Platitorii de TVA si aspectele contabile de care trebuie sa tina cont atunci cand au o intreprindere mica

Platitor de TVA
2 august 2021
Antreprenor, Co-owner Ciel România
Citire: 5 minute
Articole publicate

Atunci cand hotarasti sa ai propria afacere, trebuie sa iei mai multe decizii, odata ce firma este inmatriculata la Registrul Comertului. Una dintre ele are legatura cu inregistrarea ca platitor de TVA sau nu, mai ales ca aceasta hotarare vine cu mai multe implicatii din punct de vedere contabil.

Exista doua modalitati de inregistrare in scopuri de TVA: prima este cea prin optiune, iar a doua este cea la atingerea plafonului minim obligatoriu de plata a taxei pe valoare adaugata.

Cum orice decizie trebuie luata dupa o cercetare amanuntita a ceea ce presupune sa devii platitor de TVA, este bine sa ai in vedere si ce presupune inregistrarea in acest scop din punct de vedere contabil. Mai precis, ce documente fiscale trebuie sa pregatesti in plus, dar si ce avantaje vei avea in comparatie cu neplatitorii acestei taxe.

Din articolul de mai jos vei afla cum poti deveni platitor de TVA si ce impact va avea acest lucru asupra afacerii tale mici din punct de vedere contabil, precum si alte aspecte legate de aceasta taxa.

1. Cand devine o firma platitoare de TVA

Tax payment. Government, State taxes. Payment day. Tax form, financial calendar, magnifying glass, money, gold coins, purse, credit card, invoices. Payday icon.

Firmele romanesti, indiferent de marimea lor, nu sunt obligate sa devina platitoare de TVA la inmatriculare, de aceea exista doua cai prin care acestea se pot inregistra in acest scop. Legislatia in vigoare, insa, este destul de stufoasa, astfel incat impune anumite reguli in functie de marimea societatii.

Atunci cand alegi sa infiintezi o firma mica din categoria IMM-urilor (intreprinderilor mici si mijlocii), trebuie sa ai in vedere mai multe aspecte atunci cand alegi sa devii sau nu platitor de TVA.

In acest moment, firmele mici sunt definite ca societatile cu o cifra de afaceri sub 300.000 de lei (echivalentul a 88.500 de euro), acestea putand opta pentru regimul special de scutire, ceea ce presupune ca nu sunt obligate sa faca trecerea de la neplatitor la platitor de TVA.

In afara regimului special, daca ai o inteprindere mica ai urmatoarele variante la dispozitie atunci cand alegi sa devii platitor de TVA:

Atunci cand iei una dintre cele doua decizii, este bine sa fii constient si de implicatiile pe care aceasta o va avea asupra contabilitatii firmei. De asemenea, inregistrarea in scopuri de TVA are cateva avantaje, asadar daca planuiesti sa devii platitor al acestei taxe, te poti bucura de ele.

1.1. Cum devii platitor de TVA

Daca te-ai hotarat si te intrebi cum devin platitor de TVA chiar si atunci cand ai o societate mica care se afla la inceput de drum, acest pas se poate face imediat dupa inmatricularea la Registrul Comertului la sediul ANAF in judetul in care a fost inregistrata firma.

Pentru a te inscrie in registrul platitorilor de TVA vei avea nevoie de mai multe documente justificative, in functie de tipul de inregistrare pentru care optezi.

Pentru inceput, poti face o verificare daca te incadrezi ca platitor de TVA astfel:

Inregistrarea ca platitor de TVA la infiintare nu are nevoie de aceste verificari, asadar poti depune actele necesare direct la ANAF.

1.2. Inregistrarea in registrul platitorilor de TVA prin optiune

Una dintre cele mai des intalnite tipuri de inregistrare in scopuri de TVA in randul firmelor mici si al startup-urilor este cea prin optiune.

Conditiile inregistrarii ca platitor de TVA prin optiune sunt simple, avand nevoie doar de completarea unui formular – declaratia de mentiuni 010 – si depunerea unei declaratii pe propria raspundere. Aceasta din urma trebuie completata de unul dintre urmatorii:

Trecerea de la neplatitor la platitor de TVA prin optiune se realizeaza destul de simplu si rapid, decizia de inregistrare fiind emisa de catre ANAF chiar si aceeasi zi in care a fost depusa, urmand ca inregistrarea propriu-zisa sa fie facuta in 15 zile.

Pentru a fi sigur, in ziua imediat urmatoare se poate face verificarea ca platitor de TVA.

Din punct de vedere contabil, cand o firma devine platitoare de TVA va trebui sa depuna un set de declaratii fiscale.

1.3. Cum devii platitor de TVA la atingerea plafonului obligatoriu

Inscrierea in registrul platitorilor de TVA devine obligatorie odata ce o firma atinge plafonul de 300.000 de lei. Pentru aceasta, administratorul sau asociatii impreuna cu acesta trebuie sa depuna urmatoarele documente la ANAF:

Ca si in cazul inregistrarii in scopuri de TVA prin optiune, si aceasta dureaza 15 zile.

In ceea ce priveste firmele care se incadreaza in situatia IMM-urilor si care beneficiaza de regimul special de scutire de TVA, este bine de avut in vedere ca plafonul minim de 300.000 de lei nu se aplica proportional cu lunile in care societatea a functionat.

1.4. Platitorul de TVA si plafoanele impuse de lege

Conform legislatiei fiscale romanesti, in afara plafonului minim de inregistrare ca platitor de TVA, mai exista inca doua situatii particulare.

Pentru ca mai sus a fost mentionata plata TVA-ului la incasare, trebuie stiut ca in aceasta situatie se aplica un plafon diferit, si anume cel de 2.250.000 de lei. La atingerea acestuia se poate trece la incasare taxei pe valoare adaugata in regim normal.

Cum societatile romanesti pot face si achizitii intracomunitare, exista doua plafoane care determina trecerea de la platitor trimestrial de TVA la unul lunar. Astfel, pentru operatiuni neimpozabile, limita minima este de 10.000 de euro sau echivalentul in lei, insa, se poate opta pentru inregistrare si daca nu s-a atins aceasta suma, avantajul fiind optiunea de plata a taxei pe valoarea adaugata in Romania atunci cand in tara din care s-au realizat achiziitile impuse o cota mai mare a acesteia.

Atunci cand se doreste trecerea de la platitor de TVA trimestrial la lunar, cifra de afaceri trebuie sa fi atins 100.000 de euro.

Asadar, atunci cand ai o firma mica si doresti sa devii platitor de TVA, este bine sa ai in vedere si aceste aspecte pentru viitor, chiar daca intr-o prima faza nu se aplica.

Firmele platitoare de TVA trebuie sa respecte cateva reguli in plus atunci cand intocmesc si depun declaratiile fiscale, insa acum exista diverse programe care pot ajuta in acest sens. Astfel, respectarea legii se va face intocmai chiar si de cei care nu au acumulat experienta necesara din punct de vedere contabil.

2. Platitor de TVA – implicatii contabile asupra afacerii

Din punct de vedere fiscal, pentru a deveni platitoare de TVA, o firma sau o persoana fizica autorizata (PFA), trebuie sa incheie operatiuni care sa fie supuse platii taxei pe valoare adaugata. Acestea sunt livrarea de bunuri si prestarea de servicii, precum si inchirierea, cesiunea sau intermedierea acestora.

De asemenea, operatiunile intracomunitare, precum importul de bunuri, sunt supuse platii TVA-ului.

Pentru toate acestea se emit facturi care, in cazul platitorilor de TVA, inseamna completarea spatiilor special dedicate, si anume cota aplicata si suma aferenta acesteia, pe langa elementele obligatorii care trebuie sa se regaseasca pe factura sau bonul fiscal.

In urma incheierii de operatiuni taxabile din punct de vedere al TVA-ului, firmele trebuie sa depuna cateva declaratii fiscale atat pentru cele inregistrate in acest scop, dar si pentru cele neinregistrate, dupa cum urmeaza:

Formularele 300, 301 si declaratia 309 trebuie depuse pana la data de 25 a lunii curente pentru luna care s-a incheiat, in timp ce 394 are ca data de depunere 30 a lunii urmatoare dupa perioada de raportare.

Perioada de declarare si plata a TVA-ului este lunara sau trimestriala, in anumite conditii.

 Atunci cand esti la inceput de drum in lumea afacerilor si alegi sa devii platitor de TVA, un soft de contabilitate gratuit te poate ajuta in toate demersurile pe care le de facut pentru o raportare corecta si, mai ales, in timp util pentru a evita penalitatile. 

3. Trecerea de la neplatitor la platitor de TVA

Concept of pay bills tax accounts online via computer or laptop. Online payment service. Laptop with checks and invoices on the screen. Pay button.

Cand alegi sa infiintezi o firma, chiar si una mica, precum un PFA, se poate sa te confrunti cu dilema daca ar trebui sau nu sa devii platitor de TVA.

Trecerea de la neplatitor la platitor de TVA se poate face imediat dupa inceperea activitatii, dupa cum a fost descris mai sus, sau la atingerea plafonului minim impus de lege. Cel mai simplu mod de a afla cand este un moment propice sa faci acest pas este sa faci anumite proiectii legate de incasarile firmei plecand de la planul de afaceri si scopurile pe care ti-ai propus sa le atingi in primii ani ai societatii.

Pentru ca decizia de a trece firma de la neplatitoare la platitoare de TVA este una importanta nu doar din punct de vedere al incasarilor, ci si contabil, este bine sa ai in vedere si acest aspect si ce va insemna pentru tine din punct de vedere al declaratiilor fiscale de care va trebui sa tii cont.

Platitor de TVA vs. neplatitor din punct de vedere contabil

Atunci cand alegi sa devii platitor de TVA vei avea mai multe declaratii fiscale de depus in comparatie cu firma neplatitoare, insa si aceasta din urma trebuie sa intocmeasca cel putin un document care sa ateste plata taxei pe valoarea adaugata.

Cu toate acestea, firmele platitoare de TVA au si avantaje, iar din punct de vedere contabil, in cazul celor mici, exista programe gratuite care au pana si asistenti virtuali, cum este CIELITO care poate aminti persoanelor care se ocupa de contabilitate de datele la care trebuie depuse declaratiile.

Atat firmele platitoare, cat si cele neplatitoare de TVA au avantaje si dezavantaje. Printre beneficiile inregistrarii in acest scop se pot numi deducerea TVA-ului prin recuperarea de la stat, precum si posibilitatea de a face achizitii intracomunitare fara incadrarea intr-un anumit plafon.

Daca pana acum unul dintre dezavantajele majore ale transformarii in platitor de TVA era depunerea unui numar mai mare de declaratii fiscale, pentru societatile mici, precum PFA-ul, softurile de contabilitate pot fi de mare ajutor reducand aceasta povara.

Cand hotarasti sa infiintezi o firma mica, una dintre cele mai importante decizii pe care le ai de luat din punct de vedere contabil este daca devii platitor de TVA sau nu. Pe langa faptul ca inregistrarea in acest scop la inmatricularea societatii te va scuti de o porcedura ulterioara si perioada de asteptare aferenta, ea va presupune si pregatirea mai multor documente fiscale.

In concluzie, exista doua modalitati prin care poti deveni platitor de TVA. Prima este cea prin optiune cand firma inca nu a atins cifra de afaceri anuala care te obliga la obtinerea codului, sau cea obligatorie, atunci cand astepti sa atingi plafonul minim de inregistrare.

Indiferent de alegerea facuta, vei avea de depus anumite declaratii, insa ca platitor de TVA vei avea si avantajul de a putea deconta anumite sume aferente taxei pe valoarea adaugata in conformitate cu legea.

Sursa foto: Shutterstock.com

Ti-a placut articolul? Da-l mai departe pe:
Solutii pentru
contabili
Solutii pentru
antreprenori
Recomandarile clientilor
Recomandarile noastre

Suntem prima companie din Romania specializata in solutii software financiar-contabile la cheie, insotite de servicii profesionale de Asistenta Tehnica. De peste 25 de ani, dezvoltam cele mai performante programe de contabilitate, gestiune comerciala, salarii, imobilizari, audit, revizuire si facturare. In completarea aplicatiilor software stabile, usor de utilizat, perfect adaptate afacerii tale, iti asiguram cele mai complexe servicii de Asistenta Tehnica. Cei peste 25 de ani de experienta inseamna:
  • Peste 50 000 de utilizatori;
  • Peste 150 de proiecte educationale si de responsabilitate sociala;
  • Cele mai bune aplicatii software financiar-contabile din 1991;
  • Cel mai vandut software de contabilitate din Romania;
  • Cel mai performant software financiar-contabil integrat: CIEL V7;
  • Cel mai complex portofoliu de servicii;
  • Solutia completa pentru gestiunea afacerii tale.

span itemprop="telephone">021 9341

Email:ciel@ciel.ro

Bulevardul Unirii, Nr.11, sector 4,040102 Bucuresti RO