Ghid deschidere magazin online: costuri, legislatie si pasi necesari
Daca te gandesti la cum sa faci un magazin online, inseamna ca stii deja ce vrei sa vinzi si poate ai si un plan de afaceri bine conturat. Aici vei descoperi un ghid complet pentru creare magazin online la cheie, insa inainte de toate suntem sinceri cu tine si iti spunem de acum ca cel mai important este sa stii ce vrei sa faci si ce iti doresti de la afacerea ta. Altfel, ideea ta de business se transforma rapid intr-un magazin virtual complet, in doar doua saptamani. Iti explicam mai jos cum.
Pana atunci, insa, ai un ghid de deschidere magazin online pentru a sti tot ce trebuie sa stii, inainte sa platesti pentru crearea magazinului virtual propriu-zis.
Cuprins
De ce ai nevoie pentru a deschide un magazin online?
Pandemia ne-a aratat tuturor ca orice poate fi vandut online. Astfel, in acest sens, nu doar ca deschiderea unui magazin online poate fi facuta fara existenta unui magazin fizic, ci este necesara, mai ales ca tot mai multi romani comanda de pe internet, chiar cu telefonul in mana.
Inainte de crearea magazinului online trebuie sa ai stabilite:
Un concept de afacere
Conceptul este ADN-ul afacerii tale, cel care da nastere business-ului in sine si ajuta la cresterea unui brand de succes. Cu siguranta, ideea de afaceri va porni de la o pasiune, ceva care iti place sau o decizie luata in urma unei analize de piata.
Te poti diferentia prin specificul produselor, printr-un concept care nu mai exista sau prin nisa. Cand ne gandim la creare de magazin online nu ne limitam la vanzare de produse livrate prin curier, ci poate si un eshop la cheie prin care sa vinzi anumite servicii, cu plasare in cos, asa cum este si CIEL Shop.
Bugetul
Este important sa estimezi cheltuielile atat cu realizarea magazinului online, cat si cu achizitia de stocuri, promovare si plata angajatilor.
Daca ne referim doar la costul magazinului online, acesta variaza in functie de platforma aleasa, functionalitati necesare, personalizari dorite. Pretul unui magazin online la cheie, adica complet, avand soft de gestiune stocuri, comenzi si livrari inclus, incepe de la 1.490 euro (detalii aici) si poate creste la peste 10.000 de euro.
Poti aplica pentru obtinerea de fonduri nerambursabile pentru digitalizare, care acopera crearea de magazin online. Afla mai multe.
Este nevoie de el pentru infiintarea si inregistrarea firmei pentru magazinul online. Mai multe detalii vezi mai jos despre infiintarea firmei pentru magazin online.
Oferte de pret magazin online
Cum ai un buget stabilit, este indicat sa afli intai care sunt in piata costurile de infiintare a magazinului online in varianta pe care tu o doresti. Cere oferte de la cel putin trei furnizori, in functie de necesitatile afacerii tale si compara serviciile si functionalitatile incluse.
Pretul este, intr-adevar, important, insa mai mult decat atat este esential ca oferta primita sa acopere ceea ce tu ai nevoie in magazinul online si pentru a crea imaginea dorita.
Crearea magazinului online nu implica doar structura propriu-zisa, design si listarea produselor, ci si un soft de gestiune care te ajuta sa gestionezi eficient intreg fluxul de vanzare si afacerea in sine, dar si sa vezi rapoarte pe baza carora sa iei decizii corecte pentru magazinul tau online. Dar povestim mai jos despre asta.
Este necesara infiintarea unei firme pentru un magazin online?
Da, este raspunsul pe scurt. Ca persoana fizica nu poti infiinta o firma cu cod CAEN de magazin online. Prin urmare, trebuie sa decizi sub ce forma infiintezi firma: SRL, SRL-D sau PFA, pentru a face comert electronic.
SRL, SRL-D sau PFA? Sub de forma de firma sa deschizi magazin online
Este important sa alegi forma juridica in functie de marimea afacerii, tipul de produse comercializate (produse versus servicii), numarul de angajati si planurile de viitor cu afacerea ta.
Avantaje si dezvantaje SRL (Societate cu Raspundere Limitata)
- usor de infiintat, poti alege toate codurile CAEN (400 de coduri)
- ofera mai multa libertate
- obligatoriu sa lucrezi cu o firma de contabilitate sau sa ai contabil
- necesita un capital minim de 200 lei
- maximum 50 de membri, asociati si administratori
- infiintare in 2 zile, desfiintare in 2 luni
- este cea mai raspandita forma de organizare
Avantaje si dezvantaje SRL-D (Societate cu Raspundere Limitata-Debutant)
- creat pentru persoanele care devin antreprenori pana in 35 ani
- fara taxe de inregistrare
- maximum 5 asociati care nu au mai fost niciodata asociati intr-o alta firma
- maximum 5 coduri CAEN
- obligatorie transformarea SRL-D in SRL in trei ani de zile, contra cost
- obligatorie reinvestirea a cel putin 50% din profit
- interzise: jocuri de noroc si pariuri, vanzare de armament, tutun, alcool, substante stupefiante, asigurari, tranzactii imobiliare
Avantaje si dezvantaje PFA (Persoana Fizica Autorizata)
- cea mai simpla forma juridica
- usor de infiintat si de desfiintat
- maximum 3 angajati
- contabilitatea poate fi tinuta chiar de persoana care a inregistrat firma
- putine declaratii fiscale
- detinatorul poate beneficia oricand de profit
- plata contributii sociale si la sanatate
- dovada pregatire profesionala
Cel mai sigur si cel mai indicat este ca pentru un magazin online sa inregistrezi o firma de tip SRL. Este cea mai flexibila forma de organizare, ideala pentru business-uri in dezvoltare si pentru a arata incredere partenerilor de afaceri.
Codul CAEN pentru magazin online si legea comertului electronic
Printre altele, legea te obliga sa publici pe magazinul tau online datele de inregistrare a firmei la Registrul Comertului. Codul CAED pentru magazin online este 4791 – Comertul cu amanuntul prin intermediul caselor de comenzi sau prin internet. Insa, acest cod CAED nu include vanzarea cu amanuntul a autovehiculelor sau a motocicletelor, a pieselor sau a accesoriilor pentru acestea.
Foarte important! Daca activitatea principala a societatii este comertul online, deci daca infiintezi firma in mod special pentru magazin online, atunci codul CAEN 4791 trebuie prevazut in actul costitutiv al societatii la obiectul principal de activitate.
De altfel, exista si o lege a comertului electronic, Legea 365/2002, care defineste comertul electronic ca modalitate de vanzare, cumparare sau schimb de produse, servicii sau informatii prin intermediul retelelor de calculatoare.
Deschiderea unui magazin online, pas cu pas
Acum ca stii totul despre infiintarea juridica a unui magazin online, este momentul sa cunosti pasii pentru crearea magazinului virtual, de la nume la integrare procesator de plati, curier si softde gestiune stocuri si comenzi.
Alegerea numelui si achizitionarea domeniului
Un nume de rezonanta, usor de retinut si de indexat in Google face parte din retetea pentru un business de succes in online.
Este recomandat un domeniu cu nume legat, fara cratima, cum ar fi nume.ro sau nume.com. De asemenea, trebuie sa te asiguri ca numele si domeniul ales nu mai exista pe piata pe care iti vei lansa afacerea online. Poti verifica pe Rotdl.ro daca domeniul la care te-ai gandit a fost inregistrat deja.
Identificarea unei platforme pentru creare magazin online
O platforma eCommerce este fundatia magazinului tau online. Acolo se vor regasi produsele pe care le vei vinde, procesator de plati, clienti, comenzi, curieri, soft de gestiune stocuri si comenzi, tool-uri de marketing si toate informatiile necesare care conving clientii sa cumpere, simplifica procesul de cumparare si iti cresc afacerea.
Asa ca, atunci cand alegi platforma eCommerce, trebuie sa te asiguri ca are toate functionalitatile si serviciile necesare, asa cum are platforma ContentSpeed din magazinul online la cheie creat de CIEL, pentru ca tu sa vinzi mai mult si in siguranta. Este o platforma de tip SaaS (Software as a Service), pentru care platesti un abonament lunar in functie de functionalitatile si serviciile dorite si adaugate intre timp si care iti permite astfel sa economisesti bani.
Personalizarea design-ului magazinului virtual
Platforma ContentSpeed pentru magazinul tau online la cheie permite crearea unui design personalizat, astfel incat sa atraga atentia utilizatorilor si sa devina memorabil pentru potentialii clienti.
Alegerea furnizorilor de produse
Daca nu produce chiar firma ta produsele pe care urmeaza sa le comercializezi, trebuie sa iti alegi cu grija furnizorii. Increderea clientilor trebuie castigata inca de la inceput, prin calitatea produselor vandute.
Alegerea furnizorilor de servicii
Aici este vorba de procesatori de plati, cum este Netopia, PayPal, MobilPay, LibraPay. Este important ca operatorul de plati sa permita plata cu mai multe tipuri de card, de debit sau credit, pentru ca tu sa atingi o plaja larga de clienti pe nisa pe care te afli.
Tot la acest pas decizi cu ce firme de curierat vrei sa lucrezi pentru a trimite comenzile catre clienti, indiferent unde se afla. Platforma eCommerce din magazinul online la cheie permite integrarea mai multor firme de curierat.
Alegerea programului de gestiune stocuri si comenzi
Daca alegi sa faci magazin online la cheie, ai inclus soft de gestiune de la CIEL si integrarea acestuia in platforma ecommerce, pentru a gestiona eficient stocurilor, comenzile si livrarile. Astfel, nu iti mai bati capul cu cautarea unui soft de gestiune si nu mai pierzi timp astepand integrarea cu un program de profil, cand totul dureaza doar doua saptamani cu solutia eShop la cheie de la CIEL.
O platforma ecommerce este baza magazinului tau online, insa un soft de gestiune este gura de oxigen pentru afacerea, este modalitatea prin care afacerea ta online poate functiona.
De ce este necesar un soft de gestiune
- actualizeaza stocurile automat, in timp real, deci nu mai este nevoie sa lucreze cineva manual si sunt eliminate erorile – asta inseamna ca stii din timp ce si cat sa comanzi, iar clientii nu comanda un produs care nu mai este pe stoc, dar apare disponibil in magazinul online
- genereaza facturi automat
- ofera posibilitatea de a seta stocuri minime si optime pe depozit si cantitati minime si maxime de cumparat de la furnizori
- generaza rapoarte cat mai diverse si customizate pe vanzari, categorie de produse, tip de produs, perioade, agenti, clienti, facturi neincasate
- genereaza facturi si tiparirea lor chiar si pe teren
- ofera posibilitatea de a urmari livrarile comenzilor catre clienti
- ofera posibilitatea de a gestiona fluxul de aprovizionare si documentele de livrare
Particularitati ale magazinelor online – cum sa te feresti de reclamatii
Magazinele online trebuie sa contina pagini speciale, cum ar fi termeni si conditii, regulament de vanzare, regulament GDPR si alte informatii utile pentru clienti.
Cel mai important este sa mentionati in termeni si conditii politica de retur a produselor si returnare a banilor sau produse similare la schimb, in cazul in care in clientii doresc returnarea produselor, indiferent de motiv. Conform OUG 34/2014 privind protectia consumatorului, clientii au dreptul sa te informeze ca returneaza produsele cumparate si sa faca pasii necesari pentru returnarea lor in cel mult 14 zile calendaristice de la primirea coletului.
Este important sa mentionezi toate aceste informatii pe magazinul tau online pentru a evita eventuale reclamatii ale clientilor catre ANPC, ANSPDCP – pentru incalcarea regulilor GDPR si catre alte institutii ale statului.
Care este costul deschiderii unui magazin online?
Costurile de infiintare a unui magazin online incep de la cateva sute de euro, daca iti doresti o structura de baza pentru magazinul tau, si urca la mii de euro, in functie de ce iti doresti.
Solutia de magazin online la cheie, cu soft de gestiune inclus, de la CIEL costa 1.490 euro. Include o serie de configurari ale magazinului online propriu-zis, personalizare design, integrare unelte de marketing, integrare soft de gestiune, suport din partea specialistilor Content Speed si CIEL si tutoriale video. Pretul creste in functie de functionalitatile si personalizari dorite. Acestea pot fi facute ulterior, pe masura ce afacerea ta online se dezvolta.
Sursa foto: Shutterstock.com
magazin online