Tot ce trebuie sa stii despre e-factura daca esti un PFA
Functionezi juridic sub forma unei persoane fizice autorizate (PFA), facturezi de cateva ori pe an si te intrebi: “si eu trebuie sa folosesc e-factura?”. Raspunsul este: DA.
Hai insa sa vedem de ce, ca sa fii informat.
E-factura – sistem de facturare electronica, este obligatorie in relatia dintre operatorii economici de la 01.01.2024.
Din 2022, daca ai avut relatii contractuale cu insititutii ale statului, ai folosit deja sistemul e-factura pentru PFA-ul tau. De la 01 ianuarie 2024 insa, acest sistem a devenit generalizat.
Actul normativ care reglementeaza e-factura, este Ordonanta de Urgenta a Guvernului 120/2021, cu multele sale modificari pana la acest moment.
Ce gasim ca si informatii in acest OUG:
- Ce inseamna factura electronica (e-factura): este acel document emis, transmis si primit intr-un format de tip xml (fisier), prin intermediul serverelor ANAF. Adica, daca trimiti acel fisier direct la clientul tau, fara a folosi serverele ANAF, nu inseamna ca ai indeplinit obligatiile pentru e-factura PFA.
- CINE este obligat sa foloseasca sistemul e-factura: ORICE entitate (operator economic) care desfasoara o activitate economica, deci si PFA-ul pe care il reprezinti.
- Pentru ce operatiuni trebuie sa folosesti tu, PFA, e-factura: pentru orice operatiuni economice (prestari de servicii sau livrari de bunuri) care au locul in Romania, in relatia B2G (business to government) sau B2B (business to business).
Daca acum este clar pentru tine ca e-factura este si pentru PFA, hai sa vedem cum poti sa indeplinesti aceasta obligatie.
Daca esti un PFA care are un contract cu un profesionist contabil, iti recomandam sa iei legatura cu el si sa stabiliti impreuna aplicatia software si modul de transmitere care ti se potriveste mai bine. Indiferent insa daca ai un contabil care iti depune declaratii si care iti ofera consiliere contabila si fiscala, TU esti cel care emiti factura si ca atare tu trebuie sa stii ce obligatii ai pentru PFA e-factura.
O sa te intrebam acum cum intocmesti tu in acest moment facturile? In excel? Daca da, uita de metoda asta, intrucat iti va fi atunci foarte greu sa intocmesti acel fisier xml de care spuneam mai sus pentru a-l trimite pe serverele ANAF. Ai nevoie de acum de o aplicatie de facturare care sa iti ofere acest serviciu: transformarea facturii asa cum o stii tu, in fisier xml, gata pregatit pentru a fi trimis pe serverele ANAF pentru PFA E-factura.
Iti mai trebuie (daca nu ai deja) o semnatura electronica pe care o poti obtine usor de la furnizorii acreditati (gasesti aici lista: https://eidas.ec.europa.eu/efda/tl-browser/#/screen/tl/RO ) si cu care sa te inregistrezi la ANAF (totul este digital https://www.anaf.ro/InregPersFizicePublic/#tabs-2 , de la distanta, nu trebuie sa mergi la ghiseu).
Avand acum semnatura electronica achizitionata, inregistrata la ANAF pe codul fiscal al PFA-ului tau si o aplicatie potrivita de facturare, totul este usor si poti sa indeplinesti obligatia de transmitere a facturii pentru PFA in e-factura.
Poate ai auzit, citit, te-ai informat in ultimele zile, ca Ministerul de Finante a extins perioada in care nu da sanctiuni pentru netransmiterea facturilor emise prin sistemul e-factura, pana la 31.05.2024. ATENTIE, asta nu inseamna ca obligativitatea raportarii lor prin sistem nu exista, ci doar ca nu se dau amenzi daca nu se transmit prin sistem.
Mai ai deci putin timp, daca nu esti inca pregatit, sa te pui la punct cu cele de mai sus astfel incat lucrurile sa fie usoare si tu ulterior sa te gandesti doar la activitatea pe care o desfasori.