TVA LA INCASARE – UN SUBIECT VECHI, DAR MEREU NOU

Opinia CIEL Romania, prin vocea Catalinei Mocanu, Director Economic

Cu toate modificarile de anul acesta si mai ales cele pe salarii din ultimele 2 saptamani, am uitat parca de orice altceva care ne afecteaza activitatea.  Ne-am gandit sa ne reamintim  cu totii, fiind la inceput de an, si despre alte subiecte pe care trebuie sa le avem in vedere atunci cand operam acte si depunem declaratii, sau cand ne realizam cash-flow-ul lunii, sens in care am apelat la Catalina Mocanu, Director Economic CIEL Romania:

Astazi, am ales unul din putinele  subiecte care nu au suferit modificari in acest an,  si anume,  TVA -ul la incasare.  Vom recapitula impreuna ce inseamna, cum ne afecteaza, cum verificam partenerii.

Cuvintele aceastea, TVA la incasare, respectiv verificare TVA la incasare, ne-au devenit familiare din 2013, de cand sistemul a fost pus in aplicare pentru prima data in tara noastra. Nu mai revenim acum asupra primei versiuni a modului de aplicare, cat de defectuos a fost el, ci ne vom referi la ce inseamna el acum.

TVA la incasare

Practic, sistemul presupune ca dreptul de a inregistra in jurnalele de TVA taxa exigibila, indiferent ca este vorba de taxa deductibila sau colectata, sa nu fie la data facturii, ci la data incasarii, respectiv platii acesteia.

S-a incercat prin acest sistem deblocarea fluxului de trezorerie, pe de o parte, al unor societati mici, care trebuiau sa achite la stat, pe baza declaratiilor depuse la ANAF, tva-ul colectat desi sumele nu erau efectiv incasate de la clienti,  si pe de alta parte, al statului, care trebuia sa achite sume din tva-ul de rambursat, dar pe care nu le aveau nici ei incasate. Tot acest circuit decurgand din fluxul tva-ului in viata economica.

Daca ai o afacere, aplici sistemul de TVA la incasare si stii cum sa negociezi atat scadentele facturilor de vanzare cat si ale celor de cumparare, poti sa simti beneficiile acestui sistem.

Ce trebuie sa stim  este ca nu toate societatile aplica sistemul si nu toate sunt inregistrate ca aplicand sistemul TVA la incasare sau de verificare TVA la incasare, ceea ce, mult timp a dus la intrebari: cine, cand si cum.

Pai cine se inregistreaza? Au dreptul, daca aleg asta, sa se inregistreze ca aplicand sistemul si vor aparea in Registrul persoanelor impozabile care aplică sistemul TVA la încasare, societatile care au o cifra de afaceri in anul anterior sub 2.250.000 lei. Registrul mentionat anterior se gaseste si se actualizeaza periodic, pe site=ul ANAF, aici: https://www.anaf.ro/IncasareTva/.

Cei care sunt inregistrati in sistem si apar in Registrul tva la incasare, au obligatia de a scrie pe facturi acest lucru. Dar, chiar daca emitetul facturii uita sa faca aceasta specificare, cel ce o primeste are insa obligatia sa verifice daca partenerul lui aplica sau nu sistemul de tva la incasare. De ce? Pentru nu are dreptul de a deduce tva-ul de pe acea factura daca furnizorul aplica sistemul si factura nu este platita la momentul emiterii ei. Deci, responsabilitatea este a ambilor parteneri, de aceea trebuie sa verificam periodic registrul firmelor cu tva la incasare.

Majoritatea producatorilor de software financiar- contabil, si noi la CIEL, evident, avem implementate in aplicatii functionalitati prin care facem o verificare TVA la incasare, altfel zis, verificam  Registrul existent la un moment dat pe site-ul ANAF, pentru a avea pe fisa partenerului si informatia aceasta.

Combinatiile in care se aplica, acum, dupa 5 ani, par simple, ca si cum le stiam dintotdeaun :

  • Daca sunt societate care apar in Registru si aplic sistemul de TVA la incasare, orice factura emit si orice factura primesc, voi inregistra la data documentului tva-ul neexigibil, urmand ca la data incasarii, respectiv a platii, sa inregistrez tva-ul colectat si deductibil. Daca stiu sa jonglez cu aceste date de incasari si plati, ma ajuta mult in cash-flow-ul lunii.
  • Daca sunt societate care nu aplica sistemul, nu inseamna ca nu trebuie sa il cunosc, pentru ca ma afecteaza. Pentru facturile pe care le emit, voi inregistra la data documentului tva-ul colectat, DAR pe facturile primite de la furnizori care aplica sistemul, la data documentului nu voi avea drept de deducere.  Ca urmare, daca am clienti rau platnici sau scadente mari pe facturile de vanzare, si nu am nici alte resurse la dispozitie ca sa imi platesc furnizorii si sa pot deduce tva-ul de pe facturile respective, voi avea un dezechilibru in cash-flow, platind tva la stat, din facturi neincasate.

Ca si concluzie, daca sunt firma cu TVA la incasare, pot folosi sistemul prin mecanismul lui, optimizandu-mi fluxul de numerar in perioada fiscala.