Cum beneficiezi de scutirea de TVA pentru livrarile intracomunitare de bunuri

scutire tva la livrari intracomunitare de bunuri
25 august 2020
editor
Citire: 5 minute

Anul acesta a adus cateva modificari in zona TVA, in special mult discutatele conditii care trebuie sa fie indeplinite pentru a putea aplica scutirea de TVA pentru livrarile intracomunitare de bunuri.

Discutiile au pornit de la aplicarea in legislatia din Romania a cerintelor Regulamentului 2018/1912 cu aplicabilitate de la 01 ianuarie 2020. Ne amintim ca in decembrie 2019, in lipsa unui act normativ clar, Ministerul de Finante posta pe site-ul institutiei un comunicat de presa in care clarifica cateva aspecte legate de conditiile stabilite la art. 45a din Regulament si cum se aplica ele in concordanta cu legislatia in vigoare in Romania. Pentru aducere aminte, recititi comunicatul de presa de aici: https://www.mfinante.gov.ro/acasa.html?method=detalii&id=999639799.

Intrucat Regulamentele UE sunt acte juridice cu aplicabilitate generala, sunt obligatorii si se aplica direct in toate statele membre ale Uniunii Europene, nefiind necesara transpunerea acestora in legislatia nationala.De aceea, intotdeauna trebuie facuta dovada ca s-a incercat aplicarea Regulamentului, dar nu a fost posibila obtinerea unor informatii.

In Monitorul Oficial, Partea I nr. 628 din 17 iulie avea sa fie publicat Ordinul nr. 2148/2020 care modifica Ordinul ministrului finantelor publice nr. 103/2016 privind instructiunile de aplicare a scutirii de taxă pe valoarea adăugată pentru operațiunile prevăzute la art. 294 alin. (1) lit. a)-i), art. 294 alin. (2) și art. 296 din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal.

Conditii pentru scutirea TVA pentru livrari intracomunitare de bunuri

Haideti sa vedem care sunt conditiile pentru aplicarea scutirii de TVA in cazul livrarilor intracomunitare de bunuri asa cum au fost ele modificate si le regasim la art.294 alin.2 si art.294 alin. 2 indice 1 din Legea 227/2015 -Codul Fiscal:

  1. dovada transportului bunurilor din Romania in alt Stat Membru (cu modificarile aduse de Regulamentul 2018/1912 de la 1 ianuarie 2020);
  2. codul de TVA valid al beneficiarului (cu exceptia livrarilor intracomunitare de mijloace de transport noi si de produse accizabile catre persoane care nu comunica un cod valid de TVA);
  3. declararea (corect, fara erori) livrarilor intracomunitare de bunuri in declaratia recapitulativa (D.390), conditie introdusa prin O.U.G. nr.6/2020. Conditia este valabila pentru livrarile intracomunitare de bunuri efectuate dupa data de 3 februarie.

Cum demonstram, insa, ca sunt indeplinite fiecare din cele 3 conditii

Conform Regulamentului, atunci cand transportul este organizat de furnizor (adica de societatea din Romania) se va considera ca bunurile livrate au fost transportate din Romania  in alt Stat Membru, daca furnizorul se afla in una dintre situatiile de mai jos:

In situatiile care nu se incadreaza in cerintele prevazute la art.45a din Regulament, transportul bunurilor din Romania in alt Stat Membru se justifica conform prevederilor art. 10 din OMFP nr.103/2016 asa cum a fost modificat prin OMFP nr.2148/2020.

ATENTIE insa: aplicarea prevederilor art.10 din OMFP nr.103/2016 (modificat prin OMFP nr.2148/2020), este posibila numai dupa ce se poate face dovada ca s-a incercat aplicarea prevederilor art.45a din Regulament, dar nu pot fi indeplinite conditiile cerute de acest articol.

Conform Regulamentului, atunci cand transportul este organizat de client (partenerul din statul membru) se va considera ca bunurile livrate au fost transportate din Romania in alt Stat Membru, daca furnizorul (societatea din Romania) se afla in una dintre situatiile de mai jos:

Asa cum vedem din cele de mai sus, indiferent ca transportul este realizat de furnizor sau client, cel care trebuie sa faca dovada indeplinirii conditiilor de transport, este Furnizorul (societatea din Romania).

Mai mult, atunci cand transportul este in sarcina clientului (societatea din statul membru), furnizorul trebuie sa detina o Declaratie scrisa si semnata din partea cumparatorului care atesta ca bunurile respective au fost expediate sau transportate de acesta sau de catre o terta parte in numele cumparatorului si care mentioneaza Statul Membru de destinatie a bunurilor. Conform Regulamentului UE clientul trebuie sa furnizeze furnizorului aceasta declaratia scrisa pana cel tarziu in a 10-a zi a lunii urmatoare livrarii.

 Declaratia trebuie sa contina urmatoarele informatii obligatorii

Ordinul nr.103/2016, modificat prin Ordinul nr. 2148/2020, precizeaza insa la art.10 alin.(9): “in situatia in care cumparatorul nu furnizeaza vanzatorului declaratia scrisa prevazuta la art.45a alin.(1) lit.b) pct.(i) din Regulament, pana in a zecea zi a lunii urmatoare livrarii, furnizorul beneficiaza de prezumtia stabilita la acest articol daca primeste aceasta declaratie ulterior, in termenul prevazut la art.1 alin.(4)”, adica 150 de zile calendaristice.

Exista insa si exceptii prevazute de lege prin care furnizorul poate justifica deficienta intr-un mod considerat satisfacator de catre autoritatile fiscale, daca aceasta este remediata ulterior, dar nu mai tarziu de finalizarea inspectiei fiscale. Situatiile in care se considera ca deficienta a fost justificata si remediata, sunt prevazute la art.10 alin.13 si alin.14 din OMFP nr.103/2016 asa cum a fost modificat prin OMFP nr.2148/2020:

Acestea sunt conditiile de indeplinit conform Regulamentului 2018/1912 si a OMFP nr.103/2016.

Data viitoare vom veni cu cateva exemple pentru a intelege si mai bine cum ar trebui sa procedam in cazul in care vrem sa obtinem scutirea de TVA la livrarile intracomunitare de bunuri.

, , , ,
Ti-a placut articolul? Da-l mai departe pe:
Solutii pentru
contabili
Solutii pentru
antreprenori
Recomandarile clientilor
Recomandarile noastre

Suntem prima companie din Romania specializata in solutii software financiar-contabile la cheie, insotite de servicii profesionale de Asistenta Tehnica. De peste 25 de ani, dezvoltam cele mai performante programe de contabilitate, gestiune comerciala, salarii, imobilizari, audit, revizuire si facturare. In completarea aplicatiilor software stabile, usor de utilizat, perfect adaptate afacerii tale, iti asiguram cele mai complexe servicii de Asistenta Tehnica. Cei peste 25 de ani de experienta inseamna:
  • Peste 50 000 de utilizatori;
  • Peste 150 de proiecte educationale si de responsabilitate sociala;
  • Cele mai bune aplicatii software financiar-contabile din 1991;
  • Cel mai vandut software de contabilitate din Romania;
  • Cel mai performant software financiar-contabil integrat: CIEL V7;
  • Cel mai complex portofoliu de servicii;
  • Solutia completa pentru gestiunea afacerii tale.

span itemprop="telephone">021 9341

Email:ciel@ciel.ro

Bulevardul Unirii, Nr.11, sector 4,040102 Bucuresti RO