaluarile si documentele contabile ale firmei tale, un soft este gata sa colecteze automat notele contabile.

De asemenea, nu uita de strategiile de marketing pentru ca sunt extrem de folositoare. Practic, un start-up nu poate sa se dezvolte fara publicitate. Ia in considerare promovarea serviciilor tale atat in mediul online, cat si in cel offline. Este extrem de important sa iti creezi o identitate recognoscibila pentru publicul larg si sa iti reinventezi serviciile in acelasi timp cu schimbarea pietei. Odata ce anii trec, gusturile oamenilor se schimba, iar tu trebuie sa iti regandesti promovarea in mod constant. 

Asadar, esti gata sa faci urmatorul pas catre succes? Tine cont de sfaturile de mai sus si nu rata ocazia sa avansezi in segmentul pietei cu ajutorul celor mai noi tehnologii! De asemenea, ia in considerare functiile capitalului social si modul in care il poti folosi pentru a atrage noi clienti si investitori. 

Ti-a placut articolul? Da-l mai departe pe:
Solutii pentru
contabili
Solutii pentru
antreprenori
Recomandarile clientilor
Recomandarile noastre

Suntem prima companie din Romania specializata in solutii software financiar-contabile la cheie, insotite de servicii profesionale de Asistenta Tehnica. De peste 25 de ani, dezvoltam cele mai performante programe de contabilitate, gestiune comerciala, salarii, imobilizari, audit, revizuire si facturare. In completarea aplicatiilor software stabile, usor de utilizat, perfect adaptate afacerii tale, iti asiguram cele mai complexe servicii de Asistenta Tehnica. Cei peste 25 de ani de experienta inseamna:
  • Peste 50 000 de utilizatori;
  • Peste 150 de proiecte educationale si de responsabilitate sociala;
  • Cele mai bune aplicatii software financiar-contabile din 1991;
  • Cel mai vandut software de contabilitate din Romania;
  • Cel mai performant software financiar-contabil integrat: CIEL V7;
  • Cel mai complex portofoliu de servicii;
  • Solutia completa pentru gestiunea afacerii tale.

span itemprop="telephone">021 9341

Email:ciel@ciel.ro

Bulevardul Unirii, Nr.11, sector 4,040102 Bucuresti RO