De ce documente si informatii ai nevoie pentru scutirea de TVA pentru livrarile intracomunitare de bunuri

scutirea de tva livrari intracomunitare de bunuri
8 septembrie 2020
editor
Citire: 3 minute

In materialul anterior am exemplificat cum sunt indeplinite conditiile pentru scutirea de TVA la livrarile intracomunitare de bunuri, daca transportul cade in sarcina furnizorului din Romania.

In materialul de astazi va propunem, tot prin exemple, sa detaliem si ce documente si informatii ar trebui sa obtina furnizorul din Romania daca, conform contractului dintre parti, transportul cade in sarcina clientului care are sediul intr-o tara membra.

Recapitulam si azi cele 3 conditii care trebuie sa fie indeplinite de catre funizor ca sa poata aplica scutirea de tva pentru livrarile intracomunitare de bunuri:

  1. dovada transportului bunurilor din Romania in alt Stat Membru (cu modificarile aduse de Regulamentul 2018/1912 de la 1 ianuarie 2020);
  2. codul de TVA valid al beneficiarului (cu exceptia livrarilor intracomunitare de mijloace de transport noi si de produse accizabile catre persoane care nu comunica un cod valid de TVA);
  3. declararea (corect, fara erori) livrarilor intracomunitare de bunuri in declaratia recapitulativa (D.390), conditie introdusa prin O.U.G. nr.6/2020. Conditia este valabila pentru livrarile intracomunitare de bunuri efectuate dupa data de 3 februarie.

Spuneam mai sus ca va propunem azi sa vedem prin exemple, cum poate furnizorul din Romania sa indeplineasca cele 3 conditii daca transportul cade in sarcina clientului din tara membra.

Exemplul 1:  Furnizorul X din Romania livreaza bunuri intracomunitare catre partenerul Y din Italia, in luna iulie 2020. Conform contractului, transportul trebuie asigurat de catre clientul din Italia. Acesta angajeaza o casa de expeditie Z, tot din Romania, care la randul ei contracteaza un transportator T, tot din Romania.

Conditiile:

Pentru a aface dovada transporului intracomunitar din Romania in Italia, conform Regulamentului, furnizorul X trebuie sa:

Cum insa relatia privind transportul nu mai trece prin funizor, acesta neavand nici o relatie nici  cu casa de expeditie si nici cu transportatorul, aceste informatii de afiliere trebuie sa fie prezentate de catre clientul din Italia.

Cum insa, in Regulament nu sunt prevederi exprese in privnta acestei situatii, se poate accepta si o confirmare a partilor cu privire la neafiliere, furnizorul din Romania neavand mijloace de proba.

Daca testul afilierii NU este trecut, respectiv cel putin doua dintre partile implicate mentionate sunt afiliate, nu se mai aplica Regulamentul ci OMFP nr. 103/2016 asa cum a fost modificat prin OMFP 2148/2020.

Daca testul afilierii este trecut, nici una dintre partile implicate nu este afiliata, atunci furnizorul X trebuie sa aiba la dosar:

Exemplul 2:  Furnizorul X din Romania livreaza bunuri intracomunitare catre partenerul Y din Italia, in luna iulie 2020. Conform contractului, transportul trebuie asigurat de catre client iar acesta contracteaza un transportator T stabilit in Romania.

Conditiile:

  1. Pentru a aface dovada transporului intracomunitar din Romania in Italia, conform Regulamentului, furnizorul X trebuie sa:
  2. nu fie afiliat cu  transportatorul T;
  3. aiba informatii cu privire la faptul ca Y si T nu sunt afiliati intre ei

Daca testul afilierii NU este trecut, respectiv cel putin doua dintre partile implicate mentionate sunt afiliate, nu se mai aplica Regulamentul ci OMFP nr. 103/2016 asa cum a fost modificat prin OMFP 2148/2020.

Daca testul afilierii este trecut, nici una dintre partile implicate nu este afiliata, atunci furnizorul X trebuie sa aiba la dosar:

Toate documentele de mai sus se solicita de la clientul din Italia, acesta fiind cel care organizeaza transportul.

Am trecut impreuna in trei materiale orin conditiile care trebuie sa fie indeplinite de catre furnizorii din Romania daca vor sa aplice scutirea de TVA cazul unei livrari intracomunitare de bunuri. Acum, la final, vrem sa recapitulam cateva aspecte:

Asa cum v-am obisnuit, va tinem mereu la curent cu noutatile legsilative si venim in intampinarea vostra cu materiale sau intalniri cu specialisti din domeniu.

,
Ti-a placut articolul? Da-l mai departe pe:
Solutii pentru
contabili
Solutii pentru
antreprenori
Recomandarile clientilor
Recomandarile noastre

Suntem prima companie din Romania specializata in solutii software financiar-contabile la cheie, insotite de servicii profesionale de Asistenta Tehnica. De peste 25 de ani, dezvoltam cele mai performante programe de contabilitate, gestiune comerciala, salarii, imobilizari, audit, revizuire si facturare. In completarea aplicatiilor software stabile, usor de utilizat, perfect adaptate afacerii tale, iti asiguram cele mai complexe servicii de Asistenta Tehnica. Cei peste 25 de ani de experienta inseamna:
  • Peste 50 000 de utilizatori;
  • Peste 150 de proiecte educationale si de responsabilitate sociala;
  • Cele mai bune aplicatii software financiar-contabile din 1991;
  • Cel mai vandut software de contabilitate din Romania;
  • Cel mai performant software financiar-contabil integrat: CIEL V7;
  • Cel mai complex portofoliu de servicii;
  • Solutia completa pentru gestiunea afacerii tale.

span itemprop="telephone">021 9341

Email:ciel@ciel.ro

Bulevardul Unirii, Nr.11, sector 4,040102 Bucuresti RO