Modificari importante privind facilitatile fiscale acordate in anumite domenii

17 aprilie 2020
editor

Printre pregatirile pentru sarbatorile de Pasti mai facem cate o pauza si aruncam un ochi si la ce se mai publica in Monitorul Oficial cu impact imediat si important in activitatea economica.

Ne-am oprit acum la cateva noutati aduse prin Ordonanța de urgență nr. 48/2020 privind unele măsuri financiar-fiscale publicata în Monitorul Oficial, Partea I nr. 319 din 16 aprilie 2020.

Gasim la art. II din ordonanta lamuririle astepte de toti referitoate la acordarea sau nu in continuare a facilitatilor fiscale pentru anumite categorii de persoane, cum sunt cei din domeniul constructiilor. Cu siguranta nu este ceea ce  isi doreau cei afectati.

Ce spune art. II: incepand cu luna aprilie 2020, pe perioada starii de urgenta, pentru acele persoane (atentie, salariati sau alti profesionisti) care se afla in somaj tehnic de la stat conform OUG 30 din 2020 sau care primesc indemnizatie pentru zile libere conform Legii 19 din 2020, prin derogare de la art. art. 60, 138 ind. 1 și 154 alin. (1) lit. r) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal,  NU se acorda facilitati.

Derogarile se refera le prevederile urmatoarelor articole:

Consideram ca la alin 2 ar fi fost mai clara o exprimare de genul: indemnizațiilor acordate din bugetul de asigurări pentru șomaj sau bugetul de stat pentru luna aprilie 2020, in loc de incepand cu luna aprilie, avand in vedere ca incasarea acestor indemnizatii se face pentru luna martie incepand cu aprilie.

Mai jos, extrasul din Ordonanta:

“Art. II  (1) Prin derogare de la prevederile art. 60, 138 ind. 1 și 154 alin. (1) lit. r) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările și completările ulterioare, pe perioada stării de urgență instituite prin decret emis de Președintele României, pentru indemnizațiile prevăzute la art. XI alin. (1) și art. XV din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 30/2020 pentru modificarea și completarea unor acte normative, precum și pentru stabilirea unor măsuri în domeniul protecției sociale în contextul situației epidemiologice determinate de răspândirea coronavirusului SARS-CoV-2, cu modificările și completările ulterioare, și la art. 3 din Legea nr. 19/2020 privind acordarea unor zile libere părinților pentru supravegherea copiilor, în situația închiderii temporare a unităților de învățământ, cu modificările și completările ulterioare, suportate din bugetul asigurărilor pentru șomaj, respectiv din bugetul de stat, nu se acordă facilități fiscale.

(2) Prevederile alin. (1) se aplică indemnizațiilor acordate din bugetul de asigurări pentru șomaj sau bugetul de stat începând cu luna aprilie 2020.”

Tot la capitolul salarii, Art. I din Ordonanța de urgență nr. 48/2020 acorda scutiri de la plata impozitului pe venit si a contributiilor sociale pentru avantajele in natura acordate in anumite conditii:

“Art. I- 2. La articolul 76 (impozitul pe veniturile din salarii) alineatul (4), după litera ț) se introduce o nouă literă, litera u), cu următorul cuprins:

u) avantajele în natură acordate persoanelor fizice care realizează venituri din salarii și asimilate salariilor ca urmare a ocupării unor funcții considerate de către angajator/plătitor esențiale pentru desfășurarea activității și care se află în izolare preventivă la locul de muncă sau în zone special dedicate în care nu au acces persoane din exterior, pentru o perioadă stabilită de angajator/plătitor, în cazul I nstituirii stării de asediu sau de urgență,potrivit legii.”

3. La articolul 142 (contributii sociale), după litera ț) se introduce o nouă literă, litera u), cu următorul cuprins:

u) avantajele în natură acordate persoanelor fizice care realizează venituri din salarii și asimilate salariilor ca urmare a ocupării unor funcții considerate de către angajator/plătitor esențiale pentru desfășurarea activității și care se află în izolare preventivă la locul de muncă sau în zone special dedicate în care nu au acces persoane din exterior, pentru o perioadă stabilită de angajator/plătitor, în cazul instituirii stării de asediu sau de urgență, potrivit legii.”

Art. I alin. 1 din OUG 48 prevede o relaxare adusa regulilor in care pot fi facute sponsorizarile astfel incat sa se beneficieze de deducerea din impozitul pe venitul microintreprinderilor, atentie insa, doar catre institutiile si autoritatile publice:

“Art. I – 1. La articolul 56, după alineatul (14) se introduce un nou alineat, alineatul (15), cu următorul cuprins:

(15) Prevederile alin. (11) – (14) se aplică și pentru sponsorizările efectuate, potrivit prevederilor Legii nr.32/1994, cu modificările și completările ulterioare, către instituțiile și autoritățile publice, inclusiv organele de specialitate ale administrației publice. În acest caz, deducerea sumelor reprezentând sponsorizări din impozitul pe veniturile microîntreprinderilor, în limita prevăzută la alin. (11), se efectuează în baza contractului de sponsorizare, fără a exista obligația înscrierii entităților beneficiare respective în Registrul entităților/unităților de cult pentru care se acordă deduceri fiscale prevăzut la art. 25 alin. (41).”

Cei care nu au depus inca situatiile financiare aferente anului 2019 si nu au nici solicitari de la banci sau societati de leasing sa grabeasca depunerea lor, pot respira inca putin, intrucat conform art. XIV din Ordonanța de urgență nr. 48/2020, se proroga termenul de depunere pana la 31 iulie 2020.

“Art. XIV – Pentru depunerea situațiilor financiare anuale aferente exercițiului financiar 2019, respectiv a raportărilor contabile anuale încheiate la 31 decembrie 2019, termenele prevăzute la art. 36 alin. (1) și (3) și art.37 din Legea contabilității nr. 82/1991, republicată, cu modificările și completările ulterioare, se prorogă până la data de 31 iulie 2020 inclusiv.”

          Acestea sunt doar o parte din reglementarile aduse de OUG 48/2020. Acolo unde reglementarile au impact si in folosirea de dumneavoastra a aplicatiile noastre, vom veni in perioada urmatoare cu versiuni noi, cum facem mereu. Suntem aici, chiar daca la distanta.

Ti-a placut articolul? Da-l mai departe pe:
Solutii pentru
contabili
Solutii pentru
antreprenori
Recomandarile clientilor
Recomandarile noastre

Suntem prima companie din Romania specializata in solutii software financiar-contabile la cheie, insotite de servicii profesionale de Asistenta Tehnica. De peste 25 de ani, dezvoltam cele mai performante programe de contabilitate, gestiune comerciala, salarii, imobilizari, audit, revizuire si facturare. In completarea aplicatiilor software stabile, usor de utilizat, perfect adaptate afacerii tale, iti asiguram cele mai complexe servicii de Asistenta Tehnica. Cei peste 25 de ani de experienta inseamna:
  • Peste 50 000 de utilizatori;
  • Peste 150 de proiecte educationale si de responsabilitate sociala;
  • Cele mai bune aplicatii software financiar-contabile din 1991;
  • Cel mai vandut software de contabilitate din Romania;
  • Cel mai performant software financiar-contabil integrat: CIEL V7;
  • Cel mai complex portofoliu de servicii;
  • Solutia completa pentru gestiunea afacerii tale.

span itemprop="telephone">021 9341

Email:ciel@ciel.ro

Bulevardul Unirii, Nr.11, sector 4,040102 Bucuresti RO