Ce este domiciliul fiscal?

O intrebare pertinenta, des intalnita, este aceea a semnificatiei termenului domiciliu fiscal. Asadar, ce este domiciliul fiscal? Noi, echipa CIEL Romania, am strans cele mai importante informatii despre acest subiect si ti le prezentam in materialul de mai jos.

In primul rand, domiciliul fiscal se aplica atat persoanelor care au firma, cat si celor fara SRL, PFA sau intreprindere individuala.

Altfel spus, este suficient sa fii contribuabil pentru a avea domiciliu fiscal. Ce inseamna pentru fiecare entitate in parte, fie persoana fizica, persoana fizica autorizata (PFA) sau societate, afli din randurile de mai jos.

Domiciliu fiscal – Definitie

Exista o definitie a termenului domiciliu fiscal pentru fiecare contribuabil in parte dupa cum urmeaza:

  • domiciliu fiscal pentru persoane fizice – este adresa unde isi au domiciliul sau adresa unde locuiesc efectiv, in cazul in care este diferita de cea din buletin
  • domiciliu fiscal pentru persoane care desfasoara activitati independente sau profesii libere – este sediul activitatii sau locul unde se desfasoara efectiv activitatea principala
  • domiciliu fiscal pentru persoane juridice – este sediul social sau locul unde se exercita gestiunea administrativa si conducerea efectiva a afacerilor (in cazul in care nu are loc la sediul social declarat)
  • domiciliu fiscal pentru asocierile si alte entitati fara personalitate juridica – este sediul lor sau locul unde se exercita efectiv activitatea principala

Domiciliu fiscal sau sediu social

Este important sa nu se faca confuzie intre cei doi termeni. Asadar, o entitate poate avea sediul social la o adresa, iar domiciliul fiscal la o cu totul alta.

Trebuie punctat ca este foarte important domiciliul fiscal, pentru ca la aceasta adresa, atat ANAF-ul, cat si toate institutiile principale transmit orice act administrativ.

Prin urmare, procedura de inregistrare, dar si de modificare a domiciliului fiscal este o actiune importanta pentru contribuabili, in special pentru cei supusi inregistrarii in Registrul Comertului. Acestia vor face:

  • procedura de inregistrare a domiciliului fiscal daca activitatea principala se desfasoara efectiv in alta parte decat la sediul social declarat
  • procedura de schimbare a domiciliului fiscal in cazul in care se modifica sediul social

Cererea de inregistrare/modificare a domiciliului fiscal al contribuabilului este Formularul 050 care trebuie depus la organul fiscal in a carui raza teritoriala urmeaza a se stabili domiciliul fiscal. Formularul este insotit de documente care fac dovada celor inscrise in act.

Modificare domiciliu fiscal – ANAF

Dat fiind importanta stabilirii domiciliului fiscal, pentru a putea primi corespondenta din partea ANAF, au fost organizate inclusiv sesiuni de consultanta online, astfel incat contribuabilii sa cunoasca ce au de facut, inclusiv daca este vorba de modificarea domiciliului fiscal in strainatate. Afla cele mai importante intrebari sosite din partea contribuabililor si raspunurile pe care acestia le-au primit din articolul: ANAF a raspuns intrebarilor legate de domiciliul fiscal.

In concluzie, domiciliul fiscal este adresa care este frecventata, acolo unde sunt prezente persoanele care reprezinta legal firma si are loc activitatea propriu-zisa.

Toate actele administrative trimise de ANAF se primesc asadar la domiciliul fiscal. In felul acesta sunt eliminate erorile de comunicare, cand un contribuabil poate afirma ca nu a primit informatiile.


Autor : CIEL Romania