Situatii financiare: ce trebuie sa stii despre ele cand pornesti o afacere

situatii financiare
29 iulie 2021
Antreprenor, Co-owner Ciel România
Citire: 5 minute
Articole publicate

Pe langa multe alte responsabilitati, ca detinator al unei afaceri, trebuie sa te asiguri ca efectuezi situatiile financiare ale firmei tale si sa le depui la timp. Fiind la inceput de drum, te poti simti coplesit de multitudinea de informatii referitoare la acestea.

Afla aici cele mai importante aspecte cu privire la situatiile financiare: ce sunt, cate tipuri de situatii financiare exista si cum te ajuta ele.

1. Ce este situatia financiara

Afla ce inseamna de fapt situatia financiara si care este rolul ei, ce cuprinde, precum si cate tipuri de rapoarte financiare exista.

1.1. Situatii financiare: definitie

Situatia financiara reprezinta un document oficial care sintetizeaza fidel si real atat situatia si performanta financiara a unei entitati, cat si alte informatii cu privire la activitatea desfasurata de aceasta la un moment dat.

Situatia financiara a unei firme are urmatoarele roluri:

1.2. Ce cuprinde situatia financiara a unei firme

Situatia financiara contine informatii despre:

Situatiile financiare anuale cuprind 3 rapoarte principale, care vor fi detaliate ulterior:

  1. Bilantul contabil
  2. Situatia veniturilor
  3. Situatia fluxurilor de numerar

Situatiile financiare trebuie sa contina date integrale, relevante si credibile. De asemenenea, situatia financiara a unei firme trebuie sa fie inteligibila, neutra si comparabila.

Pe langa situatiile financiare, in cazul SRL-urilor trebuie adaugate o serie de alte documente precum raportul administratorilor, raportul de audit, declaratii scrise, etc.

1.3. Raportul financiar

Asa cum am precizat anterior, exista trei tipuri de rapoarte financiare principale: bilantul contabil, situatia de venit si situatia fluxurilor de numerar.

  1. Bilantul contabil este un raport financiar ce prezinta in principal trei elemente: capitaluri proprii, active (atat active curente cat si active pe termen lung) si datorii (pe termen lung si scurt). El se intocmeste dupa niste reguli bine stabilite.
  2. Situatia de venit are ca date principale cele referitoare la venituri si cheltuieli. In urma efectuarii situatiei de venit, vei afla cifra de profit (numita si venit net) a firmei tale. Cifra de profit reprezinta diferenta dintre venituri si cheltuieli
  3. Situatia fluxurilor de numerar se intocmeste pentru a masura cat numerar genereaza o firma si se adauga bilantului si situatiei veniturilor

Odata finalizate, rapoartele financiare sunt folosite atat intern, cat si extern. Ca proprietar al firmei, vei dori cu siguranta sa analizezi orice fel de raport financiar. Tot utilizatori interni sunt managerii, consiliul de directori, contabilii si analistii financiari. Rapoartele financiare influenteaza decizii de ordin intern.

Utilizatorii externi sunt de 2 tipuri, si anume:

2. Situatii financiare anuale

Situatiile financiare anuale sunt cele mai importante documente de sinteza, deoarece ele prezinta atat o prezentare generala si centralizata a datelor, cat si o analiza a rezultatelor la sfarsitul exercitiului financiar.

Raportarea situatiilor financiare anuale va ofera o serie de informatii clientilor tai. Acestia vor putea sa analizeze daca pot avea o relatie de durata cu firma ta.

Pornind de la informatia situatiei financiare anuale se calculeaza niste indicatori de apreciere a patrimoniului institutiei si a tot ceea ce inseamna aceasta din punct de vedere financiar (rentabilitate economica, productivitate, viteza de rotatie a activelor, viteza de rotatie a datoriilor, etc.). Acesti indicatori pot fi comparati cu valori ale anilor precedenti si, urmarindu-se trendul, se pot prezice valori viitoare. Astfel practic stii incotro se indreapta afacerea ta din punct de vedere financiar.

2.1. Cum se face raportarea situatiilor financiare anuale

Rapoartele financiare anuale au in componenta lor urmatoarele:

Bilantul contabil cuprinde activele in partea dreapta si pasivele in partea stanga. In josul paginii se inregistreaza subtotalurile.

Raportul de profit si pierdere se completeaza pe fiecare rand in baza rulajelor conturilor de venituri si cheltuieli.

Raportul financiar cu privire la fluxul mijloacelor banesti poate fie efectuat printr-o metoda directa, folosindu-se datele conturilor contabile, sau printr-o metoda indirecta, bazandu-se pe analiza rezultatelor financiare.

Raportul financiar cu privire la fluxul capitalului propriu caracterizeaza activele ce constituie proprietatea intreprinderii. Ca sa obtii situatii financiare complete este nevoie de un raport corect, motiv pentru care este foarte important sa delimitezi in mod clar sursele de finantare a activelor in surse proprii si surse atrase.

Notele explicative sunt stabilite in functie de fiecare intreprindere, insa trebuie sa contina in mod obligatoriu politica de contabilitate a intreprinderii.

2.2. Legea privind situatiile financiare anuale

Legea Contabilitatii nr 82/1991 spune ca este obligatia tuturor agentilor economici sa efectueze situatii financiare. In cazul firmelor, situatia financiara este efectuata de personalul responsabil de gestiunea contabila.

Legislatia in vigoare reglementeaza ca situatia financiara se face de doua ori pe an (30 iunie si 31 decembrie). Cu toate acestea, pentru a fi mereu la curent cu situatia patrimoniului firmei tale, este recomandat sa intocmesti si un bilant intern lunar. Ca sa scapi de erorile ce pot aparea in aceste sarcini repetitive, poti apela la sistemul Ciel ERP, care te va ajuta sa iti duci firma la nivelul urmator.

Tot prin lege este stabilit ca este obligatoriu ca bilantul contabil sa fie depus la Administratia Financiara la care este inregistrata afacerea ta in termen de:

Este bine sa stii ca situatiile financiare anuale ale entitatilor mijlocii si mari sunt audiate de agentii guvernamentale, persoane autorizate, contabili, pentru a se verifica si asigura corectitudinea datelor.

In plus, se fac audieri pentru situatia financiara a firmelor care depasesc in doua exercitii financiare consecutive cel putin 2 din urmatoarele 3 criterii:

2.3. Situatii financiare consolidate

In anumite cazuri, pe langa situatiile financiare anuale, trebuie intocmite si situatii financiare consolidate. Situatiile financiare consolidate sunt intocmite de societatea-mama, daca face parte dintr-un grup de societati si este cea mai influenta entitate in grupul respectiv (are cel mai mare numar de voturi, este actionar majoritar, etc.).

Entitatile de interes public trebuie sa prezinte situatia financiara consolidata in termen de 120 de zile de la data finala a anului de gestiune.

Este bine sa stii ca societatile-mama nu trebuie sa prezinte situatii financiare consolidate daca nu depasesc 2 din urmatoarele 3 criterii la final de 2 ani consecutivi:

Conform legii, situatia financiara anuala consolidata a unei firme se intocmeste in termen de opt luni de la incheierea exercitiului financiar al societatii-mama.

3. Alte tipuri de situatii financiare

Situatia financiara a firmelor cuprinde si alte tipuri de documente. Afla aici care sunt acestea, precum si cine trebuie sa le intocmeasca.

3.1. Situatii financiare interimare

Situatiile financiare intermediare se efectueaza doar de firmele ce vor sa retraga dividende din profitul anului curent in cursul exercitiului financiar. Unele dintre aceste firme au obligatia de au audia situatiile financiare interimare.

Situatiile financiare interimare se fac pe baza inventarului.

Daca nu depui situatia financiara interimara risti o amenda de pana la 5000 RON. Termenul de depunere este de 30 zile de la aprobarea lor de catre asociati. De asemenea, conform modificarilor din 2021, aceste situatii financiare interimare trebuie tinute in arhiva 10 ani.

3.2. Situatii financiare semestriale

In primul rand, e bine sa stii ca situatia financiara semestriala nu presupune inventarierea patrimoniului, spre deosebire de situatiile financiare anuale si interimare. Mai mult decat atat, incepand din 2021, microintreprinderile (entitatile cu cifra de afaceri mai mica decat 1.000.000 euro) nu mai trebuie sa efectueze sau sa depuna situatii financiare semestriale.

Situatiile financiare semestriale sunt necesare doar in cazul platitorilor de impozit pe profit si platitorii de impozit specific.

3.3. Situatii financiare de lichidare

Este bine sa stii si ce sunt situatiile financiare de lichidare, desi ca antreprenor speri sa nu ajungi sa ai nevoie de ele.

Lichidarea societatii poate fi efectuata in comandita simpla sau cu raspundere limitata. In ambele cazuri insa, lichidatorii trebuie sa intocmeasca o situatie financiara de lichidare. Aceasta trebuie semnata de toti lichidatorii si va fi publicata pe site-ul oficiului O.R.C. Situatia financiara de lichidare este aprobata iar lichidatorii sunt eliberati daca in timp de 15 zile de la publicarea pe site nu exista nicio opozitie.

O situatie financiara corect efectuata este de mare ajutor tuturor celor care au nevoie de date financiar-contabile pentru a fi la curent cu starea reala a unei entitati din punct de vedere financiar. Ca antreprenor, te poate ajuta in luarea deciziilor pe viitor. Avand informatiile de baza la indemana, nu ramane decat sa te bucuri de rezultatele oferite de situatiile financiare.

Sursa foto: Shutterstock.com

Ti-a placut articolul? Da-l mai departe pe:
Solutii pentru
contabili
Solutii pentru
antreprenori
Recomandarile clientilor
Recomandarile noastre

Suntem prima companie din Romania specializata in solutii software financiar-contabile la cheie, insotite de servicii profesionale de Asistenta Tehnica. De peste 25 de ani, dezvoltam cele mai performante programe de contabilitate, gestiune comerciala, salarii, imobilizari, audit, revizuire si facturare. In completarea aplicatiilor software stabile, usor de utilizat, perfect adaptate afacerii tale, iti asiguram cele mai complexe servicii de Asistenta Tehnica. Cei peste 25 de ani de experienta inseamna:
  • Peste 50 000 de utilizatori;
  • Peste 150 de proiecte educationale si de responsabilitate sociala;
  • Cele mai bune aplicatii software financiar-contabile din 1991;
  • Cel mai vandut software de contabilitate din Romania;
  • Cel mai performant software financiar-contabil integrat: CIEL V7;
  • Cel mai complex portofoliu de servicii;
  • Solutia completa pentru gestiunea afacerii tale.

span itemprop="telephone">021 9341

Email:ciel@ciel.ro

Bulevardul Unirii, Nr.11, sector 4,040102 Bucuresti RO