Cresterea nu creste-n copac!

De Roxana Epure, Managing Partner CIEL Romania

„Cum sa iti cresti afacerea in 5 pasi”, „Cum sa promovezi afacerea pe internet in 5 pasi”, „Cum sa cresti vanzarile in 3 pasi” – sunt milioane de articole la o simpla cautare pe Google, care promit sa iti dea reteta rezultatului sau a succesului.

Dar sa iti spun un secret: nimic din toate acestea nu se face in 3 sau 5 pasi, nici promovarea afacerii, nici a vanzarilor. Si, in nici un caz, nu poti invata cum sa cresti afacerea vietii tale in 5 minute – atat cat iti ia sa citesti un articol. Sigur, „informatia este putere”, experienta altora iti poate servi drept inspiratie si te poate impinge sa iti muti auto-limitele din ce in ce mai departe. Storytelling-ul este atragator, povestile sunt frumoase, mai ales spuse pe scurt. Dar niciunul din oamenii despre care ai citit ridicand din spranceana admiratiei nu a dus lipsa de efort si implicare operationala. Crezi ca Steve Jobs a petrecut ani din viata lui langa programatorii Apple, obsedat de orice detaliu din interfata sau din spatele sistemelor de operare pe care le dezvolta, gandindu-se ca, in curand, urma sa ii fie mai usor si va putea sa predea stafeta sefului de produs? Sigur ca nu!

Daca iti doresti un produs asa cum il vrei tu, ridica-ti manecile si stai acolo, in spate:

  • cu brutarul, sa intelegi cum-ul, sa intelegi cat timp consuma pentru un singur cozonac;
  • cu macelarul si controlorul de calitate, sa vezi cat pierzi inainte sa calculezi cat ai dus spre vanzare;
  • cu programatorul ca sa intelegi cum poza interfetei se transforma in linii de cod care vor reproduce comenzile a sute sau mii de utilizatori simultani.

Cand te intrebi cum sa cresti vanzarile, mai intai intreaba-te daca stii exact ce produs ai sub tejghea. Apoi verifica daca vanzatorul tau stie sa raspunda la intrebarea: „e cu produse bio cozonacul?”. Evalueaza calitatea produsului in contact direct cu el si cu cei care se ocupa operational de acesta, te va interesa standardul exact mai curand decat crezi: produsul de calitate, la standardul tau, iti va loializa clientii si ii va transforma in micii tai piloni de incredere, cu o putere de influenta mai mare decat iti poti imagina.

Nu stii de ce clientii tai nu se intorc?

Ridica-ti manecile, supune-ti produsul la cele mai traznite idei pe care le poti avea, fa sondaje printre prieteni, intelege ce ii intereseaza, ce conteaza pentru ei sau ce vor de la un produs ca al tau. Porneste de la ei, nu de la tine! De la asteptarea pe care ai creat-o, nu de la standardele pe care crezi ca le aveau inainte sa cunoasca produsul tau.

Cand te intrebi de ce, desi multumiti azi, clientii cauta alte solutii, pentru a „vedea ce se mai intampla in piata”, cauta in valorile pe care le propagi in echipa si vezi ce ajunge mai departe catre clienti.

Este in lista ta de valori evolutia?

Daca nu le dai oamenilor tai perspectiva, acestia nu vor sti si nu vor avea un exemplu de dat mai departe catre clientii tai. Inovatia, modernul, evolutia continua asigura starea de sanatate pe termen lung a business-ului tau. Este ca la sport: te simti bine azi, dar de azi in 10 ani, dupa 5 zile de sport pe saptamana, te vei simti fantastic si, desi ai 50 de ani, vei lasa in urma „batraneii” de 30 ani la maraton.

Cand te intrebi de ce ai avut rezultate pana ieri si de ce, de ceva vreme, lucrurile nu mai merg asa bine, primul impuls ar fi bine sa fie acela de a formula detaliat CE nu merge bine, CE mergea ieri, cat de mare este diferenta, care sunt factorii de influenta. Daca stii ce factor nu si-a facut treaba, vei afla si care este solutia. Perseverenta, atentia continua la cifre, acestea sunt prietenii tai cei mai buni, atat de buni incat la un moment dat vei sti din cifre unde ai decis neinspirat, ce cifra e gresita, privind rapoartele lunare, pe diagonala.

Si, desigur, asigura-te, draga sef de afacere, ca tu si oamenii tai sunteti pe aceeasi pagina! Dar sa stii de pe acum, desi probabil ai inteles deja, toate acestea insemna sa iti ridici manecile si sa te pui la treaba consumatoare de a amesteca aluatul din care este sau va fi facuta afacerea ta, sa te implici in operational, constant si energic.

Asadar, mai degraba uita-te in ograda proprie cand vrei crestere, decat la povestile altora. Afacerile sunt ca oamenii: isi gasesc drumul unic odata cu ideile noi, cu incercarile noi, cu perseverenta si viziunea personala! Pune-le la treaba!


Autor : Roxana Epure, Managing Partner CIEL Romania