Despre TVA la incasare – CIEL Romania

Anul acesta a fost, cel putin pana in prezent, al modificarilor fiscal, in principal al celor pe salarii. Noi, echipa CIEL Romania, ne-am gandit sa iti amintim si despre alte subiecte pe care trebuie sa le avem in vedere atunci cand operam acte si depunem declaratii, sau cand ne realizam cash-flow-ul lunii.

Astazi, ne-am ales unul din putinele subiecte care nu au suferit modificari in acest an, si anume, TVA-ul la incasare. Vom recapitula ce inseamna, cum ne afecteaza, dar si cum putem sa ne verificam partenerii.

Asadar, ce este TVA-ul la incasare?

TVA la Incasare reprezinta dreptul de a inregistra in jurnalele de TVA taxa exigibila, indiferent ca este vorba de taxa deductibila sau colectata, sa nu fie la data facturii, ci la data incasarii, respectiv platii acesteia.

Rolul acestui sistem este de a debloca  fluxul de trezorerie atat pentru societati mici, care trebuiau sa achite la stat, pe baza declaratiilor depuse la ANAF, TVA-ul colectat,  cat si cel al statului, care trebuia sa achite sume din TVA-ul de rambursat, dar pe care nu le aveau nici ei incasate.

Cine poate aplica sistemul de TVA la incasare?

Au acest drept, daca aleg asta, sa se inregistreze ca aplicand sistemul si vor aparea in Registrul persoanelor impozabile care aplică sistemul TVA la incasare, societatile care au o cifra de afaceri in anul anterior sub 2.250.000 lei. Registrul mentionat anterior se gaseste si se actualizeaza periodic, pe site-ul ANAF.

Cei care sunt inregistrati in sistem si apar in Registrul TVA la incasare, au obligatia de a scrie pe facturi acest lucru. Dar, chiar daca emitetul facturii uita sa faca aceasta specificare, cel ce o primeste are insa obligatia sa verifice daca partenerul lui aplica sau nu sistemul. De ce? Pentru nu are dreptul de a deduce TVA-ul de pe acea factura daca furnizorul aplica sistemul si factura nu este platita la momentul emiterii ei. Deci, responsabilitatea este a ambilor parteneri, de aceea trebuie sa verificam periodic registrul firmelor cu TVA la incasare.

Majoritatea producatorilor de software financiar-contabil, printre care si noi, CIEL Romania, avem implementate in aplicatii functionalitati prin care verificam registrul existent la un moment dat pe site-ul ANAF.

Combinatiile in care se aplica, acum, dupa 5 ani, par simple, ca si cum le stiam dintotdeauna:

  • Pentru societatile care apar in Registru si aplica sistemul de TVA la incasare, orice factura se emite sau se primeste, se va inregistra la data documentului TVA-ul neexigibil, urmand ca la data incasarii, respectiv a platii, sa inregistrez tva-ul colectat si deductibil.
  • In cazul celor care nu aplica sistemul, situatia nu este cu mult diferita. Pentru facturile emise, facturile trebuie inregistrate la data documentului TVA-ul colectat, dar pe facturile primite de la furnizori care aplica sistemul, la data documentului nu va exista dreptul de deducere. dispozitie ca sa imi platesc furnizorii si sa pot deduce TVA-ul de pe facturile respective, voi avea un dezechilibru in cash-flow, platind TVA la stat, din facturi neincasate.

Cam atat astazi despre TVA la incasare, insa ramaeti aproape, promitem sa revenim cu subiecte la fel de importante pentru activitatea ta de antreprenor sau de contabil.