Plusuri si minusuri in meseria de contabil – CIEL Romania

Esti contabil, expert sau consultant? Ai avut momente in care te-ai intrebat de ce ai ales aceasta meserie sau ai dorit sa o schimbi?

Esti curios cum gandeste un contabil?

O lasam pe Catalina Mocanu, Director Economic CIEL Romania, sa iti impartaseasca opiniile ei in legatura cu suisurile si coborasurile acestei meserii.

 „Recunosc ca de multe ori, mai ales in ultimii ani, am regretat ceea ce am ales sa fac. Si cred ca si tu, mai ales atunci cand, pe langa oboseala si lehamitea adusa de legislatia schimbatoare si relatia de zi cu zi cu institutiile statului, mai ai de jonglat si cu diverse tipuri de clienti sau sefi, care iti califica activitatea doar in functie de numarul de documente pe care il operezi. Pentru ca nu-i asa, noi doar atat facem!?

Recunosc si ca am avut norocul in viata ca cei mai multi sefi sau clienti pe care i-am intalnit in activitate sa inteleaga si sa aprecieze rolul meu si al colegilor mei din domeniu in afacerea lor. Am citit insa, in ultimele luni, atatea exemple date de voi, de clienti sau sefi care nu inteleg nimic din munca noastra, nu stiu nici ce sa ceara si nici ce sa primeasca. Unele m-au intristat rau de tot, altele m-au amuzat intai si apoi m-au intristat.

Meseria noastra este data mereu ca un exemplu de oameni conservatori, plictisitori, sclavi ai cifrelor si atat. Gresit, atat de gresit! Presupun ca si pe tine te deranjeaza caracterizarea asta simplista. Cum sa nu deranjeze cand nimeni nu apreciaza imaginatia de care dam dovada in interpretarea legii si incadrarea documentelor cat mai corect pentru ANAF, dar si cat se poate de profitabil pentru client? Daca el considera ca este usor, iti recomand sa ii indici sa citeasca 2 pagini din Codul fiscal, oricare, aleatoriu. Atat, si o sa creada ca esti specialist in cea mai straina dintre limbi. Nu mai zic ca noi toti trebuie, pe langa legea mai sus mentionata, sa mai citim si sa stim inca vreo… suta si sa tinem cont de toate cand introducem acele 5 documente “simple” ale domnului client.

Da, din pacate vom intalni toti, de-a lungul activitatii profesionale, clienti si sefi care nu vor intelege complexitatea si responsabilitatea muncii noastre. Dar te-ai gandit ca poate nu le-a spus nimeni, nu le-a explicat si aratat cum ar trebui sa relationeze cu un profesionist in domeniu? Nu crezi ca este si datoria noastra sa ajutam relatia dintre ei si noi?

Eu cred ca da, de aceea nu consider ca informatiile le am numai eu si incerc sa le dau mai departe, dar pe intelesul tuturor. Da, ar fi bine sa vorbim acelasi limbaj sau macar clientii sa aiba niste notiuni de baza. Evident ca nu e usor, ca nu reusesc mereu si mai ales nu din prima incercare. Dar continui. Pentru ca eu cred cu toata fiiinta mea, ca un client care intelege de ce unele lucruri se fac si altele nu, de ce unele documente le primesc si pe altele nu, imi usureaza nu numai relatia cu el, dar si munca. Si nu, nu am raspuns niciodata la nicio intrebare, cu “Stiu eu de ce, faceti asa ca asa am spus eu si este bine”.

Si eu am intrebari de genul: “Dar de ce nu pot scoate bani cand si cum vreau eu si sa cumpar orice, ca doar e firma mea, sunt banii mei?”, “Pot cumpara pe firma bilete de avion si cazarea pentru Singapore, ca aniversez cu sotia x ani de casatorie?”, “Am cumparat mobila pentru dormitor si am luat factura pe firma, e bine, nu?” etc etc etc. Nu am avut insa niciun document cu lenjerie intima, cum am citit ca ati patit unii dintre voi.

Am intalnit si clienti care nu vor sa stie, care considera ca daca eu stiu e bine si au incredere in mine, si orice le spun eu, exact aia fac, nu vor sa stie de ce sau cum ii afecteaza. Nu, nu ma bucura, asa cum ai crede probabil. Pentru ca a pune responsabilitatea doar pe umerii nostri, nu este legal, corect sau moral. Ei trebuie sa stie si sa fie responsabili nu numai pentru banii pe care ii produc si cat de bine le merge afacerea, dar si pentru acte si cum le este tinuta contabilitatea, nu?

Clientii tai stiu de aceasta responsabilitate? Tu le-ai povestit despre ea? Eu zic sa o faci, ii vei face mult mai atenti.”

In final este vorba despre a invata unii despre nevoile si resposabilitatile celuilalt. Poate asa vom reduce lungul drum dintre “contabil” si “client” si vom deveni parteneri. Ce zici, merita incercat?

Si pentru ca stim ca activitatea ta de contabil presupune multe activitati minutioase, ti-am pregatit programul de contabilitate CIEL Conta V7, special gandit pentru tine.