Scutirea de TVA pentru livrarile intracomunitare de bunuri – exemple concrete

scutire TVA la livrari intracomunitare
1 septembrie 2020
editor
Citire: 3 minute

In materialul anterior am trecut impreuna prin conditiile care trebuie sa fie indeplinite de catre funizor ca sa poata aplica scutirea de TVA pentru livrarile intracomunitare de bunuri. Ca sa recapitulam, o sa recapitulam pentru inceput conditiile asa cum sunt ele stabilite prin Regulamentului 2018/1912 si Ordinul ministrului finanțelor publice nr. 103/2016, modificat prin Ordinul nr. 2148/2020:

  1. dovada transportului bunurilor din Romania in alt Stat Membru (cu modificarile aduse de Regulamentul 2018/1912 de la 1 ianuarie 2020);
  2. codul de TVA valid al beneficiarului (cu exceptia livrarilor intracomunitare de mijloace de transport noi si de produse accizabile catre persoane care nu comunica un cod valid de TVA);
  3. declararea (corect, fara erori) livrarilor intracomunitare de bunuri in declaratia recapitulativa (D.390), conditie introdusa prin O.U.G. nr.6/2020. Conditia este valabila pentru livrarile intracomunitare de bunuri efectuate dupa data de 3 februarie.

Pentru detalii va rugam sa cititi materialul de aici. Azi ne-am propus sa trecem prin cele trei conditii cu ajutorul unor exemple.

Exemplul 1:  Furnizorul X din Romania livreaza bunuri intracomunitare catre partenerul Y din Italia, in luna iulie 2020. Conform contractului, transportul trebuie asigurat de catre furnizor. Neavand mijloace proprii de transport, furnizorul X din Romania, angajeaza o casa de expeditie Z, tot din Romania, care la randul ei contracteaza un transportator T, tot din Romania.

Conditiile:

  1. Pentru a aface dovada transporului intracomunitar din Romania in Italia, conform Regulamentului, furnizorul X trebuie sa:

Daca testul afilierii NU este trecut, respectiv cel putin doua dintre partile implicate mentionate sunt afiliate, nu se mai aplica Regulamentul ci OMFP nr. 103/2016 asa cum a fost modificat prin OMFP 2148/2020.

Daca testul afilierii este trecut, nici una dintre partile implicate nu este afiliata, atunci furnizorul X trebuie sa aiba cel putin doua documente prevazute la art.45a din Regulament, respectiv factura emisa de casa de expeditie Z si documentul de transport (ex.CMR ptr. transportul rutier), emis de transportatorul T.

In acest caz, Firma X din Romania efectueaza o livrare intracomunitara scutita, indeplinind conditiile de transport.

In exemplul de mai sus am vazut care sunt documentele si cum se pot indeplini conditiile pentru scutirea de TVA la livrarile intracomunitare, daca transportul este asigurat de furnizor si  transportatorul este o firma tot din Romania, unde informatiile necesare pentru a afla sau nu daca partie sunt afiliate, sa zicem ca se pot obtine mai usor.

Ce facem insa, cand in exemplul de mai sus schimbam tara casei de expeditei si a transportatorului. Cum obtinem atunci informatii pentru a verifica daca testul afilierii este trecut? Sa vedem in exemplul de mai jos:

Exemplul 2:  Furnizorul X din Romania livreaza bunuri intracomunitare catre partenerul Y din Italia, in luna iulie 2020. Conform contractului, transportul trebuie asigurat de catre furnizor. Neavand mijloace proprii de transport, furnizorul X din Romania, angajeaza o casa de expeditie Z stabilita in Grecia, care la randul ei contracteaza un transportator T stabilit in Spania.

Conditiile sunt aceleasi:

  1. Pentru a aface dovada transporului intracomunitar din Romania in Italia, conform Regulamentului, furnizorul X trebuie sa:
  2. nu fie afiliat cu casa de expeditie Z, iar casa de expeditie Z sa nu fie afiliata cu transportatorul T;
  3. aiba informatii cu privire la faptul ca Z si T nu sunt afiliati intre ei si nici cu clientul Y din Italia  (trebuie sa solicite aceste informatii).

Dificultatea poate veni din faptul ca in acest caz, atat casa de expeditie cat si transportatorul sunt firme stabilite in afara Romaniei, in alte state membre si atunci nu le mai sunt aplicabile prevederile art.7 din Codul fiscal, cu privire la criteriile de afiliere, ci se aplica regulile din legislatia nationala a acestor state cu privire la afiliere. In lipsa unor prevederi exprese in regulament, se poate acceptata o confirmare a partilor cu privire la afiliere, furnizorul  din Romania neavand alte mijloace de proba.

Daca testul afilierii NU este trecut, respectiv cel putin doua dintre partile implicate mentionate sunt afiliate, nu se mai aplica Regulamentul ci OMFP nr. 103/2016 asa cum a fost modificat prin OMFP 2148/2020.

Daca testul afilierii este trecut, nici una dintre partile implicate nu este afiliata, atunci furnizorul X trebuie sa aiba cel putin doua documente prevazute la art.45a din Regulament, respectiv factura emisa de casa de expeditie Z si documentul de transport (ex.CMR ptr. transportul rutier), emis de transportatorul T.

In acest caz, Firma X din Romania efectueaza o livrare intracomunitara scutita, indeplinind conditiile de transport.

Mai putem avea si situatia in care transportul este asigurat de catre Furnizor prin mijloace proprii. Sa vedem in exemplul nr.3 cum se face atunci dovada indeplinirii celor 3 conditii.

Exemplul 3:  Furnizorul X din Romania livreaza bunuri intracomunitare catre partenerul Y din Italia, in luna iulie 2020. Conform contractului, transportul trebuie asigurat de catre furnizor, acesta avand mijloace proprii.

Conditiile sunt aceleasi:

Dovada transporului intracomunitar din Romania in Italia: cum aceasta situatie, in care transportul este asigurat de catre furnizor cu mijloace proprii, nu este acoperit de Regulament. Ca regula, in toate cazurile neacoperite de Regulament se aplica pentru a face dovada transportului reglementarile OMFP nr.103/2016 asa cum a fost modificat prin OMFP nr.2148/2020.

In cazul de fata, furnizorul din Romania trebuie sa prezinte documentul de transport, plus factura, contractul, comanda, documente de asigurare. Se recomanda furnizorilor care fac transportul prin mijloace proprii sa intocmeasca documente  de transport (ex: CMR pentru transportul rutier), sa detina documente din care sa rezulte ca au in proprietate sau inchiriat, mijlocul de transport respectiv.

Am vazut in materialul de azi cum sunt indeplinite conditiile pentru scutirea de TVA la livrarile intracomunitare de bunuri, daca transportul cade in sarcina furnizorului din Romania. In materialul urmator va propunem sa detaliem si ce documente si informatii ar trebui sa obtina furnizorul din Romania daca, conform contractului dintre parti, transportul cade in sarcina clientului care are sediul inntr-o tara membra.

, , , ,
Ti-a placut articolul? Da-l mai departe pe:
Solutii pentru
contabili
Solutii pentru
antreprenori
Recomandarile clientilor
Recomandarile noastre

Suntem prima companie din Romania specializata in solutii software financiar-contabile la cheie, insotite de servicii profesionale de Asistenta Tehnica. De peste 25 de ani, dezvoltam cele mai performante programe de contabilitate, gestiune comerciala, salarii, imobilizari, audit, revizuire si facturare. In completarea aplicatiilor software stabile, usor de utilizat, perfect adaptate afacerii tale, iti asiguram cele mai complexe servicii de Asistenta Tehnica. Cei peste 25 de ani de experienta inseamna:
  • Peste 50 000 de utilizatori;
  • Peste 150 de proiecte educationale si de responsabilitate sociala;
  • Cele mai bune aplicatii software financiar-contabile din 1991;
  • Cel mai vandut software de contabilitate din Romania;
  • Cel mai performant software financiar-contabil integrat: CIEL V7;
  • Cel mai complex portofoliu de servicii;
  • Solutia completa pentru gestiunea afacerii tale.

span itemprop="telephone">021 9341

Email:ciel@ciel.ro

Bulevardul Unirii, Nr.11, sector 4,040102 Bucuresti RO