Somaj Tehnic 2020 in starea de alerta – Ghid complet pentru Angajatori si Angajati
Somajul tehnic in 2020 a capatat noi reglementari pe fondul schimbarilor aduse de criza Coronavirus. Prin ordonante peste ordonante au fost aparut diferente intre somajul tehnic de pana in 2020 si somajul tehnic in 2020. Vom vedea ce schimbari apar privind somajul tehnic in 2021.
Daca ai ajuns aici inseamna ca ai primit vestea ca vei intra in somaj tehnic din cauza unor probleme in compania in care lucrezi. Nu te panica, insa, pentru ca vei fi platit in perioada in care vei sta acasa. Aici ai toate informatiile necesare despre ce inseamna somajul tehnic.
Citeste si Totul despre concediu medical si indemnizatie de carantina sau izolare >> CLICK AICI!
Daca esti angajator, insa, si te confrunti cu o situatie nedorita, o solutie potrivita este sa trimiti o parte din angajati in somaj tehnic, salariile fiind acoperite de stat. Mai sunt si alte beneficii. Iata ce trebuie sa stii.
Cuprins
Dupa multe intrebari, presupuneri, idei legate de cum vom aplica somajul tehnic, avem in sfarsit clarificari prin OUG 30 publicata in Monitorul Oficial nr. 231/21.03.2020.
V-am pregatit mai jos ideile principale si v-am atasat si cele 3 (trei) anexe necesare solicitarii sumelor din bugetul asigurarilor pentru somaj.
Ce este somajul tehnic
Somajul tehnic este perioada in care un angajat nu lucreaza, dar in acelasi timp este platit, cu o indemnizatie de somaj, mai exact nu mai putin de 75% din salariul brut, dar plafonat, bani acoperiti de stat. Aceasta este definitia simpla. Marele beneficiu pentru angajatori este ca pot chema la munca oricand salariatii, scapand de costurile si timpul consumat cu recrutarea si acomodarea unor noi angajati.
In Codul Muncii, in schimb, nu este mentionat somajul tehnic ca atare. La articolul 52 alin.(1) lit.c) este trecuta o singura referinta: contractul individual de munca se suspenda la initiativa angajatorului in cazul intreruperii sau reducerii temporare de activitate, fara incetarea raportului de munca, din motive economice, tehnologice, structurale sau altele.
In contextul actual, insa, au aparut o serie de modificari care sprijina angajatorii.
Pentru cine se aplica somajul tehnic in starea de alerta in 2020
Beneficiaza de indemnizatia de somaj tehnic in 2020 salariatii acelor companii care au redus sau au intrerupt temporar, partial sau total activitatea din cauza efectelor Coronavirus in business.
Important! Daca angajatul are mai multe locuri de munca, prin urmare mai multe contracte de munca si cel putin unul cu norma intreaga, nu poate beneficia de somaj tehnic daca una dintre firme vrea sa intrerupa activitatea pentru o perioada.
In starea de alerta de indemnizatia de somaj tehnic beneficiaza atat angajatorii, cat si urmatoarele categorii de persoane, conform Ordonantei de Urgenta nr. 70/2020:
- persoanele fizice autorizate, titularii intreprinderilor individuale, membrii intreprinderilor familiale
- persoanele care au incheiate conventii individuale de munca in baza Legii cooperatiei
- avocatii
- persoanele prevazute la art. 67^1 alin. (1) lit. a)-c) din Legea nr. 69/2000 – sportivi, antrenori, medici, asistenti medicali, maseuri, kinetoterapeuti, cercetatori
- persoanele fizice care obtin venituri exclusiv din drepturile de autor si drepturile conexe
Ce se intampla cu contractul de munca in somajul tehnic
In timpului somajului tehnic, contractul individual de munca este suspendat, dar nu incheiat. Prin urmare, salariatul este in continuare angajat al firmei si poate fi chemat oricand la munca.
Ce faci ca angajat in situatia in care intri in somaj tehnic in 2020
Procedural, ca angajat, nu faci nimic, de acte se ocupa angajatorul. In schimb, te poti angaja part-time.
Ce faci ca angajator pentru a trimite angajati in somaj tehnic
Cea mai importanta conditie este ca firma ta sa fie afectata de efectele aparitiei Coronavirus. Mai exact, intreruperea temporara a activitatii sa fie pe perioada starii de alerta sau urgenta instituite prin Decretul nr. 195/2020 si ca urmare a efectelor produse de coronavirusul SARS-CoV-2.
Sunt doua categorii de angajatori:
- cei care au suspendat activitatea pe baza deciziilor emise de autoritatile publice:
- suspendarea activitatii totale sau partiale sa fie în baza deciziilor emise de autoritatile publice competente potrivit legii, pe perioada starii de alerta sau de urgenta
- sa detina certificatul de situatii de urgenta emis de Ministerul Economiei, Energiei si Mediului de Afaceri, prevazut la art. 12 din anexa nr. 1 la Decretul nr. 195/2020
2. cei care au suspendat activitatea ca urmare a efectelor epidemiei COVID-19 si nu mai au capacitatea financiara de a achita plata tuturor salariilor:
- declara pe propria raspundere ca inregistreaza o diminuare a incasarilor din luna anterioara, cu un procent de minimum 25% fata de media incasarilor din perioada ianuarie-februarie 2020, si ca nu are capacitate financiara pentru a plati toti salariatii
- acestia pot solicita plata indemnizatie de somaj doar pentru cel mult 75% dintre angajatii lor care au contracte de munca active la data intrarii in vigoare a OUG 30
Indemnizatia de somaj tehnic in 2020
Care este salariul maxim in caz de somaj tehnic
Indemnizatiile de care beneficiaza salariatii se stabilesc la 75% din salariul de baza corespunzător locului de muncă ocupat, dar nu mai mult de 75% din castigul salarial mediu brut pe tara valabil pentru anul 2020.
De exemplu, castigul salarial mediu brut este de 5.429 lei. Prin urmare, daca salariul tau brut este mai mare de aceasta suma, de exemplu 7.000 lei, tu vei primi 75% brut din 5.429 lei, deci un salariu net de 2.632 lei in urma platii contributiilor si impozitului la stat.
Cine plateste indemnizatia de somaj tehnic
- indemnizatia este suportata din bugetul asigurarilor pentru somaj, deci de stat, insa este virata de angajator angajatilor in cel mult 3 zile lucratoare de cand primeste banii de la stat
- indemnizatia este supusa impozitarii si platii contributiilor sociale obligatorii
- calculul, retinerea si plata impozitului si a contributiilor se realizeaza de catre angajator din indemnizatiile incasate din bugetul asigurarilor pentru somaj
- declararea impozitului si a contributiilor se face prin depunerea declaratiei 112, pana in data de 25 inclusiv a lunii urmatoare celei in care se face plata din bugetul asigurarilor de somaj
- pentru indemnizatia de somaj NU se datoreaza contributia asiguratorie de munca
Precizarile de mai sus ne duc cu gandul la modificari si noi reguli (poate) de depunere a D.112 pentru lunile urmatoare pentru acesti angajatori care vor calcula, declara si plati impozitul si contributiile DUPA incasarea sumelor din bugetul asigurarilor pentru somaj. Vom vedea insa in perioada urmatoare daca si care vor fi modificarile facute de ANAF.
Ce acte trebuie completate pentru somaj tehnic
Cum se incaseaza de la AJOFM sumele necesare indemnizatiei
- angajatorii depun la AJOFM, prin e-mail, o cerere semnata si datata de reprezentantul legal si o lista cu persoanele care urmeaza sa beneficieze de indemnizatie
- cele de mai sus trebuie sa fie intocmite conform modelelor anexelor nr. 1, nr.2 si nr. 3 la OUG 30, atasate in format word acestui articol
- cererea cu toate documentele atasate se depune in luna curenta pentru plata indemnizatiei din luna anterioara
- plata din bugetul asigurarilor pentru somaj se face in cel mult 30 de zile de la depunerea documentelor
- modelul declaratiei pe propria raspundere ce trebuie depusa de catre angajatorii care declara ca nu mai au capacitatea financiara sa platesaca salariile, se stabileste prin ordin comun al ministrului Muncii si Protectiei Sociale si al ministrului Fondurilor Europene; pana la data publicarii acestui articol nu a fost inca comunicat modelul declaratiei;
- toate cheltuielile din bugetul asigurarilor pentru somaj efectuate potrivit art. XI din OUG 30 sunt suportate din fondurile EXTERNE nerambursabile prin Ministerul Fndurilor Europene, IN LIMITA sumelor alocate
Sa speram ca vom apela in numar cat mai mic la aceste solutii, spre binele nostru a tuturor. Succes si sanatate!