O singura luna, doua modalitati de calcul al salariului. Despre facilitatile fiscale pentru salariatii din constructii

3 octombrie 2019

De Catalina Mocanu, Director Economic CIEL

Asteptarea a luat sfarsit!

Am cerut si ni s-a dat: in Monitorul Oficial nr.794 din 01 octombrie 2019 a fost publicat Ordinul comun nr.3063/1376/1430 al Ministerului Finantelor Publice, Ministerului Muncii si Justitiei Sociale si al Ministerului Sanatatii, pentru aprobarea modelului, continutului, modalitatii de depunere si de gestionare a „Declaratiei privind obligatiile de plata a contributiilor sociale, impozitului pe venit si evidenta nominala a persoanelor asigurate”.

Sa recapitulam putin cum am ajuns aici: in 29 decembrie 2018 se publica celebra de acum OUG 114/2018, care introducea facilitatile fiscale pentru salariatii din constructii, fara norme si explicatii, lasandu-ne pe toti cu multe intrebari fara raspuns.

In 15 februarie 2019 se publica Ordinul nr.611/138/127 pentru aprobarea modelului, continutului si a modalitatii de depunere si de gestionare a „Declaratiei privind obligatiile de plata a contributiilor sociale, impozitului pe venit si evidenta nominala a persoanelor asigurate”. Ne amintim cu totii acele zile de februarie cand aveam ziua si versiunea declaratiei. Dar a trecut si asta.

In luna iunie se publica Ordonanta de urgenta nr. 43/2019 pentru modificarea si completarea unor acte normative care privesc stabilirea unor masuri in domeniul investitiilor, si care in art.II modifica criteriile de acordare a facilitatilor fiscale salariatilor din constructii. Ca tot suntem urmasii lui Caragiale, putem spune ca modificarile nu au fost importante, dar esentiale.

Cel mai important articol din acea ordonanta s-a dovedit a fi:

Art. V. – Prevederile art. I pct. 15 si ale art. II intra in vigoare la 30 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta.”

Cum OUG 43/2019  a intrat in vigoare la data de 21 iunie 2019, art. II cu modificarile respective au devenit oficiale in data de 22 iulie 2019. Am ridicat toti din sprancene, ne-am pus la bataie experienta si am zis “Nu domn’le, nu se poate, fiind vorba de calcul salarial, sa se aplice asa, in mijlocul lunii. Nu s-a mai intamplat niciodata. Cu siguranta se va aplica incepand cu salariile aferente lunii iulie, in totalitatea ei.”

Noi, la CIEL, am decis sa asteptam o vorba buna si clara de la autoritati si apoi sa modificam aplicatiile de salarii conform OUG 43.

Dupa anul 2018, am considerat ca experienta si judecata noastra profesionala pot fi puse la indoiala de modificarile legislative si, ca urmare, este mai sigura abordarea “asteapta o veste oficiala”. Sa ne amintim de februarie 2018 si formulele de calcul schimbate de la saptamana la saptamana pana au “iesit”. De aceea, noi nu am facut modificari pe aplicatii si am asteptat.

Si am asteptat….si am asteptat. Si a venit ziua de 21 august 2019, cand au aparut pe site-ul Ministerului de Finante un comunicat si un proiect de Ordin pentru modificarea declaratiei 112, „incepand cu obligatiile declaratie aferente lunii iulie 2019”. Proiectul a venit cu explicatii (pe alocuri inca se mai simte nevoia unui punct pe i), exemple utile si clare. Exemplele le regasim acum in Ordinul comun nr.3063/1376/1430. Va recomand sa le urmariti cu creionul in mana.

Dar a venit si cu socul impartirii calculului pentru luna iulie in doua perioade:

Si nu numai ca se imparte calculul in 2 perioade, dar avem de facut ajustari de salariu brut pentru luna iulie, devenind toti mici matematicieni.

Astfel, ajustarea plafoanelor veniturilor, in functie de care se acorda facilitatile fiscale, precum si ajustarea venitului brut realizat in fiecare din cele doua perioade se realizeaza astfel (atentie: vorbim de ajustare numai pentru luna iulie 2019):

–  Pentru perioada 01.07.2019 -21.07.2019, pentru incadrarea in conditiile stabilite prin OUG 114 (veniturile brute lunare din salarii si asimilate salariilor sa fie cuprinse intre 3.000 si 30.000 lei lunar inclusiv), aceste plafoane se ajusteaza prin raportare la numarul de zile lucratoare aferente perioadei (15 zile), respectiv,  veniturile brute lunare sa fie cuprinse intre 1.957 (3.000 lei x 15/23) si 19.565 lei (30.000 lei x 15/23) lunar inclusiv

Venitul brut realizat ajustat= venitul brut realizat in luna iulie 2019 x 15/23

–  Pentru perioada 22.07.2019 -31.07.2019, pentru incadrarea in conditiile stabilite prin OUG 43 (veniturile brute lunare din salarii si asimilate salariilor sa fie de pana la 30.000 lei), acest plafon se ajusteaza prin raportare la numarul de zile lucratoare aferente perioadei (8 zile), respectiv, scutirea sa se aplice pentru sumele din venitul brut lunar de pana la 10.435 lei (30.000 lei x 8/23)

Venitul brut realizat ajustat= venitul brut realizat in luna iulie 2019 x 8/23

Veniturile asimilate salariilor din prime, bonusuri si altele, platite in cursul lunii iulie 2019, care nu pot fi alocate pe zile, se impart proportional la zilele lucrate aferente perioadei.

In data de 26 august 2019, se mai publica un proiect de modificare a aceleiasi declaratii 112, diferenta majora fata de proiectul din 21 august fiind introducerea la Art. 7 de lamuriri despre cine si pe ce formular va depune declaratia, astfel:

1) Angajatorii care indeplinesc conditiile conform OUG 114 si conform OUG 43 depun d.112 in termen pentru acei salariati care indeplinesc conditiile de mai jos:

salariul brut de incadrare prevazut in contractul individual de munca este de cel putin 3.000 lei lunar pentru un program de lucru in medie de 167,333 ore pe luna, reprezentand 17,928 lei/ora

venitul lunar brut realizat in baza contractului individual de munca este cuprins intre 3.000-30.000 lei inclusiv

– desfasoara activitate in baza unui contract individual de munca

b) Angajatorii care NU indeplinesc conditiile nici pe OUG 114 si nici pe OUG 43 depun d.112 pentru TOTI angajatii, in termen. Formularul pe care urma sa se faca depunerea era cel existent pe ANAF, cu data de 21.06.2019, care se valida fara probleme pentru situatiile de mai sus.

Pentru restul angajatorilor si angajatilor, care pana la 21 iulie beneficiau de un regim fiscal, iar dupa 22 iulie de altul sau carora li se acorda facilitatile dupa alte reguli (cele din OUG 43), se da o derogare de la data depunerii declaratiei 112, conform art. 78 din Legea 207/2015 Codului de Procedura Fiscala. Astfel, pentru acesti angajati, obligativitatea depunerii intervine dupa 60 de zile de la publicarea noii versiuni a declaratiei 112 pe site-ul ANAF.

  “ Art. 78. – Cazul de forta majora si cazul fortuit:

   (1) Termenele prevazute de lege pentru indeplinirea obligatiilor fiscale, dupa caz, nu incep sa curga sau se suspenda in situatia in care indeplinirea acestor obligatii a fost impiedicata de ivirea unui caz de forta majora sau a unui caz fortuit.

   (2) Obligatiile fiscale se considera a fi indeplinite in termen, fara perceperea de dobanzi, penalitati de intarziere sau majorari de intarziere, dupa caz, ori aplicarea de sanctiuni prevazute de lege, daca acestea se executa in termen de 60 de zile de la incetarea evenimentelor prevazute la alin. (1).

O alta modificare introdusa in proiectul din 26 august, care se pastreaza ca atare si in Ordinul comun 3063/1376/1430 publicat in Monitorul Oficial 794/01.10.2019, face referire la sectiunile A1.1, A1.2, B1.1 si B.1.2, noutati in structura lui d.112, sectiuni introduse strict pentru luna iulie si care ar deveni obligatoriu de completat de catre angajatori, dar doar pentru uz intern si pentru a fi puse la dispozitia organelor de control. Ele nu vor fi parte integranta din d.112 de pe site-ul ANAF, desi…ele apar in proiectul de modificare a d.112. Putem doar sa presupunem ca s-a ales varianta aceasta pentru a nu complica si mai mult declaratia in sine si validarile, numai pentru o luna, iulie 2019.

Vestile bune cu care au venit proiectele si care apar si in Ordinul comun 3063/1376/1430 publicat in Monitorul Oficial 794/01.10.2019, aplicabile de la data de 22 iulie 2019, sunt:

Atentie insa la indeplinirea conditiilor prevazute la art. 60 pct.5 lit. c), modificate prin OUG 43/2019:

– in cazul contractelor individuale de munca cu norma intreaga, veniturile brute lunare din salarii si asimilate salariilor sunt calculate la un salariu brut de incadrare pentru 8 ore de munca/zi de minimum 3.000 lei lunar, respectiv, salariul minim brut pe tara de 3.000 lei lunar este stabilit pentru un program de lucru in medie de 167,333 ore pe luna, reprezentand in medie 17,928 lei/ora.

Pentru salariatii care au incheiate cu angajatorii contracte de munca cu timp partial, facilitatile fiscale se acorda numai daca este indeplinita conditia ca salariul tarifar orar sa fie cel putin egal cu 17,928 lei.

– in cazul altor raporturi juridice generatoare de venituri din salarii si asimilate salariilor, decat contractele individuale de munca, respectiv contract de administrare, de mandat si altele, pentru care venitul brut lunar nu este calculat la un salariu brut de incadrare pentru 8 ore de munca/zi de minimum 3.000 lei lunar, facilitatile fiscale se acorda numai daca este indeplinita conditia ca venitul brut lunar realizat sa fie cel putin egal cu 3.000 lei.

– in cazul contractelor de internship si de ucenicie, facilitatile fiscale se acorda numai daca este indeplinita conditia ca salariul tarifar orar sa fie cel putin egal cu 17,928 lei.

Pentru veniturile lunare din salarii si asimilate salariului, realizate in baza unui contract individual de munca, mai mici de 3.000 lei/luna, facilitatile fiscale se acorda daca este indeplinita conditia ca salariul de baza minim brut pe tara garantat in plata stabilit in bani, fara a include indemnizatiile, sporurile si alte adaosuri, sa fie in suma de 3.000 lei lunar, pentru un program de lucru in medie de 167,333 ore pe luna, reprezentand in medie 17,928 lei/ora.

Sa amintim la final si de modificarile aduse de OUG 43/2019 articolului 60 lit. a) si b) din Codul Fiscal si care se refera la conditiile care trebuie indeplinite de angajator pentru a acorda facilitatile (domeniul de activitate si cod CAEN, cifra de afaceri):

a) angajatorii desfasoara activitati in sectorul constructii care cuprind:

    (i) activitatea de constructii definita la codul CAEN 41.42.43 – sectiunea F – Constructii

    (ii) domeniile de producere a materialelor de constructii, definite de urmatoarele coduri CAEN:

    2312 – Prelucrarea si fasonarea sticlei plate

    2331 – Fabricarea placilor si dalelor din ceramica

    2332 – Fabricarea caramizilor, tiglelor si altor produse pentru constructii din argila arsa

    2361 – Fabricarea produselor din beton pentru constructii

    2362 – Fabricarea produselor din ipsos pentru constructii

    2363 – Fabricarea betonului

    2364 – Fabricarea mortarului

    2369 – Fabricarea altor articole din beton, ciment si ipsos

    2370 – Taierea, fasonarea si finisarea pietrei

    2223 – Fabricarea articolelor din material plastic pentru constructii

    1623 – Fabricarea altor elemente de dulgherie si tamplarie pentru constructii

    2512 – Fabricarea de usi si ferestre din metal

    2511 – Fabricarea de constructii metalice si parti componente ale structurilor metalice

    0811 – Extractia pietrei ornamentale si a pietrei pentru constructii, extractia pietrei calcaroase, ghipsului, cretei si a ardeziei

    0812 – Extractia pietrisului si nisipului

    2351 – Fabricarea cimentului

    2352 – Fabricarea varului si ipsosului

    2399 – Fabricarea altor produse din minerale nemetalice n.c.a.

    (iii) 711 – Activitati de arhitectura, inginerie si servicii de consultanta tehnica

    b) angajatorii realizeaza cifra de afaceri din activitatile mentionate la lit. a) si alte activitati specifice domeniului constructii in limita a cel putin 80% din cifra de afaceri totala.

Pentru societatile comerciale nou-infiintate, respectiv inregistrate la registrul comertului incepand cu luna ianuarie a anului 2019, cifra de afaceri se calculeaza cumulat de la inceputul anului, inclusiv luna in care se aplica scutirea.

Pentru societatile comerciale existente la data de 1 ianuarie a fiecarui an se considera ca baza de calcul cifra de afaceri realizata cumulat pe anul fiscal anterior.

Altfel spus, daca la finalul anului 2018 ati avut o cifra de afaceri de peste 80% din activitatile din domeniul constructiilor, veti acorda facilitatile pentru tot restul anului 2019, incepand cu data de 22 iulie.

Daca in anul 2018 nu ati avut 80% din cifra de afaceri totala realizata din activitatile mentionate la lit. a) atunci veti verifica lunar (ca si pana acum) daca puteti sau nu sa acordati facilitatile.

Aceasta cifra de afaceri se realizeaza pe baza de contract sau comanda si acopera manopera, materiale, utilaje, transport, echipamente, dotari, precum si alte activitati auxiliare necesare activitatilor mentionate la lit. a).

Cifra de afaceri va cuprinde inclusiv productia realizata si nefacturata.

Ulterior aparitiei OUG 43/2019, Comisia Nationala de strategie si prognoza a  publicat OCNSP 239/2019 pentru aprobarea metodologiei privind mecanismul de calcul al cifrei de afaceri prevazuta la art.60 pct.5 lit.b) din Codul fiscal.

“Art. 3 – In vederea determinarii procentului de 80% din cifra de afaceri totala, indicatorii ”Cifra de afaceri totala” si ”Cifra de afaceri realizata efectiv din activitatea de constructii” se calculeaza dupa cum urmeaza:

(1) ”Cifra de afaceri totala” realizata cumulat de la inceputul anului, inclusiv din luna de raportare, se completeaza cu suma veniturilor cumulate de la inceputul anului pana la sfarsitul lunii de raportare, realizate din vanzarea de produse si prestarea de servicii, evidentiate potrivit Ordinului ministrului finantelor publice nr. 1.802/2014 pentru aprobarea Reglementarilor contabile privind situatiile financiare anuale individuale si situatiile financiare anuale consolidate, cu modificarile si completarile ulterioare, sau, dupa caz, Ordinului ministrului finantelor publice nr. 2.844/2016 pentru aprobarea Reglementarilor contabile conforme cu Standardele Internationale de Raportare Financiara, cu modificarile si completarile ulterioare, la care:

1. se adauga, cumulat de la inceputul anului pana la luna de raportare inclusiv, sumele reprezentand:

a) veniturile din subventiile de exploatare aferente cifrei de afaceri nete, inregistrate in contabilitate pe parcursul fiecarei luni de raportare

b) soldurile lunare creditoare inainte de transferul in contul de profit si pierdere ale veniturilor aferente costurilor stocurilor de produse si servicii in curs de executie, evidentiate in contabilitate la sfarsitul lunilor de raportare in care se inregistreaza sold creditor

c) veniturile din productia de imobilizari corporale si productia de investitii imobiliare, inregistrate in contabilitate pe parcursul fiecarei luni de raportare

2. se scad, cumulat de la inceputul anului pana la luna de raportare inclusiv, sumele reprezentand soldurile lunare debitoare inainte de transferul in contul de profit si pierdere ale veniturilor aferente costurilor stocurilor de produse si servicii in curs de executie, evidentiate in contabilitate la sfarsitul lunilor de raportare in care se inregistreaza sold debitor.

(2) ”Cifra de afaceri realizata efectiv din activitatea de constructii” se completeaza de societatile care desfasoara una sau mai multe activitati printre care se regasesc si codurile CAEN prevazute la art. 60 pct. 5 din Codul fiscal, cu cifra de afaceri realizata efectiv din activitatile desfasurate corespunzator codurilor CAEN prevazute la art. 60 pct. 5 lit. a), respectiv cu suma veniturilor cumulate de la inceputul anului pana la sfarsitul lunii de raportare, realizate din vanzarea de produse si prestarea de servicii, dupa deducerea, cumulat de la inceputul anului pana la sfarsitul lunii de raportare, a veniturilor realizate din redevente, locatii de gestiune si chirii, evidentiate potrivit Ordinului ministrului finantelor publice nr. 1.802/2014 pentru aprobarea Reglementarilor contabile privind situatiile financiare anuale individuale si situatiile financiare anuale consolidate, cu modificarile si completarile ulterioare, sau, dupa caz, Ordinului ministrului finantelor publice nr. 2.844/2016 pentru aprobarea Reglementarilor contabile conforme cu Standardele Internationale de Raportare Financiara, cu modificarile si completarile ulterioare, la care:

1. se adauga, cumulat de la inceputul anului pana la luna de raportare inclusiv, sumele reprezentand:

a) veniturile din subventiile de exploatare aferente cifrei de afaceri nete, inregistrate in contabilitate pe parcursul fiecarei luni de raportare

b) soldurile lunare creditoare inainte de transferul in contul de profit si pierdere ale veniturilor aferente costurilor stocurilor de produse si servicii in curs de executie, evidentiate in contabilitate la sfarsitul lunilor de raportare in care se inregistreaza sold creditor

c) veniturile din productia de imobilizari corporale si productia de investitii imobiliare, inregistrate in contabilitate pe parcursul fiecarei luni de raportare

2. se scad, cumulat de la inceputul anului pana la luna de raportare inclusiv, sumele reprezentand soldurile lunare debitoare inainte de transferul in contul de profit si pierdere ale veniturilor aferente costurilor stocurilor de produse si servicii in curs de executie, evidentiate in contabilitate la sfarsitul lunilor de raportare in care se inregistreaza sold debitor. (…)

Art. 5 – (1) La determinarea cifrei de afaceri realizata efectiv din activitatea de constructii conform art. 60 pct. 5 din Codul fiscal, pentru stabilirea veniturilor din vanzarea de produse, se iau in calcul numai veniturile realizate din vanzarea produselor finite, semifabricatelor, produselor reziduale si a marfurilor, care sunt obtinute din productia proprie. Nu se iau in calcul veniturile din vanzarea de produse achizitionate in scopul revanzarii.

(2) Cifra de afaceri luata in calcul pentru aplicarea facilitatilor este cifra de afaceri realizata pe baza de contract sau comanda, din activitati circumscrise codurilor CAEN prevazute la lit.a) a art. 60 pct. 5 din Codul fiscal si acopera, in cazul contractelor de executie, manopera, materialele, utilajele, transportul, echipamentele, dotarile, precum si alte activitati auxiliare necesare. Cifra de afaceri va cuprinde inclusiv productia realizata si nefacturata.

(3) Cifra de afaceri luata in calcul pentru aplicarea facilitatilor se poate referi si la alte tipuri de contracte si activitati specifice destinate sectorului de constructii, precum contracte de servicii sau de furnizare.

(4) In activitati specifice domeniului constructii sunt incluse lucrari de intretinere curenta si/sau periodica a drumurilor, asa cum sunt definite in Normativul privind intretinerea si repararea drumurilor publice Ind AND 554- 2002.

(5) La determinarea „Cifrei de afaceri totala” si a „Cifrei de afaceri realizata efectiv din activitatea de constructii” se vor lua in calcul veniturile inregistrate in contabilitate cu respectarea reglementarilor contabile aplicabile.”

In acest moment nu ne mai ramane decat sa asteptam publicarea pe site-ul ANAF a noii versiuni a declaratiei 112, sa putem face rectificative (daca este cazul) si evident, versiunea va fi folosita din acel moment de toti contribuabilii care au obligatia depunerii declaratiei.

Solutii pentru
contabili
Solutii pentru
companii
Recomandarile clientilor
Recomandarile noastre

Suntem prima companie din Romania specializata in solutii software financiar-contabile la cheie, insotite de servicii profesionale de Asistenta Tehnica. De peste 25 de ani, dezvoltam cele mai performante programe de contabilitate, gestiune comerciala, salarii, imobilizari, audit, revizuire si facturare. In completarea aplicatiilor software stabile, usor de utilizat, perfect adaptate afacerii tale, iti asiguram cele mai complexe servicii de Asistenta Tehnica. Cei peste 25 de ani de experienta inseamna:
  • Peste 50 000 de utilizatori;
  • Peste 150 de proiecte educationale si de responsabilitate sociala;
  • Cele mai bune aplicatii software financiar-contabile din 1991;
  • Cel mai vandut software de contabilitate din Romania;
  • Cel mai performant software financiar-contabil integrat: CIEL V7;
  • Cel mai complex portofoliu de servicii;
  • Solutia completa pentru gestiunea afacerii tale.

span itemprop="telephone">021 9341

Email:ciel@ciel.ro

Bulevardul Unirii, Nr.11, sector 4,040102 Bucuresti RO