TVA la incasare – subiect vechi, nou

11 februarie 2020

Va propunem ca astazi sa recapitulam impreuna ce inseamna, cum ne afecteaza si cum verificam partenerii in cazul TVA-ului la incasare.

Cuvintele aceastea, TVA la incasare, ne-au devenit familiare din 2013, de cand sistemul a fost pus in aplicare pentru prima data in tara noastra. Nu mai revenim acum asupra primei versiuni a modului de aplicare, cat de defectuos a fost el, ci ne vom referi la ce inseamna el acum.
Practic, sistemul presupune ca dreptul de a inregistra in jurnalele de TVA taxa exigibila, indiferent ca este vorba de taxa deductibila sau colectata, sa nu fie la data facturii, ci la data incasarii, respectiv platii acesteia.
S-a incercat prin acest sistem deblocarea fluxului de trezorerie, pe de o parte al unor societati mici, care trebuiau sa achite la stat, pe baza declaratiilor depuse la ANAF, tva-ul colectat desi sumele nu erau efectiv incasate de la clienti, si pe de alta parte, al statului, care trebuia sa achite sume din tva-ul de rambursat, dar pe care nu le aveau nici ei incasate. Tot acest circuit decurgand din fluxul tva-ului in viata economica.
Daca ai o afacere, aplici sistemul de TVA la incasare si stii cum sa negociezi atat scadentele facturilor de vanzare cat si ale celor de cumparare, poti sa simti beneficiile acestui sistem.
Ce trebuie sa stim este ca nu toate societatile aplica sistemul si nu toate sunt inregistrate ca aplicand sistemul TVA la incasare, ceea ce, mult timp a dus la intrebari cine, cand si cum.
Pai cine se inregistreaza? Au dreptul, daca aleg asta, sa se inregistreze ca aplicand sistemul si vor aparea in Registrul persoanelor impozabile care aplică sistemul TVA la încasare, societatile care au o cifra de afaceri in anul anterior sub 2.250.000 lei. Registrul mentionat anterior se gaseste si se actualizeaza periodic, pe site=ul ANAF, aici: https://www.anaf.ro/IncasareTva/.

Cei care sunt inregistrati in sistem si apar in Registrul tva la incasare, au obligatia de a scrie pe facturi acest lucru. Dar, chiar daca emitetul facturii uita sa faca aceasta specificare, cel ce o primeste are insa obligatia sa verifice daca partenerul lui aplica sau nu sistemul. De ce? Pentru nu are dreptul de a deduce tva-ul de pe acea factura daca furnizorul aplica sistemul si factura nu este platita la momentul emiterii ei. Deci, responsabilitatea este a ambilor parteneri, de aceea trebuie sa verificam periodic registrul firmelor cu tva la incasare.

Majoritatea producatorilor de software financiar- contabil, si noi la CIEL, evident, avem implementate in aplicatii functionalitati prin care verificam Registrul existent la un moment dat pe site-ul ANAF.
Combinatiile in care se aplica, acum, dupa 5 ani, par simple, ca si cum le stiam dintotdeauna  :

Solutii pentru
contabili
Solutii pentru
companii
Recomandarile clientilor
Recomandarile noastre

Suntem prima companie din Romania specializata in solutii software financiar-contabile la cheie, insotite de servicii profesionale de Asistenta Tehnica. De peste 25 de ani, dezvoltam cele mai performante programe de contabilitate, gestiune comerciala, salarii, imobilizari, audit, revizuire si facturare. In completarea aplicatiilor software stabile, usor de utilizat, perfect adaptate afacerii tale, iti asiguram cele mai complexe servicii de Asistenta Tehnica. Cei peste 25 de ani de experienta inseamna:
  • Peste 50 000 de utilizatori;
  • Peste 150 de proiecte educationale si de responsabilitate sociala;
  • Cele mai bune aplicatii software financiar-contabile din 1991;
  • Cel mai vandut software de contabilitate din Romania;
  • Cel mai performant software financiar-contabil integrat: CIEL V7;
  • Cel mai complex portofoliu de servicii;
  • Solutia completa pentru gestiunea afacerii tale.

span itemprop="telephone">021 9341

Email:ciel@ciel.ro

Bulevardul Unirii, Nr.11, sector 4,040102 Bucuresti RO