Care sunt obligatiile legale ale antreprenorului privind contabilitatea? Sfaturi CIEL Romania

Asa cum ti-am promis saptamana trecuta, iata primul articol pentru antreprenori in care noi, echipa CIEL Romania, am ales sa iti vorbim despre ce obligatii fiscale ai atunci cand te decizi sa incepi un business.
Ti-ai infiintat o firma. Felicitari, primul pas l-ai facut, insa, nu uita ca acesta vine la pachet cu o multitudine de obligatii, printre care unele de natura fiscala si altele de natura contabila. Deci, stii ce prevede legislatia in ce te priveste pe tine, ca antreprenor, din punct de vedere al acestor obligatii? CIEL Romania este alaturi de toti antreprenorii aflati la inceput de drum si le ofera informatii in acest sens.
Astfel, raspunsul la intrebarea de mai sus se gaseste in principal in Legea 31/1990, denumita si Legea societatilor comerciale, dar si in Legea contabilitatii sau Legea 82/1991.
Obligatiile si raspunderea administratorilor sunt reglementate de dispozitiile referitoare la mandat si de cele special prevazute in L31/1990, si sunt solidar raspunzatori fata de societate pentru:
a) realitatea varsamintelor efectuate de asociati;
b) existenta reala a dividendelor platite;
c) existenta registrelor cerute de lege;
d) exacta indeplinire a hotararilor adunarilor generale;
e) stricta indeplinire a indatoririlor pe care legea le impune.
Iata mai jos si o lista de obligatii pe care, in calitate de administrator, esti obligat sa le cunosti, chiar daca acestea sunt gestionate prin intermediul contabilului tau:
1) Obligatii fiscale

Acestea se refera la:
1.1) Depunerea declaratiilor fiscale – indiferent ca ai avut activitate intr-o luna sau nu, firma ta are inca de la infiintare inregistrate in vectorul fiscal o serie de obligatii declarative, fiecare cu o scadenta bine determinata si care trebuie respectata.
1.2) Plata obligatiilor fiscale
Contabilul tau calculeaza periodic (lunar sau trimestrial, dupa caz) taxele de plata ale firmei tale si iti comunica sumele pe care trebuie sa le platesti catre stat.
Acesta iti va comunica beneficiarul si IBAN-ul contului in care trebuie platite.

2) Obligatii contabile

Obligatiile contabile se refera la depunerea situatiilor financiare anuale si a raportarilor contabile semestriale (daca este cazul, in functie de incadrarea in anumite criterii de marime ale firmei tale).
3) Obligatii de alta natura

Alte obligatii pot cuprinde:
• raportarile INTRASTAT pentru comertul intracomunitar cu bunuri;
• raportarile la INS – Institutul National de Statistica – solicitate firmelor care indeplinesc anumite criterii de marime;
• auditul statutar al activitatii (de asemenea obligatoriu cand se depasesc anumite criterii de marime).
Cam atat despre obligatiile fiscale ale unui antrerenor, insa ramai aproape. In urmatorul articol iti vorbim despre cum iti poate fi tinuta evidenta contabila, de angajati interni sau prin contracte de prestari servicii. Si nu uita ca CIEL Romania iti pune la dispozitie produse si servicii esentiale pentru tine si pentru succesul afacerii tale: https://ciel.ro/produse/.